5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre gyakoribb, hogy a karácsonyi ajándékokat áruhitel vagy személyi kölcsön segítségével vásárolják meg honfitársaink. Nem véletlen, hogy az ünnepek előtti időszakban intenzíven megugrik a hitelt igénybe vevők száma: a bankok ilyenkor bonyolítják éves forgalmuk mintegy 20 százalékát. A napi igénylések száma is jóval több, mint amennyit az "átlagos" időkben regisztrálnak a bankok. Mfor.hu háttér.

Hitelből költ a magyar (Mfor-montázs)

Az ünnepeket megelőző vásárlási láz idén is novemberben érte utol a lakosságot, ennek megfelelően a fogyasztási hitelek értékesítése is intenzívebb ebben az időszakban, az éves hitelfelvételnek mintegy 20 százalékát teszi ki. A nagy hitelfelvételi kedv mögött nemcsak a finanszírozott termékek folyamatosan bővülő kínálata áll, hanem az egyre könnyebb és gyorsabb hitelhez, kölcsönhöz jutás lehetősége is sokat nyom latban.

Nem meglepően idén is az "ingyenhitelek" és a halasztott törlesztésű hitelek a legkedveltebbek. Előbbieket a piaci pozíció megtartása, valamint új ügyfelek szerzése végett kínálják az egyes pénzintézetek. De szintén növekszik a fix törlesztő részletű hitelek népszerűsége, amelyeknél az ügyfél választja ki azt a törlesztő részletet, amelyet pénztárcájához, jövedelméhez mérten teljesíteni tud.

100 milliárdos az áruhitelek piaca

A szakemberek szerint egyértelmű trend lett, hogy a lakosság nagy része az ünnepeket megelőző hetekre időzíti nagyobb vásárlásait, azokat a jelentősebb családi beruházásokat, amelyeket kölcsön nélkül sokszor nem tudnának finanszírozni. Általánosságban elmondható, hogy a fogyasztók műszaki termékek és bútorok vásárlására vesznek fel leginkább áruhitelt. Idén is népszerűek a plazma- és LCD-tévék, a DVD-készülékek, a házi mozik, valamint az elektromos konyhai berendezések keresettek. De sokan ilyenkor cserélik le idejét múlt mikrohullámú sütőjüket vagy fagyasztóládájukat.

Ezt támasztják alá a Magyar Nemzeti Bank adatai is, a hazai lakosság hitelfelvétele november hónapban a legnépszerűbb "karácsonyi" hitelfajtákra (személyi kölcsön és áruhitel) 11 milliárd forintot tett ki. Ez valószínűsíthetően az év utolsó hónapjában tovább fog nőni, hiszen a tapasztalat az, hogy a bankok az egész éves áruhitel-forgalmuk 30-40 százalékát ilyenkor helyezik ki. A Magyar Bankszövetség adatai szerint tavaly decemberben az áruhitelek nagysága 106 milliárdot tett ki, idén – részben a megszorító intézkedések miatt – nem okozna meglepetést, ha ennél valamivel kisebb (100 milliárdos) lenne.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a hazai áruvásárlási hitelek átlagos kamata 21,15 százalék, ami a jegybanki alapkamat közel háromszorosa - tehát elég magas -, így a hirdetések alapján ellenállhatatlannak tűnő ajánlatokkal nem árt körültekintően bánni. Hiszen bármilyen kedvezőek is a kondíciók - például halasztott törlesztés esetén - előbb-utóbb muszáj lesz törleszteni a karácsonykor megszerzett háztartási eszköz, vagy plazmatévé részleteit.

Törlesztés karácsony után

Az egyik legnagyobb piaci szereplő, az OTP tapasztalata szerint a gyorskölcsönök iránti érdeklődés komolyan megnő az év ezen időszakában, ezek segítségével a háztartási elektronikai berendezéseket, bútorokat és egyéb tartós fogyasztási cikkeket vásárlók a bankfiók felkeresése nélkül, akár 30 percen belül hitelhez juthatnak.

A bank a 2006-os évi kedvező tapasztalatok alapján idén is meghirdette a halasztott fizetésű áruhitel konstrukciót, amelynek révén az ügyfeleknek lehetőségük van az áruhitel törlesztését a hitel engedélyezését követően 3 hónappal elkezdeni, így az ünnepi időszakot nem terheli tovább a törlesztési kötelezettség.

Az igények egyébként mindkét banki termék esetében eddig a terveknek megfelelően alakultak, a hitelkihelyezés volumene az előző év hasonló időszakához képest nőtt. Személyi kölcsön esetében a vártnál magasabb a növekedés, az áruhitel esetében azonban nem lehet ugrásszerű növekedésről beszélni, tudtuk meg az OTP Médiakommunikációs Osztályától.

Érezhető a szezonális hatás

A K&H Bank idén nem állt elő külön karácsonyi akcióval, hitelkártya kínálatuk mellett a szokásos személyi kölcsönt és a jelzálogalapú hitelkonstrukciót ajánlják ügyfeleiknek. Mind hitelkártyában, mind a fedezetlen személyi kölcsönben meglehetősen érezhető a szezonális hatás; az átlagos napi igényekhez képest 30–50 százalékos növekedés tapasztalható a benyújtott igénylések számában, mutatott rá Vukman László, a bank fogyasztási hitelek osztályának vezetője.

A növekedés személyi kölcsön esetében hasonló, mint a tavalyi év azonos időszakában mért emelkedés, míg a hitelkártyánál magasabb szintet regisztrált a K&H. A legnagyobb népszerűségnek a jövedelemalapú személyi kölcsönök számítanak az idei évben. Bár a forgalom fokozatos emelkedésére számít a K&H, az előző évekhez képest mégsem számítanak jelentős eltérésre.

Választékból nincs hiány 

A korábbinál lényegesen szélesebb és rugalmasabb hitelválasztékkal várja a vásárlókat az ország 68 Tesco hipermarketje a karácsonyi szezonban, tudtuk meg az áruház illetékeseitől. Számos sajátmárkás elektronikai termék 0 százalékos THM-es hitellel, 12 havi részletre is elvihető.

A Tesco új pénzügyi partnerrel, a Magyar Cetelem Bankkal közösen vág neki az idei karácsonyi vásárlási szezonnak. A korábbinál lényegesen rugalmasabb, összesen hatféle áruvásárlási hitelt kínálnak a bevásárlóközpontokban. A vásárlók számára elsősorban a gyorsabb, rugalmasabb ügyintézés és a családi költségvetéshez jobban igazodó részletfizetési lehetőségek jelentenek újdonságot.

Simon Rita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!