Biztosítási szakemberek szerint az elmúlt öt év legnagyobb viharkára képződhetett az elmúlt napokban. A szakmai szövetség szerint akár az ötmilliárd forintot is elérhetik majd a kárkifizetések, már most több tízezren jelentkeztek a cégeknél bejelentéseikkel.
Tízezrével érkeznek a bejelentések
A piacvezető AEGON Magyarország az utóbbi napokban 11 ezer bejelentést regisztrált, a becslések szerint további 4-5 ezer ember fogja még bejelenteni kárát a cégnél – derül ki a biztosító pénteken kiadott közleményéből. A károk csak az AEGON-nál megközelíthetik a másfél milliárd forintot.
Az egy kárra jutó átlagos érték megközelíti a százezer forintot. A vihar a legnagyobb pusztítást Borsodban okozta, ám a társaságnál jelentős a Veszprém megyéből, a Budapestről és Pest megyéből, valamint a Pécsről érkező bejelentések száma is. A többi biztosító nagyrészt ugyanezekről a területekről kapja a legtöbb hívást.
Az eddigi rekord ezzel máris megdőlt az AEGON szakemberei szerint: a 2008-as Emma hurrikánt követően 12 ezer bejelentés érkezett hozzájuk és 850 millió forintot fizettek ki a károkra.
Az Allianzhoz péntekig közel 12 ezer bejelentés érkezett, azonban ők is további rohamra számítanak a következő napokban. A cég közlése szerint az eddig bejelentett károk alapján a várhatóan kifizetésre kerülő összeg 960 millió forint.
A legtöbb káreseményt Budapestről (1324 db), Pécsről (812 db), Győrből (671 db), Tatabányáról (473 db), Veszprémből (426 db), valamint Miskolcról és környékéről (409 db) jelentették. Miskolc és környéke esetében az árvízi védekezés továbbra is folyamatban van, ezért ebben a régióban újabb bejelentésekre és a káresemények növekedésére számít az Allianz.
A Groupama Garancia biztosító pénteken közölte, hogy náluk a bejelentések száma meghaladja a tízezret, a végső szám pedig elérheti a 15 ezret is. Mindez 1,2-1,3 milliárdos becsült kárösszeggel járhat. „A kárfelmérést egyelőre nehezíti, hogy számos terület egyáltalán nem közelíthető meg, illetve ami igen, az is víz alatt áll, így a végleges kár még nem állapítható meg” – figyelmeztet a Groupama Garancia.
A K&H Biztosítóhoz szintén rekordmennyiségű, több mint 1500 bejelentés érkezett eddig a hétvégi vihar kapcsán, és a károsultak rohama nem szűnik továbbra sem. Elsősorban Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből és Somogyból hívják tömegesen a biztosítót.
"Az előző évek nagy viharai után átlagosan 5-600 bejelentést kezelt a biztosító. Most ennek a háromszorosát regisztráltuk, ennyi viharkár bejelentés még sohasem érkezett hozzánk ilyen rövid idő alatt. Már most elmondhatjuk, hogy a tavalyi összes, otthonokat és járműveket érintő, viharkárra kifizetett biztosítási összeg kétszeresénél tartunk jelenleg. Tavaly erre a célra összesen 168 millió forint kárösszeget fizettünk ki, a mostani becsléseink pedig már elérik a 312 millió forintot és az összeg napról napra növekszik"- mondta Hangyási István, a K&H Biztosító kárrendezési igazgatója.
Ötmilliárd lehet a teljes kár
Az elmúlt napok viharos időjárása miatt keletkezett károk összege elérheti az 5 milliárd forintot – állapítja meg a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) hét közepén készített gyorsjelentése.
Az időjárás változáshoz való illeszkedés nagy kihívást jelent a biztosítók számára. Az ilyen viharok, azok gyakorisága, előfordulási helye, ideje, erőssége figyelmeztetőjele a klímaváltozásnak. A katasztrófa költségek sajnos világszerte emelkedő trendet mutatnak A globális biztosítási üzletben a biztosított veszteségek 35-40 százaléka a természeti katasztrófák eredménye. Több mint háromnegyede ezeknek a károknak vihar és árvízkár, így a jelenség figyelmen kívül hagyása súlyos következményekkel járhat – mondta Kisbenedek Péter, a MABISZ elnöke.
Szinte mindenhol soron kívül járnak el
Az ítéletidő miatt szinte minden biztosító soron kívül jár el, megerősített szolgálatban dolgoznak a telefonközpontok és a kárfelmérők. Az AEGON mintegy négyezer ügyfelének már át is utalta a kártérítés összegét, de kárelőleget is fizetett azoknak, akiknek az árvizek miatt ki kellett költözniük otthonukból.
A társaság a viharokban kevésbé érintett térségekből átcsoportosította kárszakértőit a problémákkal súlyosabban érintett területekre, hogy gyorsabban tudja rendezni a károkat. A szemlét követően így az ügyfelek a banki átutalási időnek megfelelő átlagosan 4 nap alatt hozzájuthatnak a kártérítéshez.
"Az Allianz Hungária kárszakértői soron kívül megkezdték az elmúlt napok viharkárainak felmérését" - mondta el Horváth Andrea, az Allianz Hungária vezérigazgató-helyettese. „Az érintett régiókban és annak környékén szükség esetén átcsoportosítjuk a kárszakértőinket a károk mielőbbi felmérése érdekében. Tekintettel a rendkívüli időjárásra az Allianz a viharkárok rendezésére vonatkozó eljárási rendet dolgozott ki, amelynek értelmében az egyszerűsített telefonos bejelentéseknél rugalmasabban kezeljük az azonnal utalható kárelőlegek nagyságát, valamint bizonyos dokumentumok előzetes benyújtásától is eltekintünk” – tette hozzá Horváth Andrea.
Általános elv, hogy a szemléig nem lehet a helyreállítást megkezdeni, de tömeges káresemények idején az Allianz eltekint ettől, a helyreállítás megkezdhető a további károk megelőzése érdekében, de a kárszakértő megérkezéséig a visszamaradó törmelékeket meg kell őrizni. Ha az ingatlan tulajdonosának lehetősége van rá, a keletkezett károsodások lefényképezésével (mobiltelefon, fényképezőgép segítségével, videó felvétel rögzítésével) szintén segítheti az egyszerűbb kárfelmérést – olvasható a cég közleményében.
A Groupama Garancia szakemberei már a hétvégén megkezdték a károk felmérését, mely azóta is folyamatos. A kárfelmérést egyelőre nehezíti, hogy számos terület egyáltalán nem közelíthető meg, illetve ami igen, az is víz alatt áll, így a végleges kár még nem állapítható meg.
A károk felmérése és az adatok feldolgozása folyamatos és gyorsított ütemben zajlik. A kisebb értékű, 100 ezer forint alatti károk esetén a Groupama Garancia Biztosító alkalmazza a telefonos kárrendezést, melyek gyorsított ütemben, 1-2 napon belül kifizetésre kerülnek, nagyobb károknál pedig szükség esetén kárelőleget fizet a társaság.
Versenytársaihoz hasonlóan a K&H Biztosító is meggyorsította a kárrendezést, ahol lehetett, már megkezdték a cég szakemberei a károk felmérését.
Menedzsment Fórum