2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy kilométernyi pályafelújítás pedig átlagosan 1 milliárd forintba kerül Magyarországon.

Átlagosan nettó 1 milliárd forintba került egy kilométernyi vasúti pályafelújítás az elmúlt években, a vonatok menetideje pedig átlag 9 milliárból rövidül egy percet, derül ki az Index összesítéséből.

A lap kikérte a MÁV-tól és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től, hogy milyen vasútvonalakat újítottak fel 2006-tól napjainkig, mennyiért, és hogy ennek köszönhetően hány perccel lett gyorsabb az utazás ezeken a vonalakon, ezek az adatok voltak a számítások alapjai.

Az árak persze nem egységesek a különböző vonalakon. A legdrágább a Szajol–Püspökladány-vonalszakasz, itt 67 kilométerre sikerült több mint 120 milliárdot költeni, ennek az eredménye 3 perc gyorsulás lett. A 96 kilométeres Szolnok–Békéscsaba-szakasz is kiemelkedik a mezőnyből, itt 128,5 milliárdba voltak a munkák, és 6 percet nyertek rajtuk.

A sorból kiemelkedő költségeket többnyire az adja, hogy a felújítás a gyakorlatban a korszerűtlenebb vonalakon szinte teljes újjáépítést jelent, a 120 km/órás pályát ugyanis – kisebb állomási bevezető szakaszokat leszámítva – 160 kilométer/órás sebességűre és 225 kN tengelyterhelésűre alkalmassá alakítják át. A nagyobb sebességhatár miatt több helyen új pályaívet kell kialakítani, az állomásokon lévő tárolóvágányokat leszámítva a meglévő síneket, a töltést, de még a villamos felsővezetékek tartóoszlopait is fölszedik, előbbieket kicserélik, az oszlopokat pedig odébb helyezik. Emellett állomásépületeket is felújítanak, és az újonnan lerakott pályát rugalmas, zaj- és rezgéscsillapító sínágyazatra fektetik, így a környék zajterhelése csökken.

De a drágulást természetesen az egyszerű túlárazás is okozza, az Index a Közgépet hozza fel példaként. Annak idején a Szajol–Püspökladány vonal mindkét szakaszán az akkor még Orbán-barát Simicska Lajoshoz köthető cég dolgozott konzorciumi tagként, emiatt indult is OLAF-vizsgálat. Mostanában pedig Mészáros Lőrinc R-Kordja alatt drágulnak szép sorjában a sínek.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!