Az elemzők szerint valószínű az is, hogy az unió és a valutaalap "kérdéseket fog feltenni" az egyes intézkedések hatásaival kapcsolatban, és a programnak vannak végrehajtási kockázatai is, amelyek a kormányzati előrejelzéseknél alacsonyabb megtakarításokat eredményezhetnek. A kormány által kijelölt hiánycélok azonban jóval a 3 százalékos GDP-arányos felső tűréshatár alatt vannak, így elégséges mozgástér lesz arra az esetre, ha az intézkedésektől várt bevételek elmaradnának a tervezettől.
A Barclays Capital elemzői közölték, hogy véleményük szerint az Európai Bizottság a túlzottdeficit-eljárás előírásait teljesítő programként fogja elfogadni a tervezetet, és visszavonja azt a döntését, amelynek alapján felfüggesztenék 495 millió euró folyósítását a Magyarországnak jövőre rendelkezésre álló 1,7 milliárd eurós kohéziós pályázati keretből. A cég szerint a program "hasznos megalapozója lehet" az IMF/EU-tárgyalásoknak is, "ha azok elkezdődnek". Ugyanakkor azt is kiemelték, hogy a konvergenciaprogram az EU túlzottdeficit-eljárásához kapcsolódik, és közvetlenül nem része az IMF/EU-finanszírozási csomagról szóló tárgyalások elkezdéséhez szükséges feltételeknek.
A 4cast közgazdászai szerint a Széll Kálmán Terv 2.0 által felvázolt rövid távú makropálya "többé-kevésbé reálisnak tűnik", legalábbis ami a GDP-növekedést illeti. A ház szerint a 2012-re és 2013-ra szóló hiány-előrejelzések is "tarthatónak tűnnek" abban az esetben, ha a tervben foglalt intézkedéseket végrehajtják.
A 4cast elemzői is közölték ugyanakkor, hogy látnak "jelentős" végrehajtási kockázatokat. Megfogalmazásuk szerint "az első Széll Kálmán Terv részleges és lassú ütemű végrehajtása is arra vall, hogy indokolt az óvatosság". A szakértőik másrészről azonban szintén úgy értékelték, hogy a tervezet elégséges lehet a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás megszüntetéséhez és a kohéziós támogatások részleges felfüggesztésének elkerüléséhez.
A program rövid távon, költségvetési értelemben előrelépést jelent, bár ahhoz önmagában valószínűleg nem lesz elég, hogy eloszlassa a kibocsátási potenciállal és az adósságdinamika fenntarthatóságával kapcsolatos középtávú piaci aggályokat - vélekedtek a 4cast elemzői. Szerintük a jelenlegi külső környezetben egyedül a Széll Kálmán Terv 2.0 várhatóan ahhoz sem ad elégséges támogatást, hogy a kormány fenntartható kamatszint mellett értékesíthessen eurokötvényt a nemzetközi adósságpiacon, ezért a 4cast elemzői változatlanul szükségesnek tartják az IMF/EU-programot.
A JP Morgan londoni befektetési részlegének felzárkózó térségi elemzői hétfő esti kommentárjukban kiemelték, hogy a Széll Kálmán Terv 2.0-ben szereplő, 2012-2013-ra szóló kiigazítás méreteiben megfelel az Európai Bizottság legutóbbi javaslatainak, és végrehajtása esetén lehetővé teszi az államháztartási hiánycélok teljesítését.
A JP Morgan szakértőinek véleménye szerint azonban lehetséges, hogy az EU és az IMF nem lesz megelégedve a 2013-ra tervezett kiigazítási intézkedések minőségével. A ház saját becslése szerint ugyanis a jövő évi költségvetési lépéseknek hozzávetőleg csak a 28 százaléka érinti majd a kiadási oldalt, jóllehet a 2012-ben esedékes intézkedéseknek a 77 százaléka kiadási jellegű.
A JP Morgan londoni elemzői szerint így továbbra sem egyértelmű, hogy a terv összetétele megfelelő lesz-e a magyar államháztartási hiánycsökkentés fenntarthatóságával kapcsolatos EU-aggályok eloszlatásához, és lehetővé teszi-e a kohéziós folyósításokra vonatkozó szankciók feloldását.
A cég szakértői szerint ugyanakkor a kiigazítási intézkedések keretében bejelentett új adófajták - jóllehet némelyikük továbbra is csak bizonyos szektorokat terhel - jóval kevésbé lesznek torzító hatásúak a kivezetendő válságadóknál.
MTI