6p

Nagyon komoly lökést adhat az elektromos autók hazai piacának a februártól induló állami támogatás, ennek keretében ugyanis az egy év alatt értékesített mennyiség többszöröse kerülhet a piacra. A teljesen elektromos autók ugyanis a vártnál jóval lassabban hódítanak teret.

Jövő februárban indul az az új állami program, mely keretében egy éven át igényelhetnek a hazai vállalkozások támogatást. Az Energiaügyi Minisztérium közleményében azt írta: "a tervek szerint 30 milliárd forintos keretösszegből igényelhetnek vissza nem térítendő állami hozzájárulást a hazai gazdasági társaságok tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához, a beszerzési ár és az akkumulátorkapacitás függvényében 2,8-4 millió forint értékben."

A program keretében a vállalkozások méretétől függően akár több jármű vásárlására is lehet támogatást igényelni: a tíz fő alatti cégek 1, a 10-49 közötti létszámmal működők maximum 5, az 50-249 fő közöttiek legfeljebb 10, míg a nagyobbak legfeljebb 16 járművet szerezhetnek be. A támogatást elnyerők 2026-ig bonyolíthatják le a beszerzést. A keretösszeget maximálisan 9375 pályázó között osztják fel. Ha pedig a járművenkénti maximális 4 millió forintos támogatást nézzük, akkor is 7500 kocsi beszerzését fogják segíteni.

Ez pedig a jelenlegi piaci forgalomnál jóval nagyobb, hiszen az év első tíz hónapjában 4846 tisztán elektromos gépkocsi (BEV) talált gazdára. Ez az egy évvel korábbiakhoz képest közel 30 százalékos ugrásnak számít, ám a látványos bővülés ellenére az ilyen típusú járművek továbbra is az eladott új járműveknek kevesebb, mint az ötödét teszik ki. A támogatás keretében tehát a várható éves forgalom jelentős lökést kaphat majd, hiszen a pályázatnak köszönhetően 50-80 százalék körüli éves többletkereslet jelentkezhet.

Kell is a támogatás

Ha az értékesítési számokat megnézzük, akkor az látható, hogy a szabályzók miatt gyakorlatilag halálra ítélt dízelautókból is többet adtak el idén, mint a tisztán elektromos típusokból. A plug-in-hibridek (PHEV) értékesítési számai nagyjából a tisztán elektromos járművekével azonos, miközben a benzines autókból ezeknél jóval több kel el. A piacon pedig jelenleg a hibridek a legnépszerűbbek.

Az állami támogatás révén nagyot ugrik majd a piac. Fotó: Depositphotos
Az állami támogatás révén nagyot ugrik majd a piac. Fotó: Depositphotos

Ráadásul a fenti trendek nemcsak a magyar piacra jellemző sajátosságok, hanem Európában és az Egyesült Államokban is hasonló folyamatok zajlanak az elektromobilizáció terén. Üdítő kivételt azok a szupergazdag országok jelentenek, ahol az átlagemberek jövedelme is magas, ráadásul különböző állami támogatások segítik az elektromos autók gyorsabb terjedését. Ilyen például Norvégia, ahol évek óta a Tesla különböző modelljei a teljes piac legnagyobb számban értékesített járművei.

A folyamatok hátterében több tényező áll, de a legfontosabb talán az, hogy sokan érzik úgy, hogy a járművek korlátozott hatótávolsága miatt egy „nem teljes értékű autóra” kellene lecserélniük a mostani belső égésű motorral ellátott járművüket. Mindezt ráadásul úgy, hogy a teljesen elektromos autók ára jócskán meghaladja a hagyományos hajtással szereltekéét.

Mindezek alapján a szakértők úgy látják, hogy állami segítség nélkül – legyen az közvetlen támogatás, adókedvezmény, vagy bármilyen más forma – aligha fogják a nyugati gyártók elérni azt a méretgazdaságossági szintet, ami ahhoz kellene, hogy a hagyományos hajtással rendelkező és az elektromos járművek árai kiegyenlítődjenek.

A gyártási kapacitások ugyan világszerte növekedtek az elmúlt időszakban, egyelőre azonban a kereslet kisebb mértékben bővül. Emiatt például az Egyesült Államokban a kereskedőknél az átlagosnak tekinthető egy-két hónapos készletek helyett az elektromos autókból immár 6-12 hónapnyi forgalomnak megfelelő mennyiség halmozódott fel.

A hibridek felé fordulhatunk?

A világ legfontosabb piacán, az Egyesült Államokban a gyengébb értékesítési adatok miatt a gyártókon plusznyomás is van, hiszen az fenyegeti őket, hogy a szövetségi üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási szabványokhoz kapcsolódó előírásokat megsértik, ami költséges szankciókat von maga után. Emiatt számos társaság, amelyek az elmúlt néhány évben dollármilliárdokat fektetett be, hogy a teljesen elektromos járművek minél szélesebb palettáját kínálja, most át kell, hogy értékelje az eddigi stratégiáját. Emiatt sajtóértesülések szerint több cég is arra készül, hogy fél lépést hátrálva felpörgesse a hibrid kínálatát. A hibrid járművek révén ugyanis rövid távon az autóipar képes csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátását, miközben elkezdik hozzászoktatni a fogyasztókat az elektronikus járművekhez.

A hibridek persze azért is népszerűek, mert az áruk versenyképes. Az autós szektor egyik legfontosabb amerikai adatbázisa, az Edmunds szerint a hagyományos hajtással rendelkező autók átlagára az USA-ban 44 800 dollár, a teljesen elektromosoké pedig 59 400. Ezzel szemben az eladott hibridek esetén 42 380 dolláros átlagár jön ki. (Értelemszerűen az autók teljesítménye és felszerelése kategóriánként eltérő.) Mindez azt tükrözi, hogy a vásárlók számára az ár továbbra is fontos szempont.

Az amerikai és a nyugat-európai piacokon is a helyi nagy gyártók helyett elsősorban az ázsiai cégek a nyertesei a mostani folyamatnak. Ők ugyanis a hibrid kategóriában is erős kínálattal bírnak. Érdekesség, hogy a hibrid kategória ikonikus modellje, a Toyota Prius önmagában olyan értékesítési számokat ér el az Egyesült Államokban, mint a teljesen elektromos piac minden szereplője együttesen. Persze hozzá kell tenni, hogy míg korábban a Prius a zöldek kedvenc autója volt, az utóbbi években a Toyota rengeteg kritikát kapott azért, mert az elektromos modellkínálatát csak nagyon lassan bővítette.

A Toyota vezetői ugyanakkor évek óta azt hangsúlyozzák, hogy nincsenek lemaradva a fejlesztésekben, csupán a vállalati stratégia jobban figyelembe veszi a piaci körülményeket a teljesen elektromos járművek fejlesztése és piacra dobása során. Szerintük ugyanis továbbra is túl drágák az ilyen járművek, és a legfejlettebb területektől eltekintve hiányos az infrastruktúra (például töltés), így még a nyugati világban is lassan terjednek az elektromos járművek.

Ráadásul a vállalat azzal érvel, hogy nemcsak a kész autók kibocsátását érdemes vizsgálni, hanem a teljes élettartamát, így a gyártás során keletkező szennyezést is. Ezek alapján pedig a Toyota szerint egy „teljes értékű”, nagyjából 1000 kilométer megtételére képes teljesen elektromos jármű a teljes életciklusát tekintve nyolc 150 kilométeres hatótávú tölthető hibrid (PHEV) szennyezésével egyenértékű. Így összességében az általuk képviselt látszólag lassabb módszer a környezet terhelése szempontjából még előnyösebb is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!