A Brink's Magyarország készpénz-logisztikai szolgáltató körképében ismerteti: a csaknem ötezer magyarországi automata felénél végzi külsős partner a bankjegyfeltöltést, illetve a kapcsolódó egyéb feladatokat.
A készpénz-logisztikai funkció kiszervezése - a globális trendet követve - a hazai hitelintézeti szektorban is egyre erősebb tendencia. Az iparág harmadik legnagyobb szereplőjének számító társaság úgy látja, különösen az ATM-ek készpénzellátásában erősödik a professzionális külső szolgáltatók szerepe.
Kárpáti Balázs, a Brink's Magyarország vezérigazgatója úgy véli: a készpénzfunkció kiszervezése jelentős hatékonyságtöbbletet eredményez, hiszen az outsourcing révén a hitelintézet a "magtevékenységével" tud foglalkozni. A vezető szerint a folyamat világszerte a nagybanki szektorban "pörgött fel" először, de ma már a középméretű hitelintézetek számára is reális alternatíva a készpénz-logisztikai feladatok kiszervezése.
A trendet erősíti a készpénzkiadó automaták számának gyors növekedése; a legfrissebb becslések szerint 2013-ra 2,5 millióra nőhet az ATM-ek száma világszerte a jelenlegi mintegy 1,8 millióról. Hasonló dinamizmus várható Magyarországon is Kárpáti Balázs szerint. Véleménye szerint van bőven tere a fejlődésnek, hiszen amíg ma Magyarországon tízezer lakosra 4,8 készpénzkiadó automata jut, a nyugat-európai átlag 7,5.
A gazdaság készpénzellátására a nyugati világban az a jellemző, hogy a magánszféra, a készpénz-logisztikai szolgáltatók látják el ezt a funkciót, így van ez az Egyesült Államokban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, és természetesen Magyarországon. A tapasztalat azt mutatja, hogy a modell hatékony, ezáltal a készpénz olcsóbb, aminek pozitív össztársadalmi hatásai vannak - mondta a vezérigazgató.
Szerinte nem véletlen, hogy az utóbbi időben a feltörekvő piacokon is megnőtt a magánszféra szerepe, Oroszországban és Törökországban is professzionális készpénz-logisztikai szolgáltatók oldják meg outsourcingban az említett feladatokat. Látható tendencia, hogy az ellátásbiztonság érdekében a hitelintézetek egyre inkább megosztják ezt a tevékenységet, és több szolgáltatóval állnak kapcsolatban - emelte még ki a Brink's Magyarország vezérigazgatója.
MTI