3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Alapjában egyetértés van az Európai Unió 27 tagállama között abban, hogy a kohéziós politikának, mint a jelenleg létező egyetlen integrált fejlesztéspolitikai eszköznek, közösségi szinten is fenn kell maradni, de a pénzügyi szabályrendszerről különbözőek a vélemények. Erről Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter beszélt csütörtökön a Nézőpont Intézet és az Európai Bizottság magyarországi képviseletének közös rendezvényén, az EU-elnökség kulissza titkai címmel csütörtökön megtartott beszélgetésen, Budapesten.

A magyar EU-elnökség alatt több tanácsülést is elnöklő nemzeti fejlesztési miniszter emlékeztetett arra, hogy az Európai Unió legnagyobb politikai költségvetési tétele a 2007-2013 évi tervezési időszakban, a kohéziós alapok felhasználása, amely az összeurópai költségvetés 35 százalékát teszi ki.

Fellegi Tamás kifejtette: éles kérdésként jelent meg, hogy az Európai Unió változtasson-e a kohéziós politikájában a pénzügyi alap felhasználásának feltételrendszerén, annak logikáján. Kell-e a pénz felhasználási rendszerében olyan további szakmai számon kérhetőséget bevezetni, amelynek konkrét pénzügyi következményei lehetnek, például forrásmegvonás, visszafizetetés.

Fellegi Tamás rámutatott arra, hogy az egyik fő kérdés, kell-e olyan új rendszert kialakítani a kohéziós források felhasználásában, amelyben a kulcskérdés nem a pénzelköltés szabályossága vagy szabálytalansága, hanem a fejlesztési stratégiához való viszony.

A nemzeti fejlesztési miniszter úgy értékelte, hogy az eddigi kohéziós forrás felhasználási logikára változtatási kényszerként hatott a 2008-as válság, amely rávilágított arra, hogy a kohéziós politikában szorosabb ellenőrzés alá kell vonni a pénz kihelyezést nemcsak jogi felhasználás, hanem gazdasági értelemben is.

A kohéziós politika alakításában új szempontként jelent meg az is, hogy az Európai Unió 2010-ben útjára bocsátotta az EU-2020 stratégiát, amely  összhangot próbál teremteni a szolidaritási hagyomány és a versenyképesség között. A 2008-as válság új dimenzióba helyezte a fejlettséget is, az átlagnál fejlettebb régiók is bejelentkeztek a kohéziós alapokhoz a versenyképességük megtartása érdekében - jegyezte meg Fellegi Tamás.

Az elnökség kulisszatitkairól szóló beszélgetésen Fellegi Tamás elmondta, számos olyan kérdés is volt, amely a 27 tagállam szintjén nagyon megosztó volt, például éles választó vonalat jelentett a klíma- és az energiapolitika területén, hogy legyenek-e kötelező előírások a tagállamoknak a különböző indikátorok teljesítésére.

Szűcs Tamás, az Európai Bizottság magyarországi képviseletének vezetője kiemelte, hogy jó kooperáció valósult meg a bizottság és a magyar EU-elnökség között. Többi között a jó együttműködésnek köszönhető, hogy a bizottság több területen is javaslatot tudott tenni, például az alacsony széndioxid kibocsátási ütemtervre, nyilvánosságra hozta a 2050-ig szóló közlekedési fehérkönyvet, és az energiahatékonysági tervet, illetve megszületett az egységes energiapolitika.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!