A BKV Zrt. 2,96 milliárdos üzemi eredménnyel zárta a 2013-as évet, azonban a pénzügyi műveletek ráfordításai - amelyek legnagyobb része a 4,4 milliárd forintos kamatfizetési kötelezettség – végül 1,48 milliárdos veszteséget okoztak a tömegközlekedési vállalatnál. Az eredmény ugyanakkor jobb a 2012-esnél, amikor 3,1 milliárdos mínusszal sikerült zárni a pénzügyi évet. A cég kötelezettség-állománya 431 millióval 118,8 milliárd forintra nőtt tavaly, amelynek legnagyobb részét 58,5 milliárd forintot a hitelek, 47 milliárdot pedig a szállítói kötelezettségek tettek ki. Ez utóbbi legnagyobb része a 4-es metróhoz kötődik.
A BKV tavaly 128 milliárdos nettó árbevételt ért el, ez illetve egyéb bevételei fedezték 53 milliárdos anyagjellegű és 55 milliárdos személyi kiadásait, valamint az értékcsökkenést is.
Mivel a BKV már a BKK kötelékében működik, az új szerződések értelmében mind a menetjegy- és bérletértékesítés, illetve a normatív támogatás a közlekedési központot illeti. A BKV Zrt. a BKK Zrt-vel 2012.05.01-i hatállyal ugyanis új közszolgáltatási szerződést kötött. 2013-ban a menetdíjbevétel elérte az 56,6 milliárd forintot, amely a tavaly előtti 52,5 milliárdnál közel 8 százalékkal magasabb. Ez nagyjából megfelel annak, hogy mind a diák, mind pedig a felnőtt bérletek, illetve vonaljegyek ára 7-9 százalékkal lett magasabb 2013 fordulóján. Az 56,6 milliárd forint mellé 16,1 milliárdos szociálpolitikai menetdíj-támogatás is társult, míg a Fővárosi Önkormányzattól szintén egy hatalmas tételt, 73,8 milliárdot kapott az ernyőszervezet.
Visszatérve a BKV-ra, a cég 2013-ban, a tavalyinál kevesebbet, összesen 11,8 milliárd forintot költött különféle üzemanyagokra és 9,6 milliárdot elektromos áramra. 6,9 milliárdot emésztettek fel a járműalkatrészek és 390 milliót a gumiabroncsok. A társaság által használatba vett tárgyi eszközök értéke elérte a 286,5 milliárd forintot, amely ráadásul 2012-höz képest még nőtt is. A cég tavalyi évét nagymértékben meghatározta a 4-es metró építése, amely a pénzügyi időszak lezárásakor még nem készült el, azonban 2013-ra 311 milliárd forintos beruházási állománnyal zárt. Ehhez az összeghez képest a használt járművek beszerzése, az M3 vonal felújítása vagy a budai fonódó villamos projekthez rendelt összegek aprópénznek tűnnek a cég elszámolásában. A fővárosi autóbuszállomány egyébként sokat fiatalodott az elmúlt 12 hónapban.
A cég a tavaly előttinél 750-nel kevesebbet, átlagosan 11 588 embert foglalkoztatott. Az alkalmazottak túlnyomó többsége, 9300 ember fizikai munkát végzett, a szellemi foglalkoztatottak létszáma 1600 fő volt. A BKV ezen túl több mint 600 részmunkaidős, illetve tanulói státuszú munkavállalót foglalkoztatott. A személyi jellegű ráfordítások 738 milliós csökkenéssel 55,6 milliárdot tettek ki. Ebből 39,2 milliárd volt a bérköltség, 13,4 milliárd a járulék és 2,9 milliárd az egyéb kifizetés. A bérköltség és a foglalkoztatottak száma alapján az átlagos havi bruttó bér 282 ezer forint volt a cégnél. Ez nettó 184 700 forintot jelentett.
Szász Péter
mfor.hu