3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Régiós összevetésben fájóan magas árakat láthatunk Magyarországon. A kilátások ráadásul további drágulást jeleznek - derül ki a friss Mfor Üzemanyagár-figyelőből.

Az elmúlt napokban óvatosan kúsztak felfele az olajárak, ám ez a benzin árában az Európai Unióban nem mutatkozott meg. Az egy héttel korábbiakhoz képest érdemi változás egyik uniós országban sem volt. Kisebb elmozdulásokat viszont láthattunk, így néhány helycsere is volt a sorrendben, ám a 90 dollár feletti Brent olaj ára nem köszönt még vissza a fogyasztói árakban.

Ha a közösségen belül a közép-európai régió országait nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy bizonyos szempontból a vásárlóerővel párhuzamban alacsonyabb a benzin ára, mint Nyugaton. Az összefüggés ugyanakkor abból a szempontból nem általános, hogy Ausztriában hasonló árakat tapasztalhatunk, mint Szlovákiában (ahol a régióban a legdrágább a 95-ös) vagy Magyarországon, ám a jövedelmek mégis jóval magasabbak.

A teljes uniót tekintve hasonló a helyzet egyébként a gázolajnál és a benzinnél, hiszen a teherforgalomban használt üzemanyagoknál sem volt jelentős ármozgás. Ennél a terméktípusnál az árakban talán az is jelentkezik, hogy a közösség országai továbbra is recesszióban vagy ahhoz közei gazdasági helyzetben vannak. Éppen ezért a szállítási tevékenység is visszafogottabb, ami pedig az üzemanyagok iránti alacsonyabb keresletben manifesztálódik.

Kisebb változásokat azért voltak, akár a teljes EU-t, akár csak a régiót nézzük. Ennek tudható be, hogy a régióban euróban számolva például a magyarországi töltőállomásokon kell a legtöbbet fizetni egy liter dízelért.

További drágulás elé nézhetünk

A magyar autósok ugyanakkor nem csak azért aggódhatnak, mert már most is túl drága a dízel, hanem a további áremelés is aggaszthatja őket. A végtermék árát jelentősen befolyásoló tényezők közül kettő is úgy mozgott, ami fogyasztók számára kedvezőtlen. Az olaj ára a napokban átlépte a lélektani 90 dolláros szintet, és pénteken sem korrigált az energiahordozó jegyzése a nemzetközi tőzsdéken.

A folyamatok hátterében az áll, hogy a vezető kőolajtermelők az év végéig akár további kibocsátás-csökkentésben is megállapodhatnak, miközben az utóbbi hónapokban már vágták a kitermelést. Így összességében globális szinten szűkülő kínálattal számolnak az elemzők. Oroszország a múlt héten közölte, hogy ezen a héten további kínálatcsökkentést tervez, és emiatt a szakértők azzal számolnak, hogy Szaúd-Arábia, az OPEC+ csoport de facto vezetője is meghosszabbítja az egymilliós hordós korlátozást a kitermelésre vonatkozóan.

Ráadásul eközben a dollár is erősödött akár az euróhoz, akár a forinthoz képest, ami a magyar autósok számára tovább növeli a benzin és a gázolaj árát. Összességében nem lenne meglepő, ha a jövő héten, akár több lépésben is, de 6-8 forintos áremelkedés következne be.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!