2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy kilométernyi pályafelújítás pedig átlagosan 1 milliárd forintba kerül Magyarországon.

Átlagosan nettó 1 milliárd forintba került egy kilométernyi vasúti pályafelújítás az elmúlt években, a vonatok menetideje pedig átlag 9 milliárból rövidül egy percet, derül ki az Index összesítéséből.

A lap kikérte a MÁV-tól és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től, hogy milyen vasútvonalakat újítottak fel 2006-tól napjainkig, mennyiért, és hogy ennek köszönhetően hány perccel lett gyorsabb az utazás ezeken a vonalakon, ezek az adatok voltak a számítások alapjai.

Az árak persze nem egységesek a különböző vonalakon. A legdrágább a Szajol–Püspökladány-vonalszakasz, itt 67 kilométerre sikerült több mint 120 milliárdot költeni, ennek az eredménye 3 perc gyorsulás lett. A 96 kilométeres Szolnok–Békéscsaba-szakasz is kiemelkedik a mezőnyből, itt 128,5 milliárdba voltak a munkák, és 6 percet nyertek rajtuk.

A sorból kiemelkedő költségeket többnyire az adja, hogy a felújítás a gyakorlatban a korszerűtlenebb vonalakon szinte teljes újjáépítést jelent, a 120 km/órás pályát ugyanis – kisebb állomási bevezető szakaszokat leszámítva – 160 kilométer/órás sebességűre és 225 kN tengelyterhelésűre alkalmassá alakítják át. A nagyobb sebességhatár miatt több helyen új pályaívet kell kialakítani, az állomásokon lévő tárolóvágányokat leszámítva a meglévő síneket, a töltést, de még a villamos felsővezetékek tartóoszlopait is fölszedik, előbbieket kicserélik, az oszlopokat pedig odébb helyezik. Emellett állomásépületeket is felújítanak, és az újonnan lerakott pályát rugalmas, zaj- és rezgéscsillapító sínágyazatra fektetik, így a környék zajterhelése csökken.

De a drágulást természetesen az egyszerű túlárazás is okozza, az Index a Közgépet hozza fel példaként. Annak idején a Szajol–Püspökladány vonal mindkét szakaszán az akkor még Orbán-barát Simicska Lajoshoz köthető cég dolgozott konzorciumi tagként, emiatt indult is OLAF-vizsgálat. Mostanában pedig Mészáros Lőrinc R-Kordja alatt drágulnak szép sorjában a sínek.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!