5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A jelenleg elérhető információkra építve az mfor.hu elkészítette 2013-as bér- és adókalkulátorát. Ennek segítségével kielemeztük, hogy a Munkahelyvédelmi Terv járulékkedvezményei hogyan érintik az egyes munkavállalók bérköltségeit.

Július elején jelentette be Orbán Viktor a 2013-ban induló Munkahelyvédelmi Tervet, melynek elsődleges célja a munkaadói járulékkedvezmények segítségével a foglalkoztatottság növelése. Ráadásul mindezt a munkaerőpiaci szempontból legnehezebb helyzetben lévő csoportokra terjesztette ki a kormány, vagyis a 25 éven aluliakra, az 55 éven felüliekre, a 25 és 54 év közötti szakképzetelenekre, a gyedről, gyesről visszatérő kismamákra, illetve a tartósan munkanélküliekre, vagyis azokra, akik a foglalkoztatást megelőző 9 hónapban legalább fél évig munka nélkül voltak.

A 2012. július 10-én benyújtott törvényjavaslat alapján korábbi cikkünkben összehasonlítottuk azt, hogy az új kedvezmények hogyan viszonyulnak a meglévő Start-kártyás kedvezményekhez, most azonban ezek helyett a tényleges költségek alakulására fókuszáltunk. Frissített bérkalkulátorunk segítségével pedig saját maga is kiszámolhatja, hogy alakul a bérköltsége különböző bérkategóriák, illetve munkavállalók esetén. (Bérkalkulátorunkat itt érheti el).

Kedvezmények bruttó 100 ezer forintos bérig

Ahogy azt fentebb már említettük, a kormány a munkaadókat terhelő adókból és járulékokból érvényesíthetó kedvezményekkel szeretné elérni a foglalkoztatottság bővülését. Ezért, a 25 év alattiak és az 55 év felettiek, valamint a 24 és 55 év közötti szakképzetlenek esetében a fizetendő szociális hozzájárulási adóból (szochó) 14,5 százalékos kedvezményt érvényesíthet a munkaadó - legfeljebb bruttó 100 ezer forintos bérig, vagyis a kedvezmény felső határa 14 500 forint. Ha azonban tartósan munkanélküli, vagy a munkaerőpiacra visszatérő kismamáról van szó, akkor teljes, 100 százalékos mértékű kedvezmény jár a munkáltatónak. Ez azt jelenti, hogy bruttó 100 ezer forintig a 27 százalékos szochó és a 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulás megfizetése alól is mentesül a munkaadó, vagyis legfeljebb 28 500 forinttal mérsékelheti a költségeit.

Azt, hogy a 14,5, valamint a 27+1,5 százalékos kedvezmények a különböző bérkategóriáknál hogyan viszonyulnak a munkaadó által fizetendő járulék nagyságához, az alábbi grafikonunk szemlélteti.

Alacsony bér - nagyobb segítség

Az mfor.hu maga is megvizsgálta néhány bérkategória esetében a fizetendő járulékok és a teljes bérköltség alakulását. Abban az esetben, ha a munkaadó 80 ezer forintos bruttó bér mellett 14,5 százalékos kedvezményt érvényesíthet az alkalmazottja után (vagyis 25 év alatti, 55 év feletti, vagy szakképzetlen munkavállalóról van szó), 11 600 forinttal csökkentheti a foglalkoztatás költségét. Ez pedig azt jelenti, hogy a bruttó 80 ezer forintos munkavállaló eredetileg a munkaadónak összesen 102 800 forintjába került (bruttó bér plusz a munkaadót terhelő járulékok), a kedvezménynek köszönhetően viszont 91 200 forint merül fel neki költségként az alkalmazottja után.

Abban az esetben, ha ugyanekkora bruttó bérért (80 ezer forint) tartósan munkanélkülit, vagy visszatérő kismamát foglalkoztat, akkor a foglalkoztatás költsége csak a munkavállaló bruttó bére lesz köszönhetően a 27+1,5 százalékos kedvezménynek.

Minimálbéres foglalkoztatott esetén a munkaadónak az alkalmazottja bérén felül még 26 505 forint költsége támad a szochónak és a szakképzési hozzájárulásnak köszönhetően. Ezt a 14,5 százalékos kedvezmény 13 485 forinttal mérsékli, vagyis a teljes havi bérköltség a korábbi 119 505 forintról 106 020 forintra csökken.

100 ezer bruttó felett egyre kisebb segítséget jelent

A járulékkedvezményt legfeljebb bruttó 100 ezer forintig lehet majd érvényesíteni, ebből pedig az következik, hogy az ennél nagyobb béreknél egyre kisebb mértékű segítséget fog jelenteni a munkaadóknak ez a lehetőség.

Először nézzük a garantált bérminimum, bruttó 108 ezer forint és 14,5 százalékos kedvezmény esetében a bérköltség alakulását. Mivel ez a bér már meghaladta a kedvezményalap felső határát, a munkaadó felmerülő, teljes havi bérköltsége a maximumként érvényesíthető 14 500 forinttal 124 280 forintra csökken a munkavállaló után. Kedvezmény nélkül 138 780 forintjába kerülne a foglalkoztatás.

Abban az esetben jobb a helyzete, ha tartósan munkanélküliről, vagy visszatérő kismamáról van szó, aki után 27 százalékos szochó-, és 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulás-kedvezményt, összesen 28 500 forintot érvényesíthet. Így ugyanis a munkáltatót terhelő járulék a kedvezmény nélküli 30 780 forintról 2280-ra csökken a 108 ezer forintos bruttó után.

A példa kedvéért megnéztünk még egy magasabb, ám még mindig átlagos bruttó bér alatti kategóriát. Ha 150 ezer forintért foglalkoztatja a munkaadó azt az alkalmazottját, mely után 14,5 százalékos kedvezményt vehet igénybe, akkor a teljes, 192 750 forintos bérköltsége 14 500 forinttal 178 250 forintra mérséklődik. Vagyis a bruttó béren kívül felmerülő 42 750 forint helyett 28 250 forintot kell szochóként és szakképzési hozzájárulásként befizetnie. Természetesen, ha 27+1,5 százalékos kedvezményt érvényesíthet, akkor még jobban csökken a terhe, hiszen a 192 750 forintos bérköltség 28 500 forinttal 164 250-re módosul, melyből a bruttó béren felüli rész a korábbi 42 750 forintról 14 250-re mérséklődik. 

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!