Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	

Egy kilométernyi pályafelújítás pedig átlagosan 1 milliárd forintba kerül Magyarországon.

Átlagosan nettó 1 milliárd forintba került egy kilométernyi vasúti pályafelújítás az elmúlt években, a vonatok menetideje pedig átlag 9 milliárból rövidül egy percet, derül ki az Index összesítéséből.

A lap kikérte a MÁV-tól és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től, hogy milyen vasútvonalakat újítottak fel 2006-tól napjainkig, mennyiért, és hogy ennek köszönhetően hány perccel lett gyorsabb az utazás ezeken a vonalakon, ezek az adatok voltak a számítások alapjai.

Az árak persze nem egységesek a különböző vonalakon. A legdrágább a Szajol–Püspökladány-vonalszakasz, itt 67 kilométerre sikerült több mint 120 milliárdot költeni, ennek az eredménye 3 perc gyorsulás lett. A 96 kilométeres Szolnok–Békéscsaba-szakasz is kiemelkedik a mezőnyből, itt 128,5 milliárdba voltak a munkák, és 6 percet nyertek rajtuk.

A sorból kiemelkedő költségeket többnyire az adja, hogy a felújítás a gyakorlatban a korszerűtlenebb vonalakon szinte teljes újjáépítést jelent, a 120 km/órás pályát ugyanis – kisebb állomási bevezető szakaszokat leszámítva – 160 kilométer/órás sebességűre és 225 kN tengelyterhelésűre alkalmassá alakítják át. A nagyobb sebességhatár miatt több helyen új pályaívet kell kialakítani, az állomásokon lévő tárolóvágányokat leszámítva a meglévő síneket, a töltést, de még a villamos felsővezetékek tartóoszlopait is fölszedik, előbbieket kicserélik, az oszlopokat pedig odébb helyezik. Emellett állomásépületeket is felújítanak, és az újonnan lerakott pályát rugalmas, zaj- és rezgéscsillapító sínágyazatra fektetik, így a környék zajterhelése csökken.

De a drágulást természetesen az egyszerű túlárazás is okozza, az Index a Közgépet hozza fel példaként. Annak idején a Szajol–Püspökladány vonal mindkét szakaszán az akkor még Orbán-barát Simicska Lajoshoz köthető cég dolgozott konzorciumi tagként, emiatt indult is OLAF-vizsgálat. Mostanában pedig Mészáros Lőrinc R-Kordja alatt drágulnak szép sorjában a sínek.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.