Helyi elemzők a kormány ösztönző intézkedéseinek tulajdonítják a termelési kedv javulását havi összehasonlításban, habár a tényszám elmaradt az elemzők várta 6,9 százalékos növekedéstől. Most az elemzők - tekintettel a kereslet további csökkenésére - már csak 3,1 százalékos havi növekedést jósolnak erről a hónapról, és 0,9 százalékos többletre számítanak júliusban, miután az új termelés jelentős része a raktárkészleteket növeli csak.
Májusban a japán ipar termelésének értéke 5,9 százalékkal nagyobb volt, mint áprilisban, miután áprilisban is éppen 5,9 százalékkal nőtt a teljesítmény, közölték a japán gazdasági, kereskedelmi és ipari minisztériumban hétfőn.
A legerősebben az autó-, az elektronikai és a vas- és acélipar javult, az összes ágazat közül csak a papír- és a textilipar romlott tovább.
A kereslet azonban még csökkent. A kormány autókra és elektronikai cikkekre adott ártámogatásai ellenére a japánok 2,8 százalékkal kevesebbet költöttek a kiskereskedelemben, mint áprilisban - áprilisban is ugyanígy csökkent a forgalom márciushoz képest -, de a helyzet jobb, mint márciusban, amikor 3,8 százalékkal esett vissza a forgalom az előző hónaphoz képest.
Tavaly májushoz képest 29,5 százalékkal kevesebbet termelt a japán ipar májusban az áprilisi, 30,7 százalékos éves mínusz után. Eddig a legnagyobb éves visszaesés februárban volt, 38,4 százalékos.
Májusban a japán autóipar hazai termelése - 542 282 kocsi, teherautó és busz - 41,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, miközben hazai kereslet 292 043 ilyen járműre volt, 19 százalékkal kevesebbre, mint tavaly májusban. Az autók, teherautók és buszok exportja Japánból 55,9 százalékkal csökkent tavaly májushoz képest, 233 217-re. A visszaesés éves összehasonlításban nyolcadik hónapja tartott mind a termelésben, mind a kivitelben.
MTI/Menedzsment Fórum