5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kevesen ismerik William C. Durant történetét, pedig nagyon tanulságos, ráadásul a XX. század első két évtizedének egyik legismertebb üzletemberéről, befektetőjéről van szó.

Az eredetileg szekérgyártással foglalkozó, 1862-ben született Durant nem szerette az autókat, de amikor egy David Buick által gyártottat vezethetett, rájött, hogy ez a jövő. Elhatározta, hogy autóbirodalmat épít ki. 1904-ben megvette a Buickot, majd újabb márkákat akvirált (Oldsmobil, Cadillac, Pontiac), félelmetes adósságot halmozva fel, és elképesztő sales-tevékenységgel futtatva fel az eladásokat. Az autótípusokat General Motors nevű cégében egyesítette - erről a társaságról valószínűleg mindenki hallott már.

Azonban amikor újabb hitelek felvételével egy egészen más területre, az elektromos izzó gyártásába merészkedett (Heany Corporation megvásárlása), s a General Electric elperelte tőle a szabadalmi jogot (amit a Heany csalással szerzett meg), akkor a Heany-be ölt pénz elúszott, s ez magával rántotta az egész GM-et. Durant nem volt félős: mindig a lehető legnagyobb hitelállománnyal üzemelt, a lehető legnagyobb tőkeáttétellel fektetett be. Ez alkalommal (1910-ben) azonban a nagy hitelállomány visszaütött, a bankárok fel akarták számolni a GM-et, de végül megegyeztek a céggel: egyfajta bankári irányítású csődgondnokságba került, s végül sikerrel fizette vissza hatalmas hiteleit. Ám feltételül szabták, hogy Durant távozzon a cégtől. Így vesztette el birodalmát a fékezhetetlen autómágnás.

Durant ekkor ismerkedett meg Louis Chevrolet-vel (mindketten autóversenyzők is voltak), és közösen vállalkozást alapítottak, a Chevrolet céget. Később összevesztek, és Durant irányította 1913-tól a céget.

A Chevrolet hatalmas siker lett, nagy profitot generált, s a pénzt Durant arra használta, hogy szép lassan felvásárolja a GM részvényeit, amely a nagy adósságterhek miatt még mindig igen alacsony árfolyamon forgott. A céget vezető Walter Chrysler (újabb ismerős név) és Charles Nash, Durant korábbi barátai sikerrel kormányozták ki a GM-et a csődközeli állapotból, ám mire a GM ismét komolyan profitábilis lett, Durant már kontrolláló részesedést szerzett (természetesen hitelből). Ennek segítségével átvette az irányítást, összeolvasztotta a Chevrolet és GM cégeket, és az autógyártás királyává vált - ismét. Durant folytatta, ahol korábban abbahagyta: hitelből, kötvénykibocsátásokból grandiózus akvizíciók: újabb márkák, beszállítók, gyárak kerültek a GM fennhatósága alá. Chrysler otthagyta a céget, és új társaságot alapított, a ma is létező Chrysler ekkor született.

A háború utáni 1920-21-es igen mély recesszió azonban megviselte a pénzügyileg eladósodott és meggyengült céget, és elkezdett esni mind a GM részvények, mind a kötvények árfolyama. Durant saját vagyona terhére, tőkeáttétellel, befektetési hitelből akarta fenntartani az árfolyamot, hogy ne veszítse el a finanszírozók bizalmát. A medvepiac azonban erősebb volt nála, és a részvényárfolyam egyre esett, egészen addig, amíg a hitelből vett részvényei mögött nem volt fedezet, és kényszerlikvidálni kellett pozícióját, amely a GM részvényállományának jelentős százaléka volt. Durant-t likvidálták, egy befektetői csoport (du Pont vezetésével) 9,5 dolláron vette át  részvényeit. Durant teljes vagyonát elveszítette: 100 millió dollárt. Ez még ma is hatalmas összeg, akkor pedig egészen elképesztő volt. A pénteken lezajlott üzletkötés után hétfőn a GM részvényei - mivel a befektetők úgy látták, hogy elhárult a csőd veszélye - 16,5 dolláron nyitottak. 1920 végén tehát ismét elbukta Durant a GM-et.

Két hónappal később, a recesszió mélypontján kölcsönökből megalapította a Durant Motort, és egyetlen kocsi legyártása nélkül 30 000 darabra szóló rendelést szedett össze. Durant visszatért! A cég nyereségessé vált, de ő többre vágyott, le akarta győzni a GM-et. Hitelből újabb márkák megvásárlása, a termelés elképesztő felfuttatása következett. Emellett a 20-as évek vágtázó bikapiacán is elkezdett spekulálni - természetesen hitelből - és 1927-re 50 millió dolláros magánvagyonra tett szert.

Kiválóan értett a sales-hez, imádta a tőzsdét, nagyszerű részvénymanipulátor volt, hatalmas álmai voltak. Igazi birodalomépítőként viselkedett a 20-as években is, és ez 1929-ig tökéletesen működött. A crash azonban lenullázta pénzügyi vagyonát, részvénypozícióit likvidálták, és 1933-ra a Durant Motors is csődbe ment. Ebből a csapásból már nem tudott felállni. Idősebb korában egy bowling pályát épített és vezetett, de leginkább a GM vezetőjétől ajándékként kapott csekély nyugdíjából élt.

Mit lehet ebből következtetésként levonni? Azt, hogy bár a tőkeáttétel, a hitel mind a reálgazdaságban, mind a tőkepiacokon hihetetlen gyors, látványos, és hatalmas felfutást tud hozni, tisztában kell lennünk azzal, hogy mik a veszélyei. Tudnunk kell, hogy a gazdaságban vannak napos, és felhős szakaszok, és vagy a hitelállomány (tőkeáttétel) ügyes menedzselésével, vagy alacsonyan tartásával próbálhatjuk elérni, hogy ne kerüljünk bajba. Ám ez nem biztos, hogy sikerülni fog, a hitel gyorsan ölő méreggé tud válni pillanatok alatt. Nem Durant volt az első vállalkozó és spekuláns akit a tőkeáttétel repített gyorsan a csúcsra és taszított hirtelen a mélybe. Ikarosz története ez valójában. Aki túl közel repül a naphoz, elveszítheti a szárnyait. Azt hiszem ez az amit, minden gazdasági szereplőnek eszébe kell vésnie - különösen a siker pillanataiban...

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!