4p

Cséfalvay Zoltán a világgazdaságban történt eseményekkel indokolta a stabilitási alap létrehozását, mint mondta, az alap az óvatosság és az elővigyázatosság terméke.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára a parlament számvevőszéki és költségvetési bizottságának hétfői ülésén azt mondta: azért van szükség a stabilitási alapra, mert a világgazdaságban történt változások elővigyázatosságra intenek. Utalva az eurózónában és az észak-afrikai országokban történtekre leszögezte: a kormány felelőssége, hogy az országot semmilyen változás ne érje felkészületlenül.

Cséfalvay Zoltán hangsúlyozta: a stabilitási alap létrehozása jelzés a világnak, hogy Magyarország felkészült, és bármilyen változás mellett is képes lesz tartani az ide évre vállalt 2,94 százalékos államháztartási hiánycélt.

Az államtitkár a költségvetési és az államháztartási törvénymódosítások bizottsági vitájában kiemelte: a kormány nem forrásokat von el a tárcáktól, hanem összegeket zárol.

Kérdésre válaszolva elmondta: a zárolás és a januári hiánymutató között nincs összefüggés, utóbbi mögött döntően egyszeri tényezők állnak és az év egészében kezelhetőek.

Banai Péter helyettes államtitkár arra hívta fel a figyelmet, hogy a kormány az irányítása alá tartozó szervezeteknél saját hatáskörben járt el a zárolásnál, az irányítása alá nem tartozóknál pedig az Országgyűlést kéri fel az intézkedésre. Az utóbbi esetben - fűzte hozzá - tartalékképzést ír elő a törvényjavaslat, de funkciójában ez is megegyezik a zárolással; az Országgyűlés a javaslat szerint november 20-ig dönt az összeg felhasználásáról.

A bizottság többsége általános vitára alkalmasnak találta a két előterjesztést. Ezt megelőzően a testület döntött arról is, hogy kéri: a zároláshoz kapcsolódó intézkedési tervet a kormány áprilisban mutassa be.

A bizottsági vitában az MSZP jelezte, nem támogatja az előterjesztést. Szekeres Imre leszögezte: az óvatos költségvetési politika intézkedéseit ugyan támogatják a szocialisták, de az előkészítetlen döntés oka nem érhető, azokról világosan kellene beszélni. Veres János (MSZP) hozzátette: a javaslat érdemi tárgyalásának konszenzuslehetőségét kizárja a kormány oldal megközelítése, miszerint csak elrontott intézkedések történtek az elmúlt időszakban.

Pősze Lajos (független) szerint az előterjesztés támogatható, bár nem ismert, hogy a fejezetek miként oldják meg a zárolást.

Dancsó József (Fidesz) leszögezte: a két előterjesztés óvatos, átgondolt kormányzati intézkedéscsomag és technikai jellegű, hiszen a kormány határozatban már döntött a részletekről. A költségvetési törvény módosítása pedig azt teszi lehetővé, hogy a kormány fennhatósága alá nem tartozó fejezetek is kivegyék a részüket a megtakarításból. Frakciótársa Márton Attila annyit tett hozzá, hogy a kormány a javaslatokkal azt jelzi: alapvetően megváltozott a gondolkodásmód, elődjével ellentétben nem tüzet olt, hanem előre tervez.

Vágó Gábor (LMP) úgy fogalmazott: a zárolás az adócsomag végterméke; a kormány belátta, hogy a költségvetésben nagy hiányt ütött az új adórendszert, ezt igyekszik orvosolni.

Nyikos László (Jobbik) a bizottság elnöke úgy vélekedett, hogy a javaslatok benyújtásával a kormány nem követett el törvénysértést, s bár jogi probléma nincs, szakmai azért akad. Leszögezte: a Jobbik semmilyen olyan javaslatot nem támogat, amely a parlamenttől hatásköröket von el. Kitért arra is, hogy szerinte a világgazdasági események között nincs újdonság a tavalyiakhoz képest, szerint tervezési problémáról van szó.

A kormány február 20-án nyújtotta be a parlamentnek a költségvetési és az államháztartási törvénynek a 250 milliárd forintos stabilitási tartalékkal összefüggő módosításait; az intézkedések hatásaként 1,7 milliárd forinttal csökken az idei államháztartási hiány. Az államháztartási törvény (áht.) módosításával a kormány megteremti annak feltételét, hogy az évközben felmerülő többletkiadások forrását fejezeteken belül, és ne a központi költségvetés rendkívüli kormányzati intézkedések előirányzatából biztosítsák; 2011-re megalkotna egy új, speciális szabályt, amelynek értelmében a fejezeti kezelésű előirányzatok az eredeti céltól eltérő kiadások teljesítésére is felhasználhatók lesznek, ha azok év közben merültek fel.

A kormány februárban döntött a stabilitási tartalék létrehozásáról: a 250 milliárdos csomag legnagyobb tételét az teszi ki, hogy a kabinet a közvetlenül irányítása alá tartozó szervezeteknél, így a minisztériumoknál is mintegy 187 milliárd forintot zárol. A saját hatáskörben meghozható döntések összesen 237 milliárd forintos megtakarítást jelentnek, a fennmaradó tételt az Országgyűlés hatáskörébe tartozó szervezetek tartalékképzése teszi ki; erről szól a költségvetési törvény módosítása.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!