11 milliárdos pluszbevételt remél a kormány azoktól az intézkedésektől, melyek egyik része az autósok és az autóflották üzemeltetési költségeinek növekedését is jelenti majd. Az mfor.hu megvizsgálta, hogy a tervezett változások várhatóan mekkora költségnövekedést jelenthetnek a tulajdonosoknak.
A gázolajosok nagyon rosszul járhatnak
Ahogy az alábbi összesítő táblázatból is kiderül, a gázolajjal működő autótulajdonosok, és cégek rendkívül kedvezőtlen helyzetbe kerülhetnek, hiszen a jövedéki adó, valamint az áfa emelése jelentős pluszterhet jelent majd. Éves szinten a cégautóadó növekedésével együtt, akár több mint 85 ezer forinttal többe kerülhet egy gázolajjal működő jármű fenntartása, ami havonta 7 250 forintos pluszkiadást jelent. Magánszemélyek esetén egy átlagos dízelautó üzemeltetése havonta közel 2 570 forinttal többet vihet el a családi költségvetésből. A táblázat alatt részletezzük is a változó költségeket.
Hogyan csökkenthetők a költségek? - mfor.hu "Büdzsébarát autóflotta" konferencia
Cégautóadó emelése
A cégautók esetében egy tételes adóról van szó, melynek jelenlegi mértékét a hengerűrtartalom és a kamratérfogat határozza meg. 1600 köbcentiméteres hengerűrtartalmú, vagy 1200 köbcentiméter kamratérfogatot (az ún. Wankel - vagyis forgódugattyús - hajtómotoros esetében használt kifejezés a térfogatra) meg nem haladó hajtómotorral ellátott személygépkocsik esetében havonta 7 ezer forint az adó mértéke. Egyéb gépkocsik esetében pedig 15 ezer forintot kell fizetni.
A tervek szerint jövő évtől kezdve már nem csak a fenti adatok számítanának, hanem a kocsi környezetvédelmi besorolása is. Ugyan konkrét adatokat majd csak akkor lehet tudni, ha a konkrét tervezet az Országgyűlés elé kerül, a pénteki Matolcsy-féle bejelentés alapján egyes feltételek teljesülésekor akár 40 százalékkal is emelkedhet a cégautóadó mértéke.
Ez azt jelentené, hogy az idén érvényes értékek 9 800, vagy 21 ezer forintra is emelkedhetnének. Ehhez jönne hozzá még az egyelőre változatlannak tűnő gépjárműadó (régebbi néven súlyadó), amit 2007 óta a kilowatt alapján számolnak ki, bár ennek összegével csökkenthető a cégautóadó azokra a hónapokra, amikor mindkét kötelezettség fennáll.
Vegyük példának egy 2006-ban vásárolt 75 kw teljesítményű személygépkocsit, 1600 köbcentiméteres hengerűrtartalommal. Ebben az esetben jövőre 9 800 forintot kellene havonta elszámolni cégautóadóként. Feltételezzük az egyszerűség kedvéért, hogy a cégautóadó alanyaként szereplő tulajdonos és a gépjárműadó alanyaként szereplő üzemeltető ugyanaz a személy, így a gépjárműadó kötelezettsége is fennáll egy hónapban. Ekkor 1 875 forint kötelezettsége keletkezik ez utóbbi jogcímen, hiszen a jármű éves teljesítményadója 22 500 forintot tesz ki. Ezzel a cégautóadót csökkenteni lehet, így havonta 7 925 forint (éves szinten 95100) kötelezettsége jelentkezik a vállalkozónak az idei 5 625 forint (éves szinten 67500) helyett. A differencia éves szinte 27600 forint.
Az áfa és a gázolaj jövedéki adójának emelkedése
Jövőre a gázolaj jövedéki adótartalma a mostani 97-ről 110 forintra emelkedik, ami 13 forintos literenkénti dráguláshoz vezet. Emellé pénteken Matolcsy György az áfa 25-ről 27 százalékra történő emelését is bejelentette, ami a benzin és a gázolaj árában is literenként 6 forintos növekedést eredményez, ha a jelenleg érvényben lévő árakból indulunk ki.
E hét szerdától a Mol ismét emelte az üzemanyagok nagykereskedési árát, így a benzin literje átlagosan 396 forintba, míg a gázolajé 383 forintba kerül. A számításainknál ezt alapul véve egy havonta 4 ezer kilométert megtevő (magánszemélyek esetében havi 2 ezer kilométerrel kalkuláltunk a későbbiekben), benzinnél 8 literes, gázolajnál 6 literes átlagfogyasztású céges autó esetében, ha benzinnel működik, akkor a költség havi szinten 126 720 forint, míg gázolajnál 91 920 forint. Ha 2012 elején, az adóemelések idején is ezen a szinten lesz az üzemanyagok ára, akkor a nagyobb adóterhek miatt a benzin (402 forint/ liter) havonta 128 640 forintos költséget jelent, és a gázolaj (402 forint/liter) esetében 96 480 forintos összegről lenne szó jövőre. A gyakorlatban a benzin 2, míg a gázolaj 5 százalékos költségnövekedést eredményezne.
Az üzemanyagokat érintő tervek érthető módon a magánszemélyekre és az ő gépkocsi használatukra is befolyással lesznek. Az eddigi tendencia is az volt már, hogy a határszéleken élők inkább külföldön tankolták tele a kocsikat, akinek pedig erre nem volt módja, ha tehette, csökkentette az autós utak számát. Várhatóan jövőre ezek a tendenciák csak tovább fokozódnak.
Változhat a kötelezőfelelősség-biztosítás díja is
Az üzemanyagok árát érintő változások mellett a kötelező felelősségbiztosítást érintő, úgy nevezett baleseti adóként bejelentett újabb teher is hatással lesz a vállalkozások mellett a magánszemélyek pénztárcájára is; a kormány az adó kivetésével az Egészségbiztosítási Alap deficitjét szeretné egyensúlyba hozni. Bár egyelőre sok vita övezi a bejelentést, ugyanis hasonló jogcímen már terhelve vannak az autósok, de az adó átnevezése valószínűleg nem fog gondot okozni a kormány számára.
Erről egyelőre még csak annyit lehet tudni, hogy a sok balesetet okozó autósok biztosítóját érintené közvetlenül az adó, ám reális esély mutatkozik arra, hogy ezt áthárítják majd az ügyfeleikre, hiszen az üzletág a nyomott árai miatt a jövedelmezőség érdekében igényli az áremelést. Az adó bevezetése pedig jó alkalmat teremt erre. Ez számszerűen a biztosítás.hu szerint akár 3-4000 forintos költségnövekedést is okozhatna az autótulajdonosoknak.
Székely Sarolta
mfor.hu