5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Országvédelmi Költségvetés az autótulajdonosokat sem hagyja változások nélkül. A tervezett intézkedések hatására várhatóan éves szinten akár több tízezer forinttal is növekedhetnek a járművek üzemeltetési költségei. Mfor.hu-háttér.

11 milliárdos pluszbevételt remél a kormány azoktól az intézkedésektől, melyek egyik része az autósok és az autóflották üzemeltetési költségeinek növekedését is jelenti majd. Az mfor.hu megvizsgálta, hogy a tervezett változások várhatóan mekkora költségnövekedést jelenthetnek a tulajdonosoknak.

A gázolajosok nagyon rosszul járhatnak

Ahogy az alábbi összesítő táblázatból is kiderül, a gázolajjal működő autótulajdonosok, és cégek rendkívül kedvezőtlen helyzetbe kerülhetnek, hiszen a jövedéki adó, valamint az áfa emelése jelentős pluszterhet jelent majd. Éves szinten a cégautóadó növekedésével együtt, akár több mint 85 ezer forinttal többe kerülhet egy gázolajjal működő jármű fenntartása, ami havonta 7 250 forintos pluszkiadást jelent. Magánszemélyek esetén egy átlagos dízelautó üzemeltetése havonta közel 2 570 forinttal többet vihet el a családi költségvetésből. A táblázat alatt részletezzük is a változó költségeket.

Hogyan csökkenthetők a költségek? - mfor.hu "Büdzsébarát autóflotta" konferencia

Cégautóadó emelése

A cégautók esetében egy tételes adóról van szó, melynek jelenlegi mértékét a hengerűrtartalom és a kamratérfogat határozza meg. 1600 köbcentiméteres hengerűrtartalmú, vagy 1200 köbcentiméter kamratérfogatot (az ún. Wankel - vagyis forgódugattyús - hajtómotoros esetében használt kifejezés a térfogatra) meg nem haladó hajtómotorral ellátott személygépkocsik esetében havonta 7 ezer forint az adó mértéke. Egyéb gépkocsik esetében pedig 15 ezer forintot kell fizetni.

A tervek szerint jövő évtől kezdve már nem csak a fenti adatok számítanának, hanem a kocsi környezetvédelmi besorolása is. Ugyan konkrét adatokat majd csak akkor lehet tudni, ha a konkrét tervezet az Országgyűlés elé kerül, a pénteki Matolcsy-féle bejelentés alapján egyes feltételek teljesülésekor akár 40 százalékkal is emelkedhet a cégautóadó mértéke.

Ez azt jelentené, hogy az idén érvényes értékek 9 800, vagy 21 ezer forintra is emelkedhetnének. Ehhez jönne hozzá még az egyelőre változatlannak tűnő gépjárműadó (régebbi néven súlyadó), amit 2007 óta a kilowatt alapján számolnak ki, bár ennek összegével csökkenthető a cégautóadó azokra a hónapokra, amikor mindkét kötelezettség fennáll.

Vegyük példának egy 2006-ban vásárolt 75 kw teljesítményű személygépkocsit, 1600 köbcentiméteres hengerűrtartalommal. Ebben az esetben jövőre 9 800 forintot kellene havonta elszámolni cégautóadóként. Feltételezzük az egyszerűség kedvéért, hogy a cégautóadó alanyaként szereplő tulajdonos és a gépjárműadó alanyaként szereplő üzemeltető ugyanaz a személy, így a gépjárműadó kötelezettsége is fennáll egy hónapban. Ekkor 1 875 forint kötelezettsége keletkezik ez utóbbi jogcímen, hiszen a jármű éves teljesítményadója 22 500 forintot tesz ki. Ezzel a cégautóadót csökkenteni lehet, így havonta 7 925 forint (éves szinten 95100) kötelezettsége jelentkezik a vállalkozónak az idei 5 625 forint (éves szinten 67500) helyett. A differencia éves szinte 27600 forint.

Az áfa és a gázolaj jövedéki adójának emelkedése

Jövőre a gázolaj jövedéki adótartalma a mostani 97-ről 110 forintra emelkedik, ami 13 forintos literenkénti dráguláshoz vezet. Emellé pénteken Matolcsy György az áfa 25-ről 27 százalékra történő emelését is bejelentette, ami a benzin és a gázolaj árában is literenként 6 forintos növekedést eredményez, ha a jelenleg érvényben lévő árakból indulunk ki.

E hét szerdától a Mol ismét emelte az üzemanyagok nagykereskedési árát, így a benzin literje átlagosan 396 forintba, míg a gázolajé 383 forintba kerül. A számításainknál ezt alapul véve egy havonta 4 ezer kilométert megtevő (magánszemélyek esetében havi 2 ezer kilométerrel kalkuláltunk a későbbiekben), benzinnél 8 literes, gázolajnál 6 literes átlagfogyasztású céges autó esetében, ha benzinnel működik, akkor a költség havi szinten 126 720 forint, míg gázolajnál 91 920 forint. Ha 2012 elején, az adóemelések idején is ezen a szinten lesz az üzemanyagok ára, akkor a nagyobb adóterhek miatt a benzin (402 forint/ liter) havonta 128 640 forintos költséget jelent, és a gázolaj (402 forint/liter) esetében 96 480 forintos összegről lenne szó jövőre. A gyakorlatban a benzin 2, míg a gázolaj 5 százalékos költségnövekedést eredményezne.

Az üzemanyagokat érintő tervek érthető módon a magánszemélyekre és az ő gépkocsi használatukra is befolyással lesznek. Az eddigi tendencia is az volt már, hogy a határszéleken élők inkább külföldön tankolták tele a kocsikat, akinek pedig erre nem volt módja, ha tehette, csökkentette az autós utak számát. Várhatóan jövőre ezek a tendenciák csak tovább fokozódnak.

Változhat a kötelezőfelelősség-biztosítás díja is

Az üzemanyagok árát érintő változások mellett a kötelező felelősségbiztosítást érintő, úgy nevezett baleseti adóként bejelentett újabb teher is hatással lesz a vállalkozások mellett a magánszemélyek pénztárcájára is; a kormány az adó kivetésével az Egészségbiztosítási Alap deficitjét szeretné egyensúlyba hozni. Bár egyelőre sok vita övezi a bejelentést, ugyanis hasonló jogcímen már terhelve vannak az autósok, de az adó átnevezése valószínűleg nem fog gondot okozni a kormány számára.

Erről egyelőre még csak annyit lehet tudni, hogy a sok balesetet okozó autósok biztosítóját érintené közvetlenül az adó, ám reális esély mutatkozik arra, hogy ezt áthárítják majd az ügyfeleikre, hiszen az üzletág a nyomott árai miatt a jövedelmezőség érdekében igényli az áremelést. Az adó bevezetése pedig jó alkalmat teremt erre. Ez számszerűen a biztosítás.hu szerint akár 3-4000 forintos költségnövekedést is okozhatna az autótulajdonosoknak.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!