2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cseh államfő megvétózta a Cseh Szociáldemokrata Párt (CSSD) válságellenes programját, amely egyebek között a roncsprémium bevezetését is tartalmazza.

A válságellenes tervet a két nagy párt - a CSSD és a Polgári Demokratikus Párt (ODS) - kompromisszumos megállapodása alapján a közelmúltban fogadta el a cseh képviselőház. Az intézkedések deklarált célja a cseh gazdaság fellendítése és a társadalmi stabilitás megőrzése volt.

"Diszkriminatív, a rendszerbe nem illő törvényről van szó, amely számos joghézagot tartalmaz és pozitív kicsengése végső soron nagyon kétséges", ezzel indokolta döntését Václav Klaus. Az elnöki vétó után a törvénytervezet visszakerül a képviselőházba. A vétó felülvizsgálatához a törvénynek többségi támogatásra van szüksége a 200 tagú alsóházban.

Az elnöki honlapon nyilvánosságra hozott indoklás szerint a törvény legvitathatóbb része a roncsprémium. "Ez az intézkedés messzemenően diszkriminatív, mert előnyben részesíti az ipart a gazdaság más ágazataival szemben. Ugyanakkor ezen belül előnyben részesíti az autóipar néhány erős cégének rövid távú érdekeit más iparágak és vállalatok kárára, amelyeknek nincs olyan erős lobbista hátterük", írta a cseh államfő. 

A roncsprémium - Klaus szerint - deformálja az autópiacot, és csak rövid távon élénkíti a keresletet. "Hatása nagyon vitatható. Nem lehet például kizárni, hogy a lakosok külföldön gyártott gépkocsik vásárlására fordítják a támogatásokat. A cseh adófizető így más ország autóiparát támogatná. A törvény rossz precedenst teremt, ami kiválthatja a többi ágazat nyomását, hogy ők is ugyanolyan támogatásban részesüljenek", mutatott rá Klaus.

Pavol Tunkl, az autóipari szövetség titkára szerint az államfő nyilvánvalóan nem értette meg az intézkedés lényegét. Olyan intézkedésről van szó, amelynek segítségével kivonható a forgalomból az elöregedett kocsipark egy része, és aminek jótékony hatása van a környezetre - jelentette ki Tunkl. Rámutatott arra, hogy az európai országok többségében ezt már különféle intézkedésekkel megtették, míg Csehországban e téren semmi sem történt. Csehországban a személyautópark átlagéletkora 13,8 év. Évente az autópark mintegy 3,4 százaléka újul meg.

A roncsprémium bevezetésé őszre tervezte a cseh kormány. Az állami támogatás összege kocsinként mintegy 2000 euró lenne.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!