A legjobb szakáccsal is előfordul, hogy az étel odakozmál. A könyv utolsó része azt sugallja, hogy a kudarcok nagy része néhány tipikus okra vezethető vissza. Például azt hisszük, hogy egy modern informatikai rendszer telepítésével kipipálhatjuk a tudásmenedzsment feladatainkat, aztán ülünk a vadonatúj négysávos út szélén, és az autók csak nem akarnak megjelenni. Vagy nem vesszük észre, hogy ami teljes sikert hoz az egyik helyen, az teljesen működésképtelen egy másik környezetben. Rumizen szerint egyesek valamilyen élménytől fellelkesedve hübelebalázs módjára vágnak bele az egészbe: eldöntöttük, hogy felépítjük a tudásmenedzsment rendszerünket, tervezés egy hónap, megvalósítás két hónap, világuralom és a szegénység teljes felszámolása három hónapon belül. Hát ez így aligha megy, a dolgoknak érniük kell, különösen akkor, ha emberekről, viselkedésről, érdekekről, kultúráról van szó.
Ez az utolsó rész legfontosabb tanulsága.
Ha valaki úgy dönt, hogy érdekli a tudásmenedzsment, de csak egyetlen könyvet hajlandó elolvasni róla, nyugodtan kiválaszthatja Rumizen könyvét az idiótáknak-sorozatból. És az sincs kizárva, hogy meggondolja magát.
Melissie Clemmons Rumizen: The Complete Idiot's Guide to Knowledge Management. Alpha Books, 2002. könyvismertetése
Bőgel György, KFKI Számítástechnikai Rt.
Tudásmenedzsment idiótáknak
Vajon miről lehet megismerni egy gondolat igazi híveit? Hát például arról, hogy élik is azt, amiről beszélnek vagy írnak: példát mutatnak, azaz vizet isznak, ha vizet prédikálnak, és bort, ha bort.