5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt időszakban a fogyasztók egyre inkább a magyar termékek felé fordultak, a hazai áruk piaca azonban több problémával küzd, melyre a most megalakult Magyar Gasztro Térkép Klaszter jelentheti a megoldást. Mfor.hu-tudósítás.

"Az élelmiszerfeldolgozás területén megvan a maga fontos szerepe a kisfeldolgozóknak ugyanúgy, mint a nagy, multi cégeknek. Ezért törekedni kell arra, hogy biztosítsuk a lánc szereplőinek kiegyensúlyozott fejlődését és a tagok közötti együttműködést. Fel kell ismerni, hogy Magyarország a magas hozzáadott értékű termékek révén emelkedhet ki a hazai értékesítés és az export területén egyaránt" - nyitotta meg a Magyar Gasztro Térkép Klaszter (MGTK) megalakulása alkalmából tartott sajtótájékoztatót Kardeván Endre, a Vidékfejlesztési Minisztérium államtitkára. Nem utolsó szempont, hogy ezeknek a termékeknek nem kell sok száz, vagy ezer kilométert utazniuk, hogy a fogyasztókhoz jussanak. „Bízom benne, hogy a Magyar Gasztro Térkép Klaszter lépés lesz afelé, hogy segítséget nyújtson a gyártóknak és termelőknek egyaránt, valamint elősegíti majd a magyar termékek nagyobb volumenű megjelenését” – tette hozzá az államtitkár.

Az MGTK elnöke, Orsolyák Zoltán szerint 6 évvel ezelőtt született meg a klaszter gondolata, az érdemi munka azonban csak egy éve indult, addig csak figyelték a piacot, felméréseket készítettek. A klaszter létrehozását fordított irányból kezdték, vagyis először bebizonyították, hogy van kereslet a vevői oldalon a magyar termékekre.

Problémás a magyar termékek piaca

"Majd ha lesz vendégem, vásárolok magyar terméket, mert drágák" - válaszolta egy vendéglős a klaszter megalapítása előtti felméréskor. További indok volt a hazai termék kerülésére a megfelelő származási dokumentumok hiánya, a kezdeti szállítói minőség későbbi leromlása, illetve a hektikusan mozgó árak - tájékoztatott Orsolyák.

Nincs kiszámító piactér, az értékesítői logisztika alacsony színvonala, csak a környékbeli értékesítési lehetőségek ismerete volt a termelői oldal indoka a nehezebb piaci érvényesülésre. Általános problémaként legtöbben viszont a "majd odaviszem, ha kifizetnek" magyarázat volt. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is Orsolyák, hogy a vendéglátóipar van a legnehezebb helyzetben. Itt ugyanis a hazánkban működő több mint 14 ezer melegkonyhás üzlet közül talán ötezer, ami működőképes - a többi bezár vagy a vegetálás fázisában van. A túlélés érdekében ezek az üzletek pedig a létszámcsökkentés mellett az olcsóbb, külföldről származó alapanyag beszerzésével próbálnak spórolni - ez pedig nem kedvez a magyar termékek piacának. A vendéglátóhelyek mellett egyébként a kereskedelmi egységeket is bevonják a klaszterbe.

Összehozza az élelmiszerlánc egyes tagjait

Két nagy kereskedelmi lánc csatlakozott már a klaszterhez - a Profi és a Tesco -, melyek ezentúl változtatni fognak a beszerzési politikájukon, előtérbe helyezve a klaszter nyújtotta lehetőséget, ám az MGTK elnöke szerint a kisebb üzleteket is segíteni akarják, és arra ösztönözni őket, hogy a magyar termelők egyedi árukészletét vásárolják meg.

A kezdeményezés egy nagyobb kereskedelmi lánc számára azért fontos és szimpatikus, mert egy olyan lehetőséget biztosít a kereskedők és a termelők számára, mellyel könnyebb lehet a kapcsolatteremtés - mondta Kincses Zsuzsanna, a Profi kommunikációs vezetője. "Az online piactér segítségével szélesebb körből, kényelmesebben tudjuk kiválasztani a partnereinket, így gyorsan, pontosan fel tudjuk mérni az éppen aktuális árakat, kínálatot és gyorsabban tudunk jó döntéseket hozni" - tette hozzá.

Májer András, a Mirbesz Kft. kereskedelmi vezetője szerint abban reménykednek a klaszter alapítói, hogy a kezdeményezésnek köszönhetően beindul egy egészséges körforgás, és a piac minden szereplője, valamint a lakosság is megérti, amennyiben a hazai termelők és vállalkozások termékeit és szolgáltatásait vásárolják meg, akkor azok forgalomnövekedése fejlődéshez és munkahelyek teremtéséhez járulhat hozzá.

Hogyan működik?

Remények szerint a virtuális piactér megkerülhetetlen lesz a mezőgazdasági szereplők számára, miközben szeretnék a vevőkhöz és az eladókhoz közel vinni ezt a "nagybani piac működését" lemodellező platformot. Itt csak a klaszter által minősített szereplők, termelők jelenhetnek meg kiemelt feltételek biztosítás mellett, így figyelemmel az áru lekövethető eredetére, igazolásokra. "Ezek hiányában nem lehet kereskedni a virtuális piactéren" - hangsúlyozta Bereczki Zsolt, a klaszter menedzsment cége, a Magyar Gasztro Kontroll Kft. ügyvezetője. A piaci mechanizmust úgy alkották meg, hogy ki tudja szűrni a nem megfelelő minőségű árukat, sőt a szereplőket is, hiszen például fizetési hajlandóság szempontjából is értékelhetők a lánc egyes tagjai.

A rendszerben történő szereplés azonban nem ingyenes, hiszen éves tagdíjat kell fizetni: ez a kisboltok és termelők esetében 6000 forint évente, az éttermeknek 12 ezer forint, a feldolgozók számra pedig évi 100 ezer forintot kell fizetni.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!