3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Akár nyereséges is lehetne a BKV, ha nem kellene milliárdos nagyságrendben kamatokat fizetni hitelei után - derül ki a legfrissebb beszámolóból.

A BKV Zrt. 2,96 milliárdos üzemi eredménnyel zárta a 2013-as évet, azonban a pénzügyi műveletek ráfordításai - amelyek legnagyobb része a 4,4 milliárd forintos kamatfizetési kötelezettség – végül 1,48 milliárdos veszteséget okoztak a tömegközlekedési vállalatnál. Az eredmény ugyanakkor jobb a 2012-esnél, amikor 3,1 milliárdos mínusszal sikerült zárni a pénzügyi évet. A cég kötelezettség-állománya 431 millióval 118,8 milliárd forintra nőtt tavaly, amelynek legnagyobb részét 58,5 milliárd forintot a hitelek, 47 milliárdot pedig a szállítói kötelezettségek tettek ki. Ez utóbbi legnagyobb része a 4-es metróhoz kötődik.

A BKV tavaly 128 milliárdos nettó árbevételt ért el, ez illetve egyéb bevételei fedezték 53 milliárdos anyagjellegű és 55 milliárdos személyi kiadásait, valamint az értékcsökkenést is.

Mivel a BKV már a BKK kötelékében működik, az új szerződések értelmében mind a menetjegy- és bérletértékesítés, illetve a normatív támogatás a közlekedési központot illeti. A BKV Zrt. a BKK Zrt-vel 2012.05.01-i hatállyal ugyanis új közszolgáltatási szerződést kötött. 2013-ban a menetdíjbevétel elérte az 56,6 milliárd forintot, amely a tavaly előtti 52,5 milliárdnál közel 8 százalékkal magasabb. Ez nagyjából megfelel annak, hogy mind a diák, mind pedig a felnőtt bérletek, illetve vonaljegyek ára 7-9 százalékkal lett magasabb 2013 fordulóján. Az 56,6 milliárd forint mellé 16,1 milliárdos szociálpolitikai menetdíj-támogatás is társult, míg a Fővárosi Önkormányzattól szintén egy hatalmas tételt, 73,8 milliárdot kapott az ernyőszervezet.

Visszatérve a BKV-ra, a cég 2013-ban, a tavalyinál kevesebbet, összesen 11,8 milliárd forintot költött különféle üzemanyagokra és 9,6 milliárdot elektromos áramra. 6,9 milliárdot emésztettek fel a járműalkatrészek és 390 milliót a gumiabroncsok. A társaság által használatba vett tárgyi eszközök értéke elérte a 286,5 milliárd forintot, amely ráadásul 2012-höz képest még nőtt is. A cég tavalyi évét nagymértékben meghatározta a 4-es metró építése, amely a pénzügyi időszak lezárásakor még nem készült el, azonban 2013-ra 311 milliárd forintos beruházási állománnyal zárt. Ehhez az összeghez képest a használt járművek beszerzése, az M3 vonal felújítása vagy a budai fonódó villamos projekthez rendelt összegek aprópénznek tűnnek a cég elszámolásában. A fővárosi autóbuszállomány egyébként sokat fiatalodott az elmúlt 12 hónapban.

A cég a tavaly előttinél 750-nel kevesebbet, átlagosan 11 588 embert foglalkoztatott. Az alkalmazottak túlnyomó többsége, 9300 ember fizikai munkát végzett, a szellemi foglalkoztatottak létszáma 1600 fő volt. A BKV ezen túl több mint 600 részmunkaidős, illetve tanulói státuszú munkavállalót foglalkoztatott. A személyi jellegű ráfordítások 738 milliós csökkenéssel 55,6 milliárdot tettek ki. Ebből 39,2 milliárd volt a bérköltség, 13,4 milliárd a járulék és 2,9 milliárd az egyéb kifizetés. A bérköltség és a foglalkoztatottak száma alapján az átlagos havi bruttó bér 282 ezer forint volt a cégnél. Ez nettó 184 700 forintot jelentett.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!