Amennyiben szeptember 15-ig nem kezdődik el a munka az autópályának a román-magyar államhatártól Berettyószéplakig vezető szakaszán, akár szerződést is bonthatnak a munkálatok befejezésére tavaly májusban kiválasztott spanyol-román konzorciummal - mondta Sorin Buse román közlekedési miniszter. A Krónika című napilap arról számolt be hétfőn, hogy a miniszter szerint semmi sem indokolja a munkálatok késését.
A román miniszter augusztus 26-án Dubrovnikban arról állapodott meg Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszterrel, hogy 2018-ban mind a magyar mind a román oldalon eléri az államhatárt az autópálya, és az M4-es pálya összekapcsolódik a romániai A3-assal. Ehhez a román oldalon a Bors-Berettyószéplak szakaszt kell megépíteni.
Ilyen autókat épített az ember, akit megsértett Enzo Ferrari
A 60 kilométeres szakaszon a Bechtel társaság kezdte el a pálya építését. Az amerikai cég a munkálatok mintegy ötven százalékát végezte el, ám a román kormány 2013-ban szerződést bontott vele. A munkálatok befejezésére kiírt versenytárgyalást 2015 áprilisában a spanyol Corsan SA és Corviam Construccion SA, valamint a román Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL és a Via Design SRL társaságok konzorciuma nyerte. A román autópályák és országútak társasága (CNADNR) 2015 júniusában adott ki rendeletet a kivitelezési munkálatokra, ám mindeddig nem kezdődött el a munka a pályaszakaszon. A román szaktárca közlése szerint a műszaki terv legutóbbi változata idén augusztus elején érkezett meg jóváhagyásra a minisztériumba.
A spanyol-román cégcsoportnak a szerződés szerint 24 hónap alatt kellene elvégeznie a tervezési és építési munkákat, és az átadás után 30 hónapra kell garanciát vállalnia a munkálatokra. A konzorcium áfa nélkül 701 millió lejes (49 milliárd forint) ajánlatot tett.
A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután csak 52 kilométer épült meg Gyalu (Gilau) és Aranyosgyéres között, a felek közös megegyezéssel felbontották a szerződést. A román hatóságok újabb versenytárgyalásokat írtak ki több szakaszra.
MTI