3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tegnapi cikkünkben a magyar költségvetés adóbevételi odalát vizsgáltuk meg, mely után érdemes egy pillantást vetni arra, mindez hova rangsorolta hazánkat a régióban, illetve az unión belül. Ezúttal a munkát (jövedelmeket is) terhelő adókat vettük górcső alá.

Tegnapi cikkünkben megvizsgáltuk, hogyan befolyásolta a költségvetés adókból származó GDP-arányos bevételeit az Orbán-kormány intézkedéssorozata. Ennek eredményeként arra jutottunk, hogy az elmúlt években bevezetett új különadók nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a kormányzati terveknek megfelelő változások következzenek be. Vagyis a munkát terhelő adókról a fogyasztást terhelőkre helyeződjön a hangsúly.

Ezt követően érdemes megvizsgálni, hogy uniós viszonylatban mit is eredményezett a munkát terhelő adók csökkentése az Eurostat statisztikája szerint. Ebben segítségünkre lesz a jövedelmet terhelő adókból származó GDP-arányos költségvetési bevételek adatsora.

Kezdjük ezúttal egy kicsit távolabbról, és nézzük meg, 2008-ban, amikor megborult hazánk gazdasága, hogyan alakult a büdzsé jövedelemadókból származó bevétele. Az akkori 10,6 százalékos GDP-arányos bevétel nemcsak 2001 óta számít a legmagasabb aránynak, de a régiónkban is minden más országét túlszárnyalta. Ugyanis Lengyelországtól kezdve Csehországon át Romániáig jóval alacsonyabb mértékben sarcolták a jövedelmeket és a vagyont hozzánk viszonyítva. Sőt, még Portugália sem ért fel hozzánk.

Azóta azonban többszöri alakítgatás és módosítás eredményeként hazánk már nem lóg ki a régióból, sőt sokat javított ebből a szempontból. 2012-ben ugyanis a magyar büdzsé a GDP 6,9 százalékával egyenértékű bevételre tett szert a jövedelmek és vagyont terhelő adókból, ami az ötödik legalacsonyabb az Uniós tagállamokon belül. Nálunk kevesebb bevételhez a román, a szlovák, a bolgár és végül a litván költségvetés jut a jövedelmek adóztatásából. Ezzel szemben a régiós országok között a cseh és a lengyel költségvetésnek is több bevétele származik ezen a jogcímen - egyaránt a GDP-jük 7,2 százalékát vonják be az állami kasszába. (Ez az arány úgy is lehet magasabb, ha ugyanolyan adókulcsok mellett magasabb a foglalkoztatottság, vagy ugyanolyan adókulcs és ugyanolyan foglalkoztatottság mellett kisebb az ország költségvetése, és kisebb az állam újraelosztó szerepe.)

Azt, hogy 2001 óta hogyan alakult a régióban az egyes költségvetések jövedelmek és vagyonadóztatásból származó bevételei a GDP arányában, jól szemlélteti az alábbi ábránk. Látható, hogy 2008 óta hogyan zuhant a bevételek szintje, mely odáig vezetett, hogy régiós csúcstartóból a területi középmezőnyhöz tartozunk már. Annak ellenére, hogy 3 év után tavaly ismét emelkedett a magyar büdzsé vizsgált jogcímeken beszedett bevételeinek nagysága. 

A magyar elvonások egyébként még bőven az uniós átlag alatt is vannak, mivel a teljes közösségben 13, az eurózónában pedig 12,4 százalékos a GDP arányában a jövedelem-, vagyonadókból származó bevétel. Ugyanakkor a rangsorunk másik végén, a legtöbb (2008-hoz képest) változatlanul a dán költségvetésbe folyik be, az ország GDP-jének 30,4 százalékát kapja meg az állam ilyen jogcímeken. Ennél jóval kisebb, de uniós viszonylatban magas a norvég büdzsé 21,1 százalékos bevétele, míg a harmadik helyen Svédország áll a maga 18,3 százalékával.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!