3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elszámolási törvény értelmében azok a fuvarosok jártak jól, akik magánszemélyként kötöttek hitelszerződést autójukra.

Érdekes jogi helyzet állt elő a deviza- és forinthiteles elszámolási törvénnyel kapcsolatban. Azt ugyanis tudjuk, hogy a tisztességtelennek ítélt tételek csak magánszemélyek részére „járnak vissza”, azonban nem egyértelmű azon ügyfelek helyzete, akik magánszemélyként szerződtek, de az autójukkal gazdasági tevékenységet végeztek.

Megkérdeztük a Magyar Nemzeti Bankot, hogy valóban van-e különbség a taxisok között abban a tekintetben, hogy ki, milyen formában szerződött. A válaszból az derül ki, hogy van.

Az MNB szerint ugyanis „a pénzügyi intézmény a fogyasztói minőség megállapítása során a szerződéskötéskor fennálló állapot alapján köteles állást foglalni. Az MNB állásfoglalása szerint a hatályos jogszabályi környezetben a pénzügyi intézmény a szerződéskötéskor rendelkezésére álló, a hitelkérelemben hitelcélként megjelölt adatok, valamint a folyósítást megelőző szerződéses dokumentációból ismert további információk alapján jogosult annak vizsgálatára, hogy az ügyletben résztvevő szerződéses fél fogyasztónak minősül-e”. (Tehát jogosult a tisztességtelennek ítélt tételek elszámolására).

Az MNB azt is hozzátette, hogy „a bank a  szerződéskötést és folyósítást követően birtokába jutott információkat nem használhatja fel annak vizsgálatakor, hogy a szerződő félre kiterjed-e az elszámolási kötelezettség. Így amennyiben az ügyfél a gépjármű megvásárlásának finanszírozását biztosító kölcsönszerződést magánszemélyként, fogyasztóként kötötte, úgy a gépjármű használatától, hasznosításától függetlenül érinti az elszámolás, vagyis a korábban tisztességtelenül elvont összegek számára is visszajárnak.”

Ez alapján egyértelműnek tűnik, hogy ha Kovács úr besétált a szalonba és a saját nevén megvette hitellel terhelt autóját, majd később taxizni kezdett, akkor számára jár a visszatérítés. Ha viszont eleve a saját cége nevére vásárolta a kocsit, akkor most elbukta a pénzt.

Természetesen nem csak a taxisok esetében van különbség a vállalkozási formák tekintetében. Maradva a saját szakmánknál, egy újságírói is dolgozhat külsős vállalkozóként "számlázva", illetve a médiumot működtető cég alkalmazottjaként, tudva, hogy ez más-más jogviszonyt ereményez. A taxisok azonban nem tudhatták, amikor megvették az autójukat, hogy később hátrányuk származhat abból, ha nem magánszemélyként kötik meg a hitelszerződést.

Persze elképzelhető, hogy ha tudták volna, akkor sem modtak volna le azokról az előnyökről (adózás, költségelszámolás, értékleírás, stb.), amelyek a céges autóval járnak együtt, de ezt már soha nem fogjuk megtudni.

Az igazsághoz pedig az is hozzátartoziuk, hogy a Növekedési Hitelporgramban lehetőség volt a KKV-k számára kiváltani a devizahiteleket olcsó forinthitelre, tehát ha úgy tetszik mindenki kapott vagy kap valamilyen segítséget, de a jelenlegi helyzet disszonanciája ettől még megmarad.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!