A Volán-társaságok szakszervezetei ötnapos munkabeszüntetést jelentettek be - közölte az aláíró szervezetek nevében Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke csütörtökön. A sztrájk idején országos átlagban a járatok 75-80 százaléka fog közlekedni. Egyelőre azt nem tudni, hogy ez az országos átlagban 20-25 százalékos járatkiesés hogyan és milyen arányban fogja érinteni a főváros, illetve a vidéki települések közlekedését majd.
Baranyi kiemelte, hogy mivel "nem folyik érdemi tárgyalás, ebben a helyzetben nincs értelme tovább várni.” A szakszervezetek ugyanis február elején alakítottak sztrájkbizottságot, hogy javítsák tárgyalási pozíciójukat a február 1-jén megkezdett bértárgyalások eredménytelen második fordulója után. Ekkor ugyanis a munkáltatókat képviselő Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ) az alágazatban dolgozók számára újfent nullaszázalékos béremelést ajánlott fel.
Elhúzódó egyezkedés
Az alágazatban működő érdekképviseletek a február 1-jén megkezdődött bértárgyalások alkalmával megdöbbenve vették tudomásul, hogy a munkáltatói szövetség nulla százalékos „bérfejlesztésre" tett javaslatot 2016-ra. A szakszervezetek nyomásgyakorlás eszközök kilátásba helyezésével folytatták a tárgyalást ez idáig, hogy a szerintük reális fizetésemelést elérjék.
Azonban a Volán-társaságok szakszervezetei hetek óta tartó tárgyalásokon sem tudtak eddig megegyezni a béremelés mértékéről a munkáltató és a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) képviselőivel. Az elmúlt időszakban a kezdeti nullához képest kissé elmozdult a munkáltatói ajánlat, de az érdekképviseletek nem fogadták azt el, mert még mindig nem éri el a munkavállalói oldal időközben jelentősen csökkentett (a kezdeti 7,5 százalékos bérfejlesztési igényhez képest) követelését, a 3 százalékos bérfejlesztést és a havi ötezer forintos béren kívüli juttatást.
Az MNV Zrt. szerint az előző években a sztrájkolók jövedelme nominális átlagban több mint 3 százalékkal növekedett, amely magában foglalta a béreket és a béren kívüli juttatásokat is. A dolgozók emellett meghatározott keretek között dönthettek arról is, hogy bérben vagy béren kívüli juttatás formájában kívánnak részesedni a jövedelem-fejlesztésben.
Ilyen buszokkal szállítja az utasokat a BKV
Ez által a munkavállalók a számukra legkedvezőbb módon érvényesíthették a bérmegállapodásban rögzített jövedelemfejlesztés mértékét. A tulajdonos azt is hozzátette, hogy mivel 2014. és 2015. évi átlagos fogyasztói árindex negatív volt, ezért az így keletkezett reálbér-növekedést idén még a személyi jövedelemadó 1 százalékos mértékű csökkenése is növeli. A közlekedési cég ezeket a magyarázatokat adta arra, hogy miért érkeztek nulla százalékos javaslattal a bértárgyalásokra.
Fontos azonban hozzátenni, hogy a kormány által 2016-ra tervezett 1,6 százalékos infláció mellett, a személyi jövedelemadó (szja) 1 százalékpontos csökkenését is figyelembe véve a minimálbérnél 5,6, a garantált bérminimumnál 5,7 százalékos reálbér emelkedést irányoztak elő, így az MNV nulla százalékos "béremelése" nincs összhangban a béreket érintő folyamatokkal.
Nincs más, csak a sztrájk
A szakszervezeti közleményből az is kiderül, hogy a legutóbbi, március 11-i bértárgyaláson tett ajánlatát a tulajdonos még mindig nem erősítette meg írásban. Ezt követően a tárgyalásokat március 17-én folytatták, a szakszervezetek pedig addig is megkezdték a kilátásba helyezett sztrájk előkészítését.
A hetek óta tartó huzavona után, a pénteki tárgyaláson sem sikerült megállapodni a béremelés mértékében a munkáltatókat képviselő KKVSZ-szel, annak ellenére, hogy a sztrájkhangulat kialakulásával némileg elbillent a kezdeti nullához képest a munkáltatói ajánlat.
Ezt a szakszervezetek eredménytelennek tartják, így nem fogadják el, mert még mindig nem közelíti meg az időközben már csökkentett követeléseiket. A sztrájkhangulatot fokozza Baranyai szerint az is, hogy a munkáltató nem képes részleteiben sem közzétenni az eddigi 3 százalék alatti ajánlatának az összetételét.
A KKSZ elnöke az is elmondta az MTI-nek, hogy az ötnapos országos sztrájk alatti még elégséges szolgáltatásról már pár hete egyeztetnek, továbbá annak mértékéről csütörtökön meg is állapodtak. Kiemelte, ahhoz, hogy a jogszerű sztrájkot tudjanak lebonyolítani még vannak egyeztetésre váró kérdések, amiket a jövő hétfői tárgyaláson kívánnak majd tisztázni.
15 milliárdot költenek egy újabb magyar stadionra
Hozzátette, a menetrendet a munkabeszüntetés előtt minimum két nappal kell közzétenniük a Volán-társaságoknak, hogy azt megismerhessék az utasok. A közlekedés lehetséges fennakadásairól is beszélt Baranyi az ATV Start című műsorában. Húsvét hétfőn még nem fogják korlátozni a közlekedést. A második 24 órától kezdve azonban a járatok 20-25 százaléka fog majd kiállni a forgalomból.
A szakszervezeti vezető elmondása szerint a sztrájktörvénnyel „kiherélték” a jogaikat, ennek ellenére úgy gondolja, hogy bizonyos útvonalakon ez a járatkimaradás is elegendő lesz a nyomásgyakorlás eléréséhez. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy lesz olyan szituáció, amikor 4 busznyi utasnak kell majd kettőre felférnie.
„Egymás nyakába kénytelenek majd ülni az utasok” – tette hozzá.
Azt egyelőre még nem tudni, hogy hány dolgozó fog csatlakozni a sztrájkhoz. Azt viszont kiemelte Baranyi, hogy mivel azt szeretnék elérni, hogy a szakma minden munkavállalója megkapja a bérfejlesztést, ezért minden munkavállalóra számítanak is a munkabeszüntetés során.
A MÁV-nál sikerült
Korábban írtuk, hogy a vasutasok sem fogadták el a többkörös bértárgyalások során a MÁV bérajánlatát, ami miatt szintén sztrájkot hirdettek. A tárgyaló feleknek azonban sikerült végül megegyezniük a MÁV-csoporttal és a szakszervezetek elfogadták a munkáltatói ajánlatot.
A vasútvállalat 3 százalékkal volt hajlandó emelni az alapbéreket, egészen január 1-jei visszamenőleges hatállyal (ezeket a februári munkabérek utalásával egyidejúleg fizették ki) mindazon dolgozói számára, akiknek a fizetése nem haladja meg a 350 ezer forintot.
A BKV-nál is emeltek
Február végén a BKV dolgozóinak is sikerült béremelést kicsikarniuk a BKV Zrt.-től. Az alkalmazottak a vasútasokhoz hasonlóan januárig visszamenőleg kaptak a megemelt bérüknek megfelelő kiigazítást, mozgóbérként egységesen 8 ezer forint értékben.
A bérnövekményt differenciáltabban tervezi a cég majd fizetni, miután sikerül kidolgozniuk az új bértarifarendszert. Ezen túl havi kétezer forinttal is megemelték a dolgozóknak biztosított cafeteriát.
Lehotai Orsolya
mfor.hu