Ha a gépjárműhitellel, gépjármű lízingszerződéssel kapcsolatban polgári jogi, elszámolási jellegű vita merül fel, például a szerződés megkötésének jogszerűsége, érvényessége kapcsán, az ügyfeleknek egyedi panaszbeadvánnyal elsődlegesen pénzügyi szolgáltatójukhoz kell fordulniuk - hívta fel a pénzpiaci ügynökök közvetítésével kötött gépjárműhitellel, gépjárműlízing-szerződésekkel rendelkező ügyfelek figyelmét az MNB.
A közlemény szerint a panaszra a szolgáltatónak 30 napon belül írásban, álláspontját részletesen kifejtve válaszolnia kell. Ha a pénzügyi szolgáltató válaszával, így a jogi érveléssel vagy bármely más szemponttal nem ért egyet az ügyfél, az arra illetékességgel és hatáskörrel rendelkező bíróságon polgári peres eljárást indíthat.
A jegybank közleményében figyelmeztetett arra is: a bíróság által esetlegesen érvénytelennek minősített szerződések jogkövetkezményeit, a felek közötti elszámolást elsődlegesen szintén az ügyfél és pénzügyi szolgáltatójának megállapodása alapján lehet rendezni. Amennyiben ez eredménytelen, úgy szintén a bíróságok jogosultak - egy következő peres eljárásban - az elszámolás megállapítására.
Ha egy ügyfél azt szeretné megtudni, hogy a szerződésének megkötése időpontjában a szerződést aláíró pénzügyi ügynöknek az MNB nyilvántartása szerint volt-e engedélye, a jegybank a hozzá postán vagy e-mailben elküldött beadványra a jogszabályban biztosított maximum 30 napos határidőn belül felvilágosítást nyújt - közölte a bank.
Az MNB rámutatott arra is: 2010-től megszűnt a korábbi "a" és "b" típusú ügynöki megkülönböztetés, eszerint 2010. szeptember 30-ig lehetett működni. Ezt követően a jogalkotó ettől eltérő szabályt és engedélyezési rendszert vezetett be.
MTI