5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A soros magyar EU-elnökség az "erős Európa" jelszavával egyik fő dolgának az európai gazdasági kormányzás reformjának sínre tételét tekinti. Az EU gazdasági és pénzügyminiszteri tanácsának következő, március 15-i értekezlete, amely a magyar elnökségnek is két hét híján idusára – azaz félidejére - esik, alkalom lesz a számvetésre, mit sikerült elérni eddig.

A magyar elnökség nem járatlan úton indult, a keret részben már megvan és működik: ez a tavaly elfogadott, idén januárban először indított "európai félév", amely a tagállamok költségvetési pályáinak beható brüsszeli vizsgálatával és jótanácsok kidolgozásával telik el. A szabályszegők elleni eljárások azonban még a régi rend szerint zajlanak.  Ám készülnek az új módszerek is: a feladatokat tavaly szeptember végén kijelölte az Európai Bizottság hatpontos jogalkotási javaslata, amelyet - kiegészítve az állam- és kormányfők Európai Tanácsa illetékes munkacsoportjának ajánlásaival - az Európai Tanács tavaly decemberben elfogadott, és a megállapodás kimunkálását rábízta az Európai Unió Tanácsára, azaz a miniszteri tanácsra.

A magyar elnökségnek nem dolga a feladat megoldása - az egyeztetés, a közös megoldás, az EU-szintű megállapodás elérésének szervezése, menedzselése a dolga. Kedden kiderül, mit sikerült közösen elérni. A javaslatok közül négy az EU Stabilitási és Növekedési Paktumának reformjával foglalkozik. Ez az az 1997 óta érvényben lévő rendtartás, amely előírja, hogy a tagállamok folyó államháztartási hiánya nem haladhatja meg az éves hazai össztermék (GDP) 3 százalékát, illetve az államadósság a GDP 60 százalékát. A javaslatok célja erősíteni a költségvetési politikák felügyeletét, bevezetni a nemzeti költségvetési keretrendszerre vonatkozó rendelkezéseket, illetve szigorúbban alkalmazni a végrehajtási intézkedéseket a követelményeket nem teljesítő tagállamokkal szemben.

A másik két javaslat az Unión belüli makrogazdasági egyensúlyhiányok kezelésére irányul. Céljuk a gazdaságpolitikák felügyeletének szélesítése, lehetőséget teremtve arra, hogy már a "túlzott egyensúlyhiányban" lévő tagállamokkal szemben is pénzügyi szankciókat alkalmazzanak. A makrogazdasági egyensúlyhiány kockázatát gazdasági mutatók "eredménytáblájával", afféle tesztlappal szembesítve fogják értékelni.

A túlzottdeficit-eljárás alá kerülő euróövezeti országok alapesetben a GDP 0,2 százalékának megfelelő, nem kamatozó letétet fizetnek. A letét bírsággá változik a korrekciós határidőt elmulasztó országok számára, amelyek kieshetnek az EU-alapok kedvezményezettjei közül is. A letét és a bírság intézménye és mértéke nem új, már az eredeti Stabilitási és Növekedési Paktum előírta, de új, hogy - már a költségvetési veszélyzóna felé tartó országoknak is kauciót kell majd adniuk kamatozó letét formájában. Új az is, hogy az államháztartási hiánnyal egyenlő elbírálás alá esik majd a túlzott kormányzati adósság, alapesetben a 60 százaléktól való eltérés évi egyhuszados csökkentésének kötelezettségével,- új lesz a költségvetésen kívüli folyamatokat is szemlélő "túlzott egyensúlyhiány-eljárás", ha valamely országban az euróövezet működését veszélyeztető pénzügyi-gazdasági egyensúlytalanságok alakulnak ki. Ehhez egyebek között a fizetési mérleget, a reálárfolyamokat, a köz- és a magánadósság alakulását figyeli majd a brüsszeli bizottság.

Az ilyen eljárás alá kerülő euróövezeti országoknak a GDP 0,1 százalékának megfelelő bírságot kell majd fizetniük évente mindaddig, amíg a miniszteri tanács nem mentesíti őket. Új lesz az eljárás rendje: a tesztlap alapján, illetve a túlzottdeficit- és a túlzott egyensúlyhiány-eljárás alá kerüléssel, majd a határidő-mulasztással egyidejűleg automatikusak lesznek a szankciók az Európai Bizottság ajánlása alapján, hacsak a miniszteri tanács minősített többsége vissza nem utasítja az ajánlást, ekképp mentesítve a delikvenst. Ezt nevezik "fordított többségi" szavazásnak. Eddig éppen ellenkezőleg, az EU-bizottsági ajánlások aktív egyedi jóváhagyása kellett a miniszteri tanácsban minden szankciófokozathoz. E halogató, politikailag is befolyásolható mechanizmus miatt büntetésre nem is volt példa az euróövezet 1999-es megalakulása óta, pedig a határsértők számosan voltak és vannak.

A héten elérhető miniszteri tanácsi döntéssel nem fejeződik be ez a munka: a félév - és a magyar elnökség - célja, hogy júniusban az Európai Parlamenttel is megállapodjanak a módosításokban, hogy azok azután életbe léphessenek.

Csodaszer persze nem létezik. Az elmúlt évtized eleji, sorozatos német és francia hiánykorlát sértések tanulságaként az EU eltekintett a szankcióktól, lazította a korrekciós határidőket, enyhítette a szigort. És lám, az euróövezeti országok összesített államháztartási hiánya a nagyobb szigor idején, 2003-ban elért 3,1 százalékos csúcsról 2007-re - a világválság előtti utolsó "békeévre" - 0,6 százalékra csökkent, a kormányzati adósság pedig a 2005-ös 70,1 százalékos csúcsról 2007-re 66,2 százalékra apadt, miközben a brüsszeli szigor enyhült.

Csakhogy közben a gazdaságok föllendültek. Más szóval, ha jól megy a gazdaságnak, akkor szinte minden rend jó, ám ha rosszul megy, a szabályozás sem segít feltétlenül. Főleg miként segíti majd a javulást az, ha a bajba került országok deficitjét pénzbüntetéssel súlyosbítják, illetve miként kényszerítik ki a bírság befizetését - ez még a jövő titka. Amiként azt sem tudni, hogy a közösebb pénzügyi-gazdasági kormányzás új eszközei közelebb hozzák-e az "Európai Egyesült Államok" távolban derengő képét, vagy csak közelibb, az igazi céljukat érik el: megnyugtatni az új deficit- és adósságcsúcsoktól megrettent nemzetközi tőkepiacokat. Ha csak a piacok megnyugtatása sikerülne, már az is nagy segítség lenne a hiányt piacról finanszírozó, sérülékenyebb EU-országoknak, köztük Magyarországnak.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!