A PSZÁF tájékoztatója szerint a panaszokat, igényeket (pl. egyéni számlán nyilvántartott követelés összege, hozamgarantált tőke feletti összeg (reálhozam), tagdíjkiegészítés összege és a kifizetésekre vonatkozó kérések, kifogások, stb.) célszerű a panaszt azonosítható, bizonyítható módon – lehetőség szerint tértivevényes küldeményként – eljuttatni a pénztárhoz.
A tájékoztatóban a PSZÁF a 2010. évi CLVIII. törvény 64. § (3) bekezdésére hivatkozik, mely szerint fogyasztóvédelmi eljárást a fogyasztó kizárólag azt követően kezdeményezhet, miután a pénztárnál a pénztár szolgáltatásával, eljárásával kapcsolatos panaszát már korábban előterjesztette, azonban panaszára nem kapott választ, vagy a pénztár a válaszadásra rendelkezésére álló 30 napos határidőt túllépte, illetve a válasz alapján a volt pénztártag feltételezi, hogy a pénztár a jogszabályokban előírt fogyasztói jogokat megsértette.
Az előbbiekre tekintettel a volt pénztártag a pénztárnál benyújtott panasz elbírálását követően jogosult arra, hogy a pénztár jogszabálysértő magatartására hivatkozással a Felügyelet eljárásának lefolytatását kezdeményezze.
A Felügyelet - a tájékoztató szerint - következő esetekben jogosult eljárás lefolytatására a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe visszalépő volt pénztártagok esetében:
- a volt pénztártag a pénztárhoz panaszt nyújtott be, de panaszára nem, vagy csak késedelmesen kapott választ,
- a volt pénztártag részére a pénztár nem küldött levelet arra vonatkozóan, hogy nyilatkozzon arról, hogy a reálhozamot és/vagy tagdíjkiegészítést hova utalja a pénztár,
- a volt pénztártag dokumentálható módon nyilatkozott a reálhozam és/vagy tagdíjkiegészítés utalásáról, azonban a pénztár az utalást nem ennek megfelelően teljesítette,
- a volt pénztártag kifogásolja, hogy a tagdíjkiegészítés és reálhozam kifizetése késedelmesen történt meg.
A kérelem előterjesztése saját kezű aláírással ellátott, postai úton vagy faxon beküldött, továbbá a Felügyelet Ügyfélszolgálatán személyesen átadott irat útján, valamint Ügyfélkapun keresztül lehetséges, hívja fel a figyelmet a PSZÁF.
A beadványnak tartalmaznia kell a kérelmet előterjesztő nevét, saját kezű aláírását, lakcímét, valamint szükséges az állításokat alátámasztó dokumentumok (pl.: a pénztárnál előterjesztett panasz, az arra kapott válasz, tértivevények, stb.) csatolása is.
A reálhozam nagyságáról még a PSZÁF sem rendelkezhet
A felügyelet a tájékoztatóba nyomatékosan felhívja a figyelmet arra, hogy reálhozam és a tagdíjkiegészítés mértékével, illetve az egyéni számlán jóváírt tagdíjak összegével kapcsolatos viták elbírálására a PSZÁF nem rendelkezik hatáskörrel. Ebből következően, amennyiben a volt tag a pénztár elszámolással kapcsolatos álláspontját nem fogadja el, – a Felügyelet eljárásának kezdeményezése helyett – bírósághoz fordulhat igényének érvényesítése érdekében.
mfor.hu