4p

Mert növeli az ország versenyképességet.

Múlt heti cikkünkben bemutattuk, hogy a brutális béremelkedés miatt egyre nagyobb bajban vannak azok a cégek, amelyek már korábban is nullszaldó, vagy minimális nyereség mentén folytatták tevékenységüket. A kormány ugyanis hiába csökkentette, illetve csökkenti jelentős mértékben a bruttó bérek után fizetendő szociális hozzájárulási adó kulcsát 2 év alatt 27 százalékról 19,5-re, egy átlagos bérű foglalkoztatott havi bérköltsége 2016 júniusához képest idénre 6,5, a jövő évre várható bérek mellett pedig 15 (!) százalékkal emelkedett, emelkedik. 
 
 
Így azok a - többnyire magyar tulajdonban lévő – mikro-, kis- és középvállalkozások, amelyek olyan iparágakban tevékenykednek, ahol az élőmunka teszi ki a költségek döntő részét (például takarító, polcfeltöltő, stb. cégek) jelentős kihívással találják szemben magukat. Annak érekében, hogy profitszintjüket fenn tudják tartani ,vagy jelentős áremelkedést kell eszközölniük vagy szignifikáns mértékben növelni kell a hatékonyságukat. Előbbire a 2-3 százalékos inflációs környezetben esélyük sincs, utóbbit pedig vagy meg tudják valósítani, vagy nem. 
 
Mindenesetre az biztos, hogy vagy a bevételüket kell növelniük, vagy a kiadásukat redukálniuk, vagy ha egyik sem megoldható és nincsenek tartalékaik, akkor beszüntetni a működésüket. Az első verzió kivételével mindegyik megoldás a munkatársak részleges vagy teljes elbocsátásával jár. Miért jó ez az államnak, hiszen a szocho kulcsának további csökkentésére is módjuk lenne, ahogy azt az alábbi táblázatban látható.
 
 
Miközben 2016-ban egy átlagos bér után 169 ezer forintot kapott az állam különböző jogcímeken keresztül, addig idén már 173,5 ezret, jövőre pedig – egy további 10 százalékos bérnövekedést feltételezve (a minimálbér 8, a diplomás bérminimum 12 százalékkal fog nőni) – a 19,5 százalékos szocho-kulcs mellett is 182,5 ezer forintot. Ha a büdzsé megelégedne azzal a 170 ezer forinttal, amit két éve kapott egy átlagbér után, akkor a szocho-kulcs 16 százalékra csökkenhetne. És még így is jól járna az állam, hiszen a szignifikáns nettó bérnövekedésnek köszönhetően a fogyasztási adókon keresztül jelentősen nő a büdzsé bevétele. Vargáék mégsem csökkentették nagyobb mértékben a szocho-kulcsot, ami mögött valószínűleg nemcsak a konzervatív megközelítés áll, hanem egy "magasztosabb" cél, a versenyképesség növelése is.

A gazdaságunk ugyanis eljutott egy olyan állapotba, ahol már nincs munkaerő-tartalék, a munkanélküliségi ráta alacsony, így már nem nagyon lehet a GDP-t rövid távon úgy növelni, hogy a munka nélküli tömegeket bevonjuk a termelésbe. Most már szintet, osztályt kell lépni és aki dolgozik, annak magasabb hozzáadott értéket kell "produkálnia". Vagyis növelni kell a versenyképességet, amit az emelkedő bérterhek mellett vagy meg tudnak lépni a cégek, vagy elbuknak. Előbbi örömteli változás az államnak is, de utóbbi sem tragédia, hiszen a felszabaduló munkaerőt a magasabb hozzáadott értéket termelő, versenyképesebb cégek valószínűleg gyorsan felszívják. Ez már önmagában GDP-növelő tényező, de ennek másodkörös hatása is az, hiszen a magasabb nettó bér növeli a fogyasztást. 

Ráadásul a bruttó bérek növekedésének van egy harmadik körös hatása is, igaz az már csak a nominális GDP-re hat. Ha már nem sikerült a piaci szféra felé terelni az állami alkalmazottakat - ami egyébként szintén versenyképesség-növelő hatással járna –, növelni kell a bérüket, így emelve a GDP számításnál használt árindexet (a deflátort), ami viszont a GDP nominális szintjét gyarapítja, csökkentve a GDP-arányos államadósságot, és közelebb hozza az ország gazdaságát az osztrákokéhoz.
 
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!