4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2013 első negyedévében 17 százalékkal több panasz érkezett a pénzügyi felügyelethez, mint előző év végén. Az egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítva azonban kevesebb volt már a gond.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szerda délután tette közzé 2013 első negyedévére vonatkozó fogyasztóvédelmi jelentését, melyből kiderül, hogy az év első három hónapjában összesen 2046 fogyasztói kérelem érkezett a felügyelethez. Bár a tavalyi utolsó negyedévhez viszonyítva ez közel 300-zal (17 százalékkal) több, 2012 január-márciusához képest 600-zal kevesebb. Utóbbi változásra magyarázat, hogy tavaly a végtörlesztés jelentősen megdobta a kérelmek számát.

A kérelmeken belül a legnagyobb részben továbbra is pénzpiaci kérelmek érkeztek a PSZÁF-hoz, ráadásul arányuk is 18 százalékkal emelkedett egy negyedév alatt. Összesen 1455 ilyen megkeresés futott be a felügyelethez. A pénzpiaci területen belül kiemelendő, hogy a pénzügyi vállalkozásokat érintően az előző negyedévinél 73,5 százalékkal több kérelem érkezett be (373 darab), így a közel 1500 panasz 25 százalékát képviselték. A pénzpiaci kérelmek 67 százaléka a bankokkal, 2,5 százaléka pedig a takarékszövetkezetekkel volt kapcsolatban.

(Forrás: PSZÁF)

Szolgáltatási áganként nézve továbbra is a hitelekkel volt a legtöbb gond (1078 panasz), azon belül is az egyéb hitelekkel, ide tartozik a behajtás, kézizálog hitel, gyorshitel, melyekkel kapcsolatban 225 kérelem érkezett, a második legproblémásabb ág pedig a gépjárműhitelezés volt, ahova 221 panaszt kapott a felügyelet. Egy évvel ezelőtt azonban ennek a számnak még körülbelül csak a feléről, 124 darabról jelentett a PSZÁF.

A leggyakrabban előforduló öt kérelemtípus mindegyikénél legalább 25 százalékos emelkedés tapasztalható 2012 negyedik negyedévéhez viszonyítva - derül ki a jelentésből. Figyelemre méltó továbbá, hogy 2013 első negyedévében a kamatok mértékével és az egyoldalú szerződésmódosításokkal kapcsolatos kérelmek száma előbbi esetében kétszeresére, utóbbinál többszörösére emelkedett 2012 azonos időszakához képest.

A pénzpiaci szektornál lefolytatott fogyasztóvédelmi eljárásokban megállapított legjellemzőbb jogszabálysértések a panaszkezelési határidő be nem tartása, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása volt.

A legtöbbeknek volt problémája a... 

A legtöbb panasz 2013 első negyedévében az OTP Bankkal kapcsolatban született meg, mely tekintve piaci részesedését, és ügyfeleinek magas számát, nem túl meglepő. Számszerűen 216 panasz érkezett a bankkal kapcsolatban a PSZÁF-hoz, mely az összes pénz- és tőkepiaci szektort érintő kérelem majdnem 20 százalékát jelentette. Ez viszont elmarad a piaci részesedésüktől. Jelentős arányban állította kérdéses helyzet elé még a fogyasztókat az Erste Bank - majdnem a piaci részesedésükkel megegyező mértékben. A 103, bankot érintő kérelem a teljes kérelemszám 9,3 százalékát teszi ki. Harmadik pedig a Raiffeisen Bank a hozzá kötődő 95 kérelemmel, ami 8,6 százalékos részesedésnek felel meg, ez viszont azt is jelenti, hogy a részesedésüket meghaladó mértékben panaszkodtak az ügyfelek. 

Utóbbi állítás érvényes még az AXA Bankra, a CIB Bankra, az FHB-re és a Merkantil Bankra is.

(Forrás: PSZÁF)

Több mint 20 milliós bírságolás egy negyedév alatt

A felügyelet a hatáskörébe tartozó ügyekben a kérelemre és a hivatalból lefolytatott vizsgálatok eredményeként 2013 első negyedévében 100 esetben szabott ki fogyasztóvédelmi bírságot a pénzügyi szervezetekkel szemben, összesen 20,85 millió forint értékben. A jogsértések döntő többsége  – a korábbi időszakokhoz hasonlóan – a panaszkezelés, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat körében került megállapításra.

A pénzpiaci szektorból a legnagyobb, 2 millió forintos bírságot szabta ki a PSZÁF a PANNONINVEST LIBRA Pénzügyi Szolgáltató Zrt-re a pénzügyi szervezettel szembeni jogsértés miatt. A Pénzügyi Békéltető Testülettel ugyanis nem mutatott együttműködést, késedelemmel válaszoltak a megkeresésre, sőt a meghallgatáson sem képviseltette magát a cég.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!