A MNB közleménye szerint a vizsgálatot a fogyasztási hitelt nyújtó pénzügyi szervezeteknél és független közvetítőknél indította annak megállapítására, hogy az érintettek a fogyasztóknak szóló hirdetéseikben betartják-e a teljes hiteldíjmutató (thm) meghatározására, számítására és közzétételére vonatkozó jogszabályi előírásokat.
A jegybank vizsgálata során a piaci szereplők fogyasztási hitelezésére vonatkozó 2014 novemberi kereskedelmi kommunikációját tekinti át, egyebek közt a személyi kölcsönöknél, áruhiteleknél és a hitelkártyáknál - írja az MNB.
Az MNB közleményében felhívja a figyelmet arra, hogy az ünnepek közeledtével, a "vásárlási kedv" fokozódásakor is nagyon fontos, hogy a fogyasztók kellő körültekintéssel mérlegeljék anyagi lehetőségeiket, teherviselési képességüket. Amennyiben hitel felvétele mellett döntenek, legyenek tisztában a hiteltermék jellemzőivel, kockázataival, illetve az azzal járó törlesztési kötelezettségükkel is.
Számos ügyfél a hitelkártyával igénybe vett kisebb hitel törlesztésének évekig tartó elhúzódását, az eddigi visszafizetések ellenére sem csökkenő összegű követelés miatt fordul kérelemmel az MNB-hez. Változatlan probléma, hogy egyes árubemutatóval egybekötött termékértékesítési akciók során a jelenlévő pénzügyi közvetítők a kockázatok megfelelő felmérése nélkül kínálnak azonnali személyi kölcsönöket a kellő megtakarítással nem rendelkező - gyakorta alacsony jövedelmű, kellő pénzügyi ismerettel nem rendelkező - fogyasztóknak - írja az MNB.
A jegybank kommunikációs kampányt is indít az év végi felelős fogyasztói hitelfelvétel támogatására. A tájékoztató füzetek a pénzügyi és civil szervezeteknél és a kormányhivatalokban is elérhetők, továbbá az MNB honlapján és Facebook oldalán is található fogyasztóvédelmi tájékoztató a témáról - derül ki a jegybank közleményéből.
MTI