3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mikor máskor lehetett volna javítani a hazai autópark minőségén, mint a válság utáni fellendülés évében? Idén már lassulni fog az újautó-piac, özönlenek be a benzinzabáló 10 évesnél idősebb kocsik, a Jedlik Ányos Terv pedig még csak a nyilatkozatok szintjén létezik.

Immár unalomig ismételt állítás, hogy a hazai autópiac növekedésnek indult 2014-ben, és bár az eladott új kocsik száma is 20 százalékos bővülést tudott produkálni, az igazi boom 37 százalékkal a használtak körében mutatkozott. Használt alatt pedig nem az 5 éves, a német orvosoknak már túl koros kocsikat érjük, hanem a 10 évnél idősebb darabokat.

A lényeg, hogy a magyaroknak is egyre több pénzük van, bepótolják a válság évei alatt elhalasztott autóvásárlásokat, és ezért nagyon nem mindegy, hogy milyen minőségű lesz a következő évek autóállománya. Hogy 2020-ban se kelljen hosszabb szmogriadókat elrendelni a városokban és korlátozni az autóhasználatot, kitűnő eszköz lehet az a jogi és gazdasági ösztönzőcsomag, amelyet a kormány a Jedlik Ányos Tervben már többször megfogalmazott. Ilyen például az elektromos autók zöld rendszáma, amellyel kedvezményesen lehetne például parkolni, vagy a buszsávokat lehetne használni, de akár az útdíjból is járhatna némi kedvezmény. Emellett a legfőbb hiányosság, a töltőhálózat kiépítését is előremozdítaná a kormány - legalábbis szóban.

Szerettük volna megtudni a Nemzetgazdasági Minisztériumtól, hogy milyen stádiumban van a Jedlik Ányos Terv megvalósítása, milyen forrásból tervezik kiépíteni a töltőhálózatot és – amennyiben uniós pénzből – akkor nem lenne-e lehetőség hazai előfinanszírozásra, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. Ha időközben mégis megkapjuk a kért információkat, frissítjük a cikkünket.
Update:
A Nemzetgazdasági Minisztérium tájékoztatása szerint a Jedlik Ányos Terv első intézkedéseinek hatásai már az idén érezhetők lesznek. A terv fedezetéül a karbonkvóta értékesítésből származó bevételek és közvetlen uniós források szolgálnak majd. Hogy miért nem tudta a költségvetés előfinanszírozni a programot, arra a rossz külföldi példák adnak választ. A tárca szerint előfordult, hogy a rossz tervezés miatt dollármilliók úsztak el. A Nemzetgazdasági Minisztérium olyan megoldáson dolgozik, mely jól átgondolt, a releváns szakmai és piaci szereplők bevonásával készül, így biztosítva a hosszú távú fenntarthatóságot.

A leginkább kínzó kérdés, hogy Magyarország miért nem úgy futott neki a 2014-es évnek, hogy legalább a jogi ösztönzők és a zöld rendszám lehetősége megvolt? Illetve talán akadt volna a költségvetésben pár „stadionmilliárd”, amelyből a töltőhálózatot tudtuk volna fejleszteni.

Bár az elektromos autók sokkal drágábbak, mint az azonos kategóriájú hagyományos meghajtású társaik, de a fent említett hatékony ösztönzők vélhetően elgondolkodtatták volna annak a 67 500 új kocsinak a tulajdonosát, akik tavaly kigurultak a szalonból. Elég csak azt kiszámolni, hogy egy, a kocsiját aktívan használó városi ember, mennyit költ parkolásra és mennyi időt tölt dugóban, mikor mellette üres a buszsáv. Ha tavaly csak a vásárlók 5 százaléka döntött volna ezért egy Opel Ampera, egy Nissan Leaf, vagy a Toyota Prius Plug-in Hybrid mellett, az máris közel 3500 elektromos kocsit jelentett volna a hazai piacon.

Innen pedig nem nehéz továbbgondolni, hogy ezek  5-6 év múlva töredékáron a használtpiacon is megjelentek volna, a kevésbé tehetősek számára is megnyitva az utat, hogy környezetbarát kocsival csapathassanak a buszsávban.

Ezért érhetetlen, hogy miért vesztegettük el a tavalyi fellendülő évet és már pazaroltunk el egy hónapot 2015-ből?

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!