2017. november 28. 12:43

A fejlesztési miniszter a parlamenti meghallgatásán idő előttinek tartotta a kérdést.

Múlt vasárnap sok fontos részlet kiderült a Budapest-Belgrád vasútvonal beruházási költségeiről, illetve az ütemezésről. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tájékoztatása szerint a magyarországi vonalszakasz felújításának értéke 550 milliárd forint lesz, pontosabban ennyire becsülik a szakemberek.

Seszták Miklós információhiányban szenvedett 

Megtudtuk azt is, hogy a tendereztetés ezen a héten elindul (hétfőn jelent meg a kiírás a MÁV honlapján), a kivitelezés pedig valamikor 2020 végén startolhat. A finanszírozásról elmondta, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium lezárta a hitelfeltételeiről szóló tárgyalásokat, ennek értelmében egy 20 éves futamidejű hitelt biztosít a kínai Eximbank, évi 2,5 százalékos kamattal, amelyet a beruházás értékének 85 százalékáig lehet felhasználni.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az mfor-nak május végén adott interjúban azt mondta a kínai hitellel kapcsolatban, hogy a Kínában folytatott tárgyalásai eredményeképpen hamarosan alá tudja írni a két ország a pénzügyi megállapodást. A csúszás okaként a kínaiak első finanszírozási ajánlatát jelölte meg, ami szerinte nem volt elfogadható, mert jóval a piaci ár felett kínálták a hitelüket. Az sem tetszett a magyar tárgyalófélnek, hogy a kínaiak akarták biztosítani a kivitelezők nagy részét. A május végi állapot szerint odáig sikerült eljutni a tárgyalásokon, hogy a kínaiak már olcsóbb hitelre tettek ajánlatot. A miniszter akkor nem aggódott amiatt, hogy az Európai Unió valahogy megakadályozza a beruházást. Mint mondta: "Tekintettel arra, hogy a politikailag sokkal érzékenyebb atomerőmű ügyében is engedtek végül, szerintem nem kell ettől tartanunk, ebben is engedni fognak." A friss hírek szerint az EU nem tud könnyen megbarátkozni a beruházás gondolatával, vagyis számítani lehet rá, hogy politikai szinten még szóba kerül ez az ügy.

Visszatérve az elmúlt napok eseményeihez, érdekes miniszteri állításokra bukkantunk, amelyek alapján úgy tűnik, a finanszírozási konstrukcióról, a beruházás várható költségeiről csak alig pár nappal a bejelentés előtt sikerült megállapodni, illetve számításokat végezni.

Seszták Miklós fejlesztési miniszter november 7.-én a parlament költségvetési bizottságának vendége volt. Az ellenzéki képviselők kérdéseinek egy része pedig a Budapest-Belgrád vasútra vonatkoztak. Mesterházy Attila, az MSZP delegálta bizottsági elnök például arra volt kíváncsi, mikor fog megtérülni ez a beruházás, milyen megállapodást kötöttek a kínaiakkal és mekkora lesz a magyar részvétel.

Seszták Miklós a következő választ adta három héttel ezelőtt ezekre a kérdésekre a bizottság honlapján elérhető hiteles jegyzőkönyv szerint:

"Azt kell mondjam önnek, elnök úr, hogy azért idő előtti a kérdés, mert jelenleg még nem tudjuk, mennyibe fog kerülni. Jelenleg a közbeszerzési tender jogi előkészítése zajlik. Mind a megtérülésről, mint a kivitelezési arányról, mind a további kérdésekre a tender eredményes lezárása után, a támogatási szerződésben előírt vagy leírt számok tükrében fogunk tudni válaszolni."

Később visszatérve a témára, ezt mondta még a miniszter a bizottság előtt:

"És hogy akkor mennyibe kerül ez a Budapest-Belgrád? Azt mondjuk, ahogy a nemzetközi szerződést aláírtuk, azt az adott készültségi szakban a legmaximálisabb információval ellátott tudat mellett tettük. Értelemszerűen, hogy mennyibe kerül, mennyire fognak rá vállalkozni, mit fog átvállalni ebből majd a másik fél, milyen finanszírozásból, ez mind a jövő zenéje. Elnök úr, ennyit tudtam elmondani."

Vagyis három héttel ezelőtt a fejlesztési miniszter még semmit nem tudott egy olyan szerződésről, amelyet november végén látványos keretek között jelentett be a magyar és a kínai kormány. Feltételezhetjük, hogy Seszták Miklós valóban nem volt az információk birtokában, bár ez, érintett szakminiszterként, meglepő lenne. Gondolhatjuk továbbá, hogy tényleg nem volt miről beszámolni, mert akkor még nem voltak ismertek a számok. Ami szintén nem tűnik életszerűnek, hiszen a nemzetgazdasági miniszter által portálunknak elmondottak alapján a nyáron már a szerződés véglegesítési munkálatai folyhattak. Végül az is elképzelhető, hogy Seszták november elején már tudott a részletekről, de nem beszélhetett azokról, ezért inkább terelt.

mfor.hu 

Hitelre van szükséged?

Találd meg a legideálisabb kölcsönt az Mfor és a Bank360 közös kalkulátoraival! Ha kevesebb mint 5 millió forintra van szükséged, tucatnyi kedvező kamatozású személyi kölcsönt hasonlíthatsz össze a Személyi Kölcsön Kalkulátorral. Ha lecserélnéd a régit, vagy megtaláltad álmaid járgányát, egy olcsó autóhitellel akár már néhány napon belül a volán mögé ülhetsz az Autóhitel Kalkulátor segítségével. Nagyobb terveid vannak és több pénz kell? A lakásvásárlásra fordítható hitelek között hatalmasak az eltérések, ilyenkor érdemes csak igazán összehasonlítani az ajánlatokat! 

A Bank360 és az Mfor összegyűjtötte, hogy melyek január legkedvezőbb hitelei:

Ha jól jönne 1,5 millió forint, a Raiffeisen Bankot érdemes most felkeresni, mivel a személyi kölcsön 32 576 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. 3 millió forintra lenne szükséged autóvásárláshoz? A CIB Banknál már 60 654 forintos havi törlesztéssel igényelheted jövedelemérkeztetéssel. A K&H Banknál igényelhető lakáshitellel pedig 10 millió forintot vehetsz fel 20 éves futamidőre havi 53 283 forintos törlesztőrészlettel.

Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.