4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Karácsony hetében, vagyis aranyvasárnap és december 24-e között jelentősen nőtt a kiskereskedelmi forgalom, sok cég számolt be erős forgalomról, a válság előtti hangulatot idézték a vásárlások - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI-nek szerdán.

A főtitkár hangsúlyozta: a jelentős karácsony előtti forgalom is alátámasztja azon várakozásukat, hogy decemberben 5 százalékkal nőhet a teljes kiskereskedelmi forgalom 2009 utolsó hónapjához képest, pontos statisztikai adatok ugyanakkor majd csak jövő év elején állnak rendelkezésre.

Az OKSZ korábbi közlése szerint a kiskereskedelem forgalma akár 840-850 milliárd forint  is lehet decemberben. Az elmúlt három évet együtt tekintve több mint 10 százalékkal esett vissza a decemberi vásárlások értéke, amely 2007-ben még 888 milliárd forint, 2008-ban 855 milliárd forint, 2009-ben viszont már csak 805 milliárd forint volt.

A karácsonyi forgalom idei növekedését az OKSZ szerint alátámasztja a kiskereskedelem harmadik negyedévi bővülése, ami "megtörte" a 2007 óta tartó folyamatos visszaesést. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján nőtt a háztartások teljes fogyasztása, ami kedvezőbb év végi fogyasztási piaci lehetőségeket vetít előre.

Iglódi-Csató Judit, a Tesco Globál Áruházak Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek ugyancsak arról számolt be, hogy szeptembertől folyamatosan nőtt a forgalmuk, úgy tűnik, magára talál a kiskereskedelem. Hozzáfűzte: bár az idén többet költöttek az emberek, mint tavaly, karácsonyi forgalmuk még nem érte el a válság előtti szintet. Kifejtette: az ezüst- és aranyvasárnapi forgalom - valószínűleg az időjárásnak köszönhetően - elmaradt a várttól, a karácsony előtti napok forgalma ugyanakkor jelentősen meghaladta a várakozásokat. Egy átlagos heti forgalomhoz képest a karácsonyi forgalom 50 százalékkal volt magasabb - mondta Iglódi-Csató Judit.

Az idén az ajándékok közül az  elektronikai cikkek, LED- és full HD tévék, fényképezőgépek, telefonok, valamint a háztartási gépek voltak a legkeresettebbek, már csak azért is, mert csaknem minden termékre nulla százalékos THM állt rendelkezésre áruhitel esetén, de keresettek voltak a játékok is. Hozzáfűzte: áruhitelből az idén többet vettek fel az emberek, mint a tavalyi azonos időszakban.

A kommunikációs igazgató elmondta: éves halforgalmuk több mint 40, ezen belül ponty-forgalmuk több mint 60 százalékát realizálták karácsony előtt. Az élelmiszer termékek közül a vaj, a margarin, a sütőpor, a liszt, a cukor, valamint a citrusfélék és a bejgli fogyott leginkább, utóbbiból több mint félmillió csomagot adtak el, a citrusfélékből pedig 2.000 tonna fogyott. Hozzáfűzte: pezsgőből is jóval többet adtak el december második-harmadik hetében, mint az év egyéb időszakában.

Tájékoztatása szerint az árucserék, reklamációk száma évek óta csökken, tudatosabban vásárolnak az emberek, és ők is igyekeznek széleskörűen tájékoztatni a vásárlókat. Azonban még így is több ezer visszavásárolt termék van évente. Január 3-ig minden úgynevezett "túlvásárolt terméket" (vagyis ami nem műszaki vagy egyéb hibás, hanem nem tetszik, vagy a mérete nem jó) vissza lehet cserélni vagy levásárolni a vásárlás helyén. A műszaki cikkek esetében a jogszabálynak megfelelően 72 óra áll rendelkezésre a cseréhez, ezután a garanciális javíttatás jöhet szóba.

Koricsánszky Dóra, a Media Markt kommunikációs menedzsere az MTI-nek elmondta: a második félévtől javuló fogyasztói bizalmi indexre alapozva ők is jó eredményeket vártak a karácsonyi szezontól, és várakozásuk be is igazolódott. A karácsonyi forgalom meghaladta a 2009-es hasonló időszakit, és néhány árucsoportban -  LCD és plazma televíziók, notebookok, netbookok, játékkonzolok - kétszámjegyű növekedést realizáltak az áruházak.

Az emberek jellemzően ezüstvasárnapig bonyolították a nagyobb értékű vásárlásokat, utána pedig a kisebb termékeké lett a főszerep. A két ünnep között és januárban is jelentős a Media Markt üzleteinek forgalma a karácsonyra kapott ajándékkártyák és pénz miatt, februártól pedig az személyi jövedelemadó-módosítás hatása élénkítheti majd a forgalmat - mondta Koricsánszky Dóra.

Az idén a slágertermékek az LCD tévék, a notebookok, fényképezőgépek, digitális képkeretek, okostelefonok, mosogatógépek, háztartási és konyhai kisgépek, valamint a CD-DVD-szoftverek és a játékkonzolok voltak - fűzte hozzá. A Tescóhoz hasonlóan a Media Marktnál szintén becserélik a hibátlan árut is. Az üzletekbe karácsony után bármeddig vissza lehet hozni az eredeti csomagolású, nem használt termékeket, a visszahozott áru értéke levásárolható, vagy ajándékkártyára váltható.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!