6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elhúzódó és sikertelen bértárgyalások, sztrájkhullám söpör végig az országon január eleje óta. Most a Tesco és Audi dolgozói sokalltak be.

Korábbi cikkünben írtunk arról, hogyan és miért terveznek ötnapos sztrájkot húsvétkor a volán dolgozói, miután a MÁV-nál és a BKV-nál is sikerült elérniük a dolgozóknak a megemelt béreket. Most a kiskereskedelemben és az autógyártásban próbálnak hasonló eredményeket elérni a munkavállalók.

Jelentős bérkülönbségek a Tescon belül

A bérfejlesztési igényt megalapozta, hogy a dolgozók jelentős része minimálbér körüli összeget keres a Tescónál, miközben több más áruházláncnál is 10 százalék feletti mértékben emelték a munkavállalók fizetését.

A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének (KDFSZ) elnöke, Bubenkó Csaba elmondta, hogy a KDFSZ egységes, 15 százalékos fizetésemelési igénnyel állt elő, a sztrájk lehetőségének kilátásba helyezésével. Az emelési igény egységes, miután az áruházlánc üzleteiben jelenleg 15-20 százalékos eltérések vannak a jövedelmekben munkakörönként, sőt a bérek városonként is különbözőek: Budapesten például magasabb fizetést kapnak a sofőrök, mint Szegeden.

A legtöbb dolgozót a hazai élelmiszerláncok közül a Tesco foglalkoztatja, Győr-Moson és Komárom-Esztergom megyében kétezret. Közülük a legtöbben a minimálbér környékén keresnek, ők a kisalfold.hu szerint 75-85 ezer forintot visznek haza havonta. A cég július 1-jétől szokta változtatni a béreket, de az év eleji minimálbér-emelés kis torlódást okozott a dolgozói és vezetői bérek között.

Bubenkó Csaba azt mondta, a kereskedelemből való tömeges elvándorlásnak az oka a rendkívül alacsony a bérek ás a béremelés hiánya az ágazatban, ami olyan méreteket öltött, hogy alig találnak embert az áruházláncok. A KDFSZ vezetője úgy nyilatkozott az Origónak, hogy a munkaerő megtartásához a Tescónak egy több éven át tartó béremelési program bevezetése lenne szükséges. Ez a program 40 százalékos béremelést célozna meg úgy, hogy az első két évben 15-15 százalékot, a harmadik évben pedig 10 százalékos növekedése lenne a béreknek. Ennek a szakszervezet által javasolt béremelésnek a becsült költségét az első évben 5 milliárd forintra becsli Bubenkó.

Ezek a legőrültebb munkák

Máshol is sikerült kiharcolni az emelést

Az elmúlt időszakban több áruházlánc is 10 százalékkal vagy azt meghaladó mértékkel emelte dolgozói fizetését. A Kika Lakberendezesi Kft. januártól mintegy bruttó 15 ezer forinttal növelte a fizetéseket.

Az Auchan is bevetette magát a béremelésbe, mintegy 1,2 milliárd forint ráfordítással átlagosan 10 százalékkal emelte meg áruházi dolgozóinak fizetését 2015 októberétől. A Tesco versenytársa és a szakszervezetek a múlt év őszén állapodtak meg, hogy a vállalat átfogó bérfejlesztést hajt végre az áruházi munkakörökben.

A megállapodás szerint az újonnan belépő dolgozók akár három, de legkésőbb hat hónap múlva további béremelésre és többszintű prémiumra, béren kívüli juttatásokra lesznek jogosultak. Ezen felül az Auchan Magyarország szociális védőhálót is biztosít a nehéz helyzetbe került dolgozóinak és családjaiknak. A magyarországi kiskereskedelmi szektorban egyébként egyedülálló részvényesi program is a céghez kötődik, aminek keretében a munkatársak részvényeseivé is válhatnak a cégnek.

Hasonló mértékű fizetésemelésért lobbiznak a Tesco dolgozói is. A megoldás a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének elnöke szerint a fent említett módon végrehajtott hároméves bérstratégia lenne. Ez a bérnövelést célzó program egyébként a boltok vasárnapi zárvatartásából megspórolt összegek bérbe való beforgatására is épít.

Beszálltak az Audi dolgozói is

Az Audi Hungária Független szakszervezet eredménytelennek nyilvánította a bértárgyalásokat a jelenlegi bérrendszer újratárgyalásáról, és hétfőn ezért létrehozták a sztrájkbizottságot. A vállalat elmondása szerint ugyanakkor a bértárgyalások "a vállalat vezetése és a munkavállalók képviselői között folytatódnak."

A szakszervezet egységes és legalább 15 ezer forintos alapbéremelést követelt 2016 januárjáig visszamenőleg, amit a vállalatvezetés nem fogadott el, és mindkét legfontosabb követelését a dolgozóinak elutasította.

Ez most az Audi kínálata

Sok az üres álláshely

A Napi.hu korábban idézett cikke szerint a hazai kiskereskedelem egyébként körülbelül 3-5 ezer fős munkaerőhiánnyal küszködik, ami fenntarthatatlan, így egyre több nagyobb üzletlánc dönthet majd a bérfejlesztés mellett. Egybecseng ezzel a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) honlapján elérhető statisztika, amely negyedévre lebontva mutatja az egyes szektorokban mért üres álláshelyek számát és arányát.

Jól látható, hogy a KSH szerinti betöltetlen álláshelyek száma a kereskedelemben beleesik abba a 3 és 5 ezer főre becsült kiskereskedelmi munkerőhiányba, amit a napi.hu becsült. Tehát ha a kiskereskedelmi munkáltatóknak sikerülne fenntartható béremeléssel megtartania szakképzett munkaerejét, illetve újakat becsatornáznia, akkor bőven lenne vonzerő ebben az ágazatban.

A víz- és hulladékgazdálkodás nélkül számított ipar esetén a tavalyi utolsó negyedévben mintegy 12 ezer betöltetlen álláshelyt számoltak össze. 2015-ről szóló jelentése szerint 11 411 fő körül alakult az Audi Hungária Motor Kft. foglalkozatottainak száma, ami egyértelmű növekedés a tavalyi 11 274 dolgozóhoz képest. Ráadásul az ipari szektorban még így is körülbelül 12 300 betöltetlen álláshely van, ami a járműgyártás tavalyi éves növekedéséhez képest tovább csökkenthetőnek tűnik.

A feldolgozóipar tizenhárom alága közül a legjelentősebb súlyú ugyanis a járműgyártás, ami a feldolgozóipari termelésnek mintegy egyharmadát teszi ki. Az ipari termelés értékét alágak szerint lebontva láthatjuk a KSH honlapján. Enyhe növekedés figyelhető meg a járműgyártásban, ugyanis a tavalyi évben a járműgyártás a feldolgozóipar 30,1 szátalékát tette ki, míg 2014-ben ez az arány 27,4 százalékos volt.

Ugyanakkor, ha nem sikerül megállapodnia az Audinak a szakképzett munkavállalóival, akkor számottevő mennyiségű ember pályaelhagyása fenyegethet a cégnél, többek között azért is, mert a szomszédos Szlovákiában immár magasabbak a bérek. A járműipari dolgozók jövedelme kapcsán nehéz elképzelni, hogy a mostani szinten tudják tartani a vállalatok a béreket. Figyelembe véve, hogy a kormány aktívan csábítja erre a területre a befektetőket, amelynek keretében például a Mercedes a héten jelentett be újabb beruházást. A már most is tapasztalható munkaerőhiány miatt így a vállalatok csak magasabb fizetésekkel és jobb munkakörülményekkel tudják magukhoz édesgetni a dolgozókat.

Lehotai Orsolya

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!