Az ünnepeket megelőző vásárlási láz idén is novemberben érte utol a lakosságot, ennek megfelelően a fogyasztási hitelek értékesítése is intenzívebb ebben az időszakban, az éves hitelfelvételnek mintegy 20 százalékát teszi ki. A nagy hitelfelvételi kedv mögött nemcsak a finanszírozott termékek folyamatosan bővülő kínálata áll, hanem az egyre könnyebb és gyorsabb hitelhez, kölcsönhöz jutás lehetősége is sokat nyom latban.
Nem meglepően idén is az "ingyenhitelek" és a halasztott törlesztésű hitelek a legkedveltebbek. Előbbieket a piaci pozíció megtartása, valamint új ügyfelek szerzése végett kínálják az egyes pénzintézetek. De szintén növekszik a fix törlesztő részletű hitelek népszerűsége, amelyeknél az ügyfél választja ki azt a törlesztő részletet, amelyet pénztárcájához, jövedelméhez mérten teljesíteni tud.
100 milliárdos az áruhitelek piaca
A szakemberek szerint egyértelmű trend lett, hogy a lakosság nagy része az ünnepeket megelőző hetekre időzíti nagyobb vásárlásait, azokat a jelentősebb családi beruházásokat, amelyeket kölcsön nélkül sokszor nem tudnának finanszírozni. Általánosságban elmondható, hogy a fogyasztók műszaki termékek és bútorok vásárlására vesznek fel leginkább áruhitelt. Idén is népszerűek a plazma- és LCD-tévék, a DVD-készülékek, a házi mozik, valamint az elektromos konyhai berendezések keresettek. De sokan ilyenkor cserélik le idejét múlt mikrohullámú sütőjüket vagy fagyasztóládájukat.
Ezt támasztják alá a Magyar Nemzeti Bank adatai is, a hazai lakosság hitelfelvétele november hónapban a legnépszerűbb "karácsonyi" hitelfajtákra (személyi kölcsön és áruhitel) 11 milliárd forintot tett ki. Ez valószínűsíthetően az év utolsó hónapjában tovább fog nőni, hiszen a tapasztalat az, hogy a bankok az egész éves áruhitel-forgalmuk 30-40 százalékát ilyenkor helyezik ki. A Magyar Bankszövetség adatai szerint tavaly decemberben az áruhitelek nagysága 106 milliárdot tett ki, idén – részben a megszorító intézkedések miatt – nem okozna meglepetést, ha ennél valamivel kisebb (100 milliárdos) lenne.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a hazai áruvásárlási hitelek átlagos kamata 21,15 százalék, ami a jegybanki alapkamat közel háromszorosa - tehát elég magas -, így a hirdetések alapján ellenállhatatlannak tűnő ajánlatokkal nem árt körültekintően bánni. Hiszen bármilyen kedvezőek is a kondíciók - például halasztott törlesztés esetén - előbb-utóbb muszáj lesz törleszteni a karácsonykor megszerzett háztartási eszköz, vagy plazmatévé részleteit.
Törlesztés karácsony után
Az egyik legnagyobb piaci szereplő, az OTP tapasztalata szerint a gyorskölcsönök iránti érdeklődés komolyan megnő az év ezen időszakában, ezek segítségével a háztartási elektronikai berendezéseket, bútorokat és egyéb tartós fogyasztási cikkeket vásárlók a bankfiók felkeresése nélkül, akár 30 percen belül hitelhez juthatnak.
A bank a 2006-os évi kedvező tapasztalatok alapján idén is meghirdette a halasztott fizetésű áruhitel konstrukciót, amelynek révén az ügyfeleknek lehetőségük van az áruhitel törlesztését a hitel engedélyezését követően 3 hónappal elkezdeni, így az ünnepi időszakot nem terheli tovább a törlesztési kötelezettség.
Az igények egyébként mindkét banki termék esetében eddig a terveknek megfelelően alakultak, a hitelkihelyezés volumene az előző év hasonló időszakához képest nőtt. Személyi kölcsön esetében a vártnál magasabb a növekedés, az áruhitel esetében azonban nem lehet ugrásszerű növekedésről beszélni, tudtuk meg az OTP Médiakommunikációs Osztályától.
Érezhető a szezonális hatás
A K&H Bank idén nem állt elő külön karácsonyi akcióval, hitelkártya kínálatuk mellett a szokásos személyi kölcsönt és a jelzálogalapú hitelkonstrukciót ajánlják ügyfeleiknek. Mind hitelkártyában, mind a fedezetlen személyi kölcsönben meglehetősen érezhető a szezonális hatás; az átlagos napi igényekhez képest 30–50 százalékos növekedés tapasztalható a benyújtott igénylések számában, mutatott rá Vukman László, a bank fogyasztási hitelek osztályának vezetője.
A növekedés személyi kölcsön esetében hasonló, mint a tavalyi év azonos időszakában mért emelkedés, míg a hitelkártyánál magasabb szintet regisztrált a K&H. A legnagyobb népszerűségnek a jövedelemalapú személyi kölcsönök számítanak az idei évben. Bár a forgalom fokozatos emelkedésére számít a K&H, az előző évekhez képest mégsem számítanak jelentős eltérésre.
Választékból nincs hiány
A korábbinál lényegesen szélesebb és rugalmasabb hitelválasztékkal várja a vásárlókat az ország 68 Tesco hipermarketje a karácsonyi szezonban, tudtuk meg az áruház illetékeseitől. Számos sajátmárkás elektronikai termék 0 százalékos THM-es hitellel, 12 havi részletre is elvihető.
A Tesco új pénzügyi partnerrel, a Magyar Cetelem Bankkal közösen vág neki az idei karácsonyi vásárlási szezonnak. A korábbinál lényegesen rugalmasabb, összesen hatféle áruvásárlási hitelt kínálnak a bevásárlóközpontokban. A vásárlók számára elsősorban a gyorsabb, rugalmasabb ügyintézés és a családi költségvetéshez jobban igazodó részletfizetési lehetőségek jelentenek újdonságot.
Simon Rita