5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az mfor.hu összesen tizenhárom részes évzáró sorozatban idézi fel a 2011-es év általunk legfontosabbnak tartott eseményeit. A sorozat negyedik részében az egykulcsos adóval foglalkozunk.

2011. január 1-én a korábbi progresszív személyi jövedelemadó helyett az egykulcsos rendszer lépett életbe, melynek révén a munkavállalóknak 16 százalékos adót kell fizetni. Az adókulcs egységesítése mellett 2011-ben a kormány megkezdte az adójóváírás kivezetését is a rendszerből.

Tavaly év végén még a kormány úgy nyilatkozott, hogy emiatt 500 milliárd forint kiesik a büdzséből; a 2010. évi 1881,1 milliárdos előirányzat helyett ugyanis erre évre már csak 1359 milliárdos szja-bevétellel számoltak. A csökkenés elsősorban azzal magyarázható, hogy az adóbevallást benyújtók 6,5 százalékától az szja-bevétel több mint 80 százaléka származik. Januárban a befolyt szja-bevétel egyébként 166 milliárd forint volt az előző évi 202 milliárd után.

Eredetileg úgy gondolták, hogy a költségvetésből kiesett összeg az emberek zsebében marad, így nő a fogyasztás, ami jótékonyan hat majd többek között az áfabevételekre is, melyből idén közel 200 milliárddal reméltek többet. A változástól a foglalkoztatottság bővülését is remélték; az NGM azzal számolt, hogy a közterhek csökkenésének a hatása már 2012-től megjelenik, ami évente mintegy 40 ezer plusz munkahelyet hoz létre.

A kormány kommunikációjának központi eleme pedig a "senki sem jár rosszabbul" elhíresült mondat lett, amin idővel kénytelenek voltak változtatni.

Kompenzáció kellett és bérkommandó

Február elején egy napirend előtti felszólalásában Orbán Viktor a következőket mondta: "... számos helyről érkeztek hírek arról, hogy az új adórendszer következtében a piacon, a magángazdaságban bércsökkenés történt. Ezt nem fogadjuk el". Nyáron egyébként már Matolcsy György is úgy nyilatkozott, hogy "van okunk arra, hogy bízzunk az egykulcsos szja sikerében, bár még nem mindenki érezheti a kedvező hatását, hiszen a bevezetése három évig tart" . (A társadalom és a kormány is viszonylag lassan eszmélt, hiszen az adójóváírás szabályainak módosítása miatt már 2010 októberében lehetett tudni, hogy ezeknek a változtatásoknak is lesznek nyertesei és vesztesei is; lásd Adózás: lesznek nyertesek és vesztesek - Ön melyikbe tartozik?)

Így azért, hogy a korábbi "nem engedjük, hogy bárki is rosszul járjon" kijelentés igaz legyen, bérkommandót hoztak létre, amiről később úgy tűnt, eléri a célját, hiszen márciusban a statisztikai adatok szerint megkezdődhettek a béremelések: nettó szinten 8,4 százalékos emelkedést regisztráltak.

A közszférában némileg más volt a helyzet, hiszen itt a teljes munkaidőben dolgozók átlagosan 5300 forintos nem keresetbe tartozó kompenzációval próbálták szinten tartani az adó- és járulékváltozások miatt csökkenő béreket.

Ennyivel kerestünk kevesebbet idén

A minimálbéresek tehát, akik akkor 73 500 forintot kerestek, alig több mint 2 ezer forinttal vihettek haza kevesebbet idén - egyébként a mostani minimálbér, 78 ezer forint esetén is ekkora volt a differencia. Ha egy 200 ezer forintos átlagkeresetet vizsgálunk, akkor már 3440 forintos csökkenés történt a nettó bérben. Bár, ha egyedülálló szülőkről beszélünk, akik egy gyermeket nevelnek, ők már tényleg a "nem járhatnak" rosszabbul kategóriába tartoznak a fent említett fizetések mindegyike esetén. (A nettó bérek csökkenésében kisebb mértékben a nyugdíjjárulék emelése is szerepet játszott; lásd: Mennyit vesz el a borítékból a nyugdíjjárulék emelése?)

Ha egy családot két kereső alkotta, akik minimálbérrel járultak hozzá a családi költségvetéshez, akkor érthető módon összeadódik a bércsökkenés mértéke, így valamivel több mint 4 ezer forinttal kevesebből kellett gazdálkodniuk idén. A helyzeten egy gyermek sem javított, hiszen még mindig 1297 forintos csökkenéssel kellett szembesülniük. Kettő vagy több gyermek esetén azonban már havi 1538 forinttal nőtt a család nettó jövedelme.

Az új adórendszer nyertesei egyértelműen a nagycsaládosok, valamint a magas keresetűek lettek. Abban az esetben, ha az egyik szülő 500, a másik pedig 400 ezer forintos fizetésért dolgozott, akkor gyermek nélkül is 57 800 forinttal többet költhettek el idén. A gyermekek száma pedig csak növelte ezt az összeget: egy gyermeknél 67 800, két gyermeknél pedig 77 800 forinttal. Három gyermek nevelése esetén közel összesen 147 480 forinttal több maradt a család képzeletbeli zsebében.

Nyoma sem volt a fogyasztásban

A kormány elsősorban arra számított, hogy az emberek a zsebben maradt plusz összegeket elköltik, ami élénkítheti a fogyasztást, az előzetes várakozásaikkal szemben viszont mégsem a fogyasztásban jelent meg - helyette inkább a megtakarításaikat növelték vele. (Ebben természetesen nagy szerepet játszott az elbizonytalanodó európai gazdasági környezet és a száguldó svájci frank is.)

A naptárhatástól megtisztított kiskereskedelmi index ugyanis az év első hónapjaiban a stagnálás után csökkenésre váltott, ami júliusban érte el a mélypontját - 1,3 százalékos mínuszról adott számot a KSH. Azóta némileg jobb lett a helyzet (köszönhetően a reálhozamok kifizetésének is), ám még mindig inkább stagnál az index.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!