5p

Nem lenne meglepő, miután a sokkal magasabb életszínvonallal bíró Ausztriában most olcsóbb tankolni, mint itthon. De vajon a piaci folyamatok alapján is lehet árcsökkenés? Ez is kiderül az Mfor Üzemanyagár-figyelő aktuális írásából.

A héten megállt a hazai piacon a korábban érzékelt jelentősebb üzemanyagár-csökkenés, és az árak hét közben gyakorlatilag stagnáltak. Ám a szombati áremelés után már egyértelműen növekedésről beszélhetünk.

Eközben viszont az európai piacon további árcsökkenés volt megfigyelhető, így összevetésben a hazai árak relatív drágulásáról beszélhetünk. Emiatt az Mfor Üzemanyagár-figyelő elemzéséhez szolgáló Weekly Oil Bulletin adatai szerint az aktuális összesítésből az látszik, hogy az „olcsósági sorrendben” vesztettek a magyar benzinárak a pozíciójukból, és hátrébb csúsztak. Szemben az egy héttel korábbiakkal, amikor kilenc olyan országot találhattunk, ahol a 95-ös oktánszámú benzin ára elmaradt a magyarországitól, ezúttal 11 olyan uniós tagállam volt, ahol olcsóbb a benzin.

Talán nem meglepő, hogy nemcsak az uniós összevetésben, de a régióban is hasonló folyamatokat látunk. Ami kifejezetten elkeserítő, hogy a hazainál sokkal magasabb életszínvonallal büszkélkedő Ausztriában is olcsóbban lehet tankolni, mint nálunk.

A gázolaj esetén is hasonló a helyzet, hiszen a sokat emlegetett Weekly Oil Bulletin adatai szerint itt is egyértelműen relatív drágulás figyelhető meg. Egy héttel korábban 11 olyan uniós ország volt, amelyben a hazainál olcsóbban lehetett dízelt tankolni, miközben a legfrissebb összesítésben már 13 ilyen országot találunk.

Ráadásul az a végtelenül bosszantó helyzet alakult ki, hogy a régió egyik legdrágább ára nálunk van, magasabb áron csupán Szlovéniában tankolhatunk dízelt. Mindez azt jelenti, hogy míg a magyarhoz hasonló életszínvonalú Bulgáriában körülbelül 515 forintba egy liter gázolaj, addig nálunk majdnem 100 forinttal többe. Ráadásul a hozzánk képest sokkal jobban élő osztrákok is kedvezőbb árakat találnak az ottani benzinkutaknál.

Nyomás alatt a benzinkutasok

A magyar kormány megint beavatkozott az élelmiszerek kiskereskedelmébe. Az ilyen lépések rövid távon akár látványos javulást is eredményezhetnek, hosszabb távon viszont a piac torzulásához, a piaci szereplők alkalmazkodásához vezethetnek. A korábbi tapasztalatok szerint végső soron pedig újabb problémákat hozhatnak.

Tekintve, hogy a gazdasági folyamatokkal a kormány nem igazán tud büszkélkedni, hiába hirdettek az idei évre látványos növekedést, magas béremelkedést és javuló jólétet, az átlagemberek a mindennapokban nem ezt élik meg. A kormánytól független közvélemény-kutatók ráadásul rendre a Tisza Párt és Magyar Péter vezetését mutatják ki, ami egyfajta kényszerhelyzetbe hozza az Orbán-kormányt. Miután az élelmiszer mellett az üzemanyag is olyan termék, ahol a drágulást napi szinten érzékelik az emberek, a kabinet folyamatosan megpróbálja nyomás alatt tartani a benzinkutasokat. Más kérdés, hogy az üzemanyag-kereskedők azzal érvelnek ilyenkor, hogy Magyarországon messze a legmagasabb a benzin áfája a régióban, amit a kormány egy 4,5 százalékos kiskereskedelmi különadóval fejelt meg. Szerintük tehát, ha valaki hibás a magas üzemanyagárakban és nyerészkedik az autósokon, az a kormány.

Ettől függetlenül egyáltalán nem lenne meglepő, ha a következő napokban a forgalmazóknak újra valamilyen árszabályozást lengetnének be.

További áremelés néz ki

Ha a nemzetközi piaci folyamatokra tekintünk, akkor azt láthatjuk, hogy az olaj ára és a dollár sem a magyar autósokat segítette az elmúlt napokban. Ugyan kiugró változás nem volt, de a hétközben látott mélypontjához képest például az amerikai deviza kis mértékben erősödött. Mindez a forint szempontjából azt jelenti, hogy a hétközi 362-es szinthez képest 368-ig felkúszott a kurzus.

Eközben heti szinten az olaj drágulását láthattuk, bár pénteken kisebb gyengülés következett. Emiatt az Európában irányadó Brent árfolyama 72 dollárig kúszott fel. A tőzsdéken azt követően aktivizálódtak a vevők, hogy egyre nagyobb lett az esélye annak, az Egyesült Államok Iránnal szemben újabb szankciókat vezet be. Emellett az OPEC+ legújabb terve is a kitermelés visszafogása felé mutat, így a két hír együtt már felerősítette a szűkösebb kínálatra vonatkozó várakozásokat. Ez pedig az árak emelkedéséhez vezetett.

Ami az amerikai szankciókat illeti, az ANZ Bank elemzői szerint a szigorúbb szankciók miatt napi 1 millió hordóval (bpd) csökken az iráni kőolajexport. Ez igen jelentős mennyiség lenne, hiszen most a becslések szerint napi 1,8 millió hordót exportálnak.

Mindez azt jelenti, hogy az Mfor Üzemanyagár-figyelő becslése szerint tovább növekedhet a hazai kutakon az ár. Természetesen ennek gátat szabhat, ha akár a dollár, akár az olaj piacán fordulat jön. Vagy az általunk (is) felvetett kormányzati beavatkozás miatt a magyarországi forgalmazók kényszerhelyzetbe kerülnek és így csökkentik az áraikat. Ha ez nem történik meg, és a nemzetközi piacon sem lesz fordulat, akkor a következő napokban 2-3 forintos további drágulás jöhet.

A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatja, ezek azonban később frissülhetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!