3p

A kedden bejelentett adóemelés nem csak a fuvarozókat érintheti rosszul, de jelenlegi álláspont szerint a minisztérium 3 milliárdos bevételi számításai sem realizálódhatnak.

Tavaly év végén fogadta el a parlament a törvényt, melynek értelmében a magas gázolajárak miatt január elsejétől a magyar fuvarozók 6,5 forintot igényelhettek vissza a jövedéki adóból. Erre azért is volt szükség, mert a nemzetközi fuvarozók inkább külföldre vitték a tankolásaikat, ami a költségvetés megfelelő bevételi sorának végén szereplő összeget csökkentette.

Most azonban ismét a külföldi benzinkutak válhatnak preferálttá a nemzetközi fuvarozók körében, ha a kabinettel esetleg nem sikerülne megállapodni a visszaigénylés mértékéről. Jelenlegi állás szerint ugyanis, az adóemelés gyakorlatilag nemcsak, hogy a 6,5 forintos visszaigénylést teszi semmissé, de a fuvarozóknak 7 forintos literenkénti pluszköltséget kell beépíteniük a költségeikbe. "Ezzel jelentős emelésre kényszerítenék a vállalkozókat, ami a gyakorlatban azt jelentené, hogy kilométerenként 4 forinttal emelkedne a fuvardíj" - mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének  főtitkára.

Nyomós érvekkel támadnák a kabinetet

Karmos Gábor elárulta, hogy a munkatársaikkal már elvégezték azokat a számításokat, amelyekkel reményeik szerint sikerül eredményes, mindkét fél számára előnyös véget érő tárgyalásokat folytatni majd a Nemzetgazdási Minisztérium illetékes államtitkárával. 

"Ha ismét megtörténne az, hogy a nemzetközi fuvarozók kiviszik a tankolásaikat külföldre, akkor számításaink szerint így 40-50 millió liter gázolajat hagynának a hazai benzinkutaknál, aminek a jövedéki adójától pedig a többletbevételt remélő minisztérium eshet el. Így végeredményben a 3 milliárd plusz helyett nulla, vagy akár mínuszos összeg realizálódhatna az államkasszában a gázolaj jövedéki adójának emeléséből" - magyarázta a főtitkár.

Megszűnhet a különbség

A gázolaj árát érintő jövedéki adó-emeléssel megszűnhet az eddig jellemző különbség a benzin árához viszonyítva. Összesen ugyanis literenkénti 13 forintos emelésre kell számítani, amivel szinte teljesen eltűnne a korábbi átlagosan 14 forintos eltérés a kétféle üzemanyag ára között.

A gázolaj aktuális ára 371 forint literenként, a 13 forintos emelkedéssel ez 384 forint lehet novembertől, ha addig nem változik jelentősen az ár. Persze még így is alacsonyabb lesz a gázolaj jövedéki adója, mint a benziné, hiszen utóbbi esetében 120 forint literenként az adótartalom. Egy liter 95-ös benzin jelenleg 386 forintba kerül, vagyis a jövedéki adó emelésével gyakorlatilag egy árban lesz a kétféle üzemanyag.

A gázolaj jövedéki adójával kapcsolatos további érdekesség, hogy a statisztikák szerint a kormány lehet, hogy alultervezte a bevételeket. A teljes éves gázolajfogyasztás ugyanis jelenleg nagyjából 3 milliárd liter Magyarországon, még időarányosan számolva is 500 millió litert tesz ki két hónap alatt, és akkor még nem számoltunk azzal, hogy a fűtésszezon miatt november-decemberben átlagon felüli lehet a fogyasztás. 500 millió liter esetében pedig a 13 forintos adóemelés 6,5 milliárdos pluszbevételt hoz, ami duplája a kormány által tervezett 3 milliárdnak.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!