4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Több szempontból is kifogásolhatónak tartja a jegybank tavalyi gazdálkodását a Magyar Nemzeti Bank Felügyelő Bizottsága (MNB FB), a testület szerint nem megfelelő a gazdálkodás transzparenciája és az átláthatóságot segítő ellenőrzési munkát az MNB vezetése nem kellően támogatja, de az MNB működése alapvetően a jegybankra vonatkozó jogszabályoknak megfelelő.

Az fb kedden jelentette meg a jegybank tavalyi gazdálkodásáról szóló jelentését az Országgyűlés honlapján. Ebben egyebek között megállapították, hogy a jegybanki költséggazdálkodás egyes elemei nem megfelelőek, az MNB 2010-ben is folytatott bérpolitikája figyelmen kívül hagyta az állami takarékossági irányelveket, és főleg a vezetők bérezésénél egyre jobban eltér az MNB által viszonyítási alapul választott kereskedelmi banki bérezéstől.

A jegybank kommunikációval összefüggő ráfordításai indokolatlanul magasak, a külső megbízások egy részét az illetékes szakterület is el tudná látni - olvasható az fb jelentésében.

Megállapították azt is, hogy az MNB működése alapvetően a jegybankra vonatkozó jogszabályoknak megfelelő, és az fb által megfogalmazott kifogások nem érintik az MNB számviteli kimutatásainak számszaki hitelességét. A felügyelő bizottsága munkáját a törvény adta kereteken belül, de a korábbinál szélesebb értelmezéssel – a jegybanki folyamatokat és azok szabályozottságát teljes körűen vizsgálva – kívánta és kívánja folytatni. Erről a jegybank vezetésének eltérő az álláspontja, ezért az fb javasolja, hogy a jegybanktörvényben legyen egyértelműbb és világosabb az MNB FB hatáskörének megfogalmazása.

Számos ponton vélelmezhető, hogy a jegybank a rá vonatkozó szabályozást egyoldalúan értelmezi, a jegybanki függetlenségre olyan működési és gazdálkodási döntéseket alapoz, amelyek az MNB Felügyelő Bizottsága véleménye alapján vitathatóak, egyes esetekben jogszabályba ütközhetnek - derül ki az fb jelentéséből.

A bank irányítási struktúrájában kialakított egyszemélyes vezetési modell, illetve az, hogy a döntéseket egy szűk, 5 tagú vezetői bizottság készíti elő, specifikus kockázatokat jelent. Ez a helyzet a döntések megalapozottságát kérdőjelezheti meg, a "szakmai előkészítetlenség veszélyét" hordozza és szervezeti kockázatokkal járhat - olvasható a jelentésben.

Az fb szerint a 2010-ben egy dolgozóra jutó több mint 7 millió forintos éves átlagos jövedelem messze elrugaszkodott a referenciául használt kereskedelmi banki magas jövedelmektől, különösen igaz ez a vezetők évi 22 millió forint feletti átlagkeresetére. A jelentés megállapítja: az MNB átlag jövedelemszintje 2010-ben 36 százalékkal haladja meg a kereskedelmi bankok átlag jövedelem-színvonalát. Az MNB-ben a vezetői jövedelmek 2 év alatt átlagosan mintegy 5 százalékkal növekedtek, miközben a kereskedelmi bankoknál  – a válság és takarékossági intézkedések eredményeként – 4 százalékos csökkenés következett be.

A jegybanki jövedelmek átlagosan több mint kétszeresen múlják felül az államigazgatásban dolgozók jövedelmeit. A Magyar Nemzeti Bank nem követte az Országgyűlés által 2010 júliusában elfogadott, a költségvetési szféra egészére vonatkozó, a bérek felső korlátozását bevezető takarékossági törvény előírásait. A vezetők széles körében nem alkalmazta a jogszabályt, ami a nemzetgazdasági havi átlagbérek tízszeresében (körülbelül havi 2 millió forintban) meghatározta a havi jövedelmi korlátot. Ezért fordulhat elő, hogy több vezető jövedelme lényegesen meghaladja ezt a maximális bért, van példa az évi 55 millió forintos (havi 4,6 millió forintos) jövedelemre is - olvasható a jelentésben.    

A felügyelő bizottság azt javasolja, hogy a jegybank referencia értékének a kereskedelmi banki fizetések átlagát tekintse, a jegybank minden munkavállalójára alkalmazza a nemzetgazdasági átlagbér tízszeresében meghatározott jövedelmi maximumot - olvasható az fb jelentésében.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!