A közlemény szerint a Díjbeszedő Faktorház Zrt., Dunacorp Faktorház Zrt., EOS Faktor Magyarország Zrt., Intrum Justitia Követeléskezelő Zrt.-nél tartott ellenőrzés során intézményenként többek között közel ezer, fogyasztókkal folytatott telefonbeszélgetést vizsgáltak. Ezek egy részénél a követeléskezelők az érintett fogyasztóknak a hívást kezdeményező hozzátartozói, ismerősei részére adtak ki a banktitok körébe tartozó információkat. Utóbbiak egy része rendelkezett az ügyfelek szóbeli meghatalmazásával a banktitkok megismerésére, de ez nem helyettesíthette az írásbeli engedélyt, és megfelelő kód hiányában az ügyfélazonosítás sem történhetett meg.
Reagált az EOS Faktor:
"A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a követeléskezelőket érintő témavizsgálatát követően az EOS Faktor Magyarország Zrt. esetében nem szabott ki fogyasztóvédelmi bírságot, hanem intézkedéseket fogalmazott meg a mindennapi operatív munkamenetre vonatkozóan. Az EOS Faktor Magyarország Zrt. már megkezdte ezen intézkedések beépítését munkafolyamataiba" - közölte Thummerer Péter ügyvezető igazgató az mfor.hu-val.
Több követeléskezelő a közlemény szerint az ajánlásban előírtakkal szemben a követelés megvásárlását követően nem 15 nappal, hanem csak jóval később, esetleg egyáltalán nem értesíti ügyfelét a tranzakcióról. A felügyeleti szabályozással ellentétesen a tartozás rendezését követő 30 napon belül nem adtak erről szóló igazolást az adós részére, és a követeléskezelés lezárultát követő esetleges maradványösszeget nem utalták vissza 5 napon belül az ügyfél számára. Két követeléskezelő a fogyasztókkal való telefonbeszélgetések során megtévesztő, félrevezető információkat nyújtott az adósoknak, vagy egyenesen pszichés nyomást gyakorolt azokra.
A jegybank kiemelte: a követeléskezelési tevékenység a kiszolgáltatott helyzetben lévő fogyasztókat közvetlenül érintő tevékenység, ezért az MNB kiemelten fontosnak tartja a meglévő szabályok betartásának ellenőrzését és a szabályozás további szigorítását, ennek érdekében a közeljövőben további lépéseket tesznek.
MTI