4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Elsősorban az olaj gyengülésének köszönhetően csökkent az elmúlt hetekben az üzemanyagok ára. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő alapján nagyon úgy tűnik, hogy a héten lokális mélypontot értünk el, és innen ismét felfele mozdulnak majd az árak. 

A magyar autósok számára jól alakult az utóbbi egy hónap, hiszen a forintban fizetendő árak jelentősen csökkentek. Ebben a legfontosabb szerepet az olaj olcsóbbodása játszotta, de a feldolgozás során elért árrés, a finomítói marzsok is szűkültek. Ha javítani nem is tudta a helyzetet, de legalább nem is rontotta a forint árfolyamának mozgása, amely érezhető javulást nem tudott produkálni, igaz, nem is gyengült a magyar fizetőeszköz.

Ha megnézzük az európai gázolajpiacot, akkor azt láthatjuk, hogy az euróban számított értékek alapján a magyar árak továbbra is a középmezőnyben találhatóak. Nem térnénk ki sokadszor is arra, amit az Mfor Üzemanyagár-figyelő már számos alkalommal felidézett, hogy a hazai keresetek és életszínvonalhoz képest hazánkban az egyik legdrágább ez a fajta üzemanyag.

Azt érdemes hozzátenni, hogy az utóbbi hetekben az euróban számított literenkénti ár a régióban nálunk csökkent a legnagyobb mértékben, amiben több ok is szerepet játszhatott. Egyrészt a forint árfolyamának alakulása, másrészt a vágtató infláció miatti gyenge vásárlóerő és az ennek következtében a földbe állt forgalom is. A publikus adatokból nem lehet közvetlenül levezetni, de a szektorra nehezedő politikai nyomás is érvényesülhet, elsősorban nem a kiskereskedelmi oldalon, hanem úgy, hogy a kormánnyal igen jó viszonyt ápoló Mol némileg mértékletesebb a nagykereskedelmi árak megállapításakor. Ez nem lenne példa nélküli a régióban, hiszen az október 15-ei lengyel választások előtt egy hónappal a helyi olajipari óriás gondolta jó ötletnek azt, hogy az akkori trendekkel szemben jelentősen csökkentik az üzemanyagárakat. A lépés ellenére az eddig kormányzó párt elveszítette a hatalmat, így a lépés politikailag nem bizonyult hatásosnak. Arról nem is beszélve, hogy ez a PKN Orlen nyereségét bizonyosan csökkentette. Nem véletlen, hogy az utóbbi napokban ismét csak az általános ármozgással szemben változtak a lengyelországi árak, hiszen euróban annak ellenére is drágultak, hogy a zloty a választások eredményére reagálva óriási mértékben erősödött.

A benzinárak esetén a trend hasonló volt, hiszen euróban is csökkentek az október 16-án kezdődött hét elejéig az árak az uniós országok többségében, így Magyarországon is. A benzint tekintve az uniós rangsorban továbbra is kedvezőbb helyen állnak a magyarországi árak, mint a gázolajnál.

Ugyanakkor az árcsökkenés ellenére a régiós összehasonlításban Magyarország itt sem áll túl jól, bár az árkülönbség a legolcsóbb országokhoz képest kisebb, mint a dízel esetén.

Áremelés jöhet

Ha megnézzük az üzemanyagok árát mozgató tényezőket, akkor autósként sok jóra nem számíthatunk az október 23-a miatti hosszú hétvégét követő héten. A forint ugyan a várható lengyel kormányváltás farvizén erősödni tudott, ám ez közel sem tudja ellensúlyozni az olaj drágulását.

Újra jönnek a nehéz napok a magyar autósok számára. Fotó: Depositphotos
Újra jönnek a nehéz napok a magyar autósok számára. Fotó: Depositphotos

Az északi-tengeri Brent áremelkedését a finomított cikkek, így a gázolaj tőzsdei jegyzése is elkezdte követni. Igaz, ennek drágulása kisebb mértékű volt az elmúlt napokban, mint amennyivel az olaj ára felment.

Ugyanakkor nehéz elképzelni, hogy akár az olaj, akár a gázolaj tőzsdei drágulása ne gyűrűzne be Magyarországra. Az október 23-27. közötti héten így szinte biztosan magasabb árakkal fogunk a kutaknál szembesülni. Annak mértéke elsősorban attól függ majd, hogy a Mol mennyire igyekszik majd a kormány kedvében járni, és próbálja-e tompítani az áremelést, vagy a változásokat áthárítja a kiskereskedőkre, majd azok a végfogyasztókra, vagyis az autósokra.

Várakozásunk szerint a töltőállomásokon mindez 15-20 forintos áremeléssel járhat .

Ennél kisebb drágulás akkor reális, ha az olaj ára megtorpanna és a pénteki 93 dollár körüli szinthez képest érezhető esés jönne, és újra a 90 dolláros szint alá kerülne.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!