5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Cikksorozatunkban, melyben az ötödik Orbán-kormány első évét vesszük górcső alá, ezúttal az összeomlott, majd rendeleti úton átírt költségvetést idézzük fel.

A 2022-es országgyűlési választási kampányban Orbán Viktorék fűt-fát megígértek, és az akkor frissen kitört háborúval riogattak. Na, nem annak negatív gazdasági hatásaival, „csupán” annyival, hogy politikai ellenfeleik odaküldenék a magyar fiatalokat hadakozni.

A 2023-as büdzsé megalkotására már a nyáron került sor, és a kabinet nem átallott

4,1 százalékosra tervezett gazdasági bővüléssel, illetve az 5,2 százalékra becsült inflációval számolni.

A költségvetés tervezésekor 377 forintos euró-, illetve 346 forintos dollárárfolyammal kalkuláltak. Ezek alapján fogadták el a nyáron, azaz hónapokkal a háború kitörése után az idei évre vonatkozó költségvetési törvényt.

Ami annak rendje és módja szerint össze is omlott. A háború, ahogy arra – a Pénzügyminisztériumon kívül – mindenki számított, fenekestül forgatta fel a világgazdaságot, az energiahordozók ára az egekbe szökött, mindnyájan emlékezhetünk, a földgáz tőzsdei ára augusztus végén megawattóránként csaknem 350 euróig lőtt ki.

Ezzel párhuzamosan gigantikus inflációs adatok is érkeztek: a fogyasztóiár-index 25, az élelmiszerek drágulása pedig 40 százalék fölé emelkedett.

Ilyen helyzetben előbb-utóbb Orbán Viktoréknak sem maradt más, mint a büdzsé újratervezése. A pandémia óta folyamatosan (csak most épp a háború miatt) hatályban levő veszélyhelyzet pedig szinte korlátlan hatalmat biztosít a kormányzatnak, hogy akár a kétharmados Fidesz-többségű parlamentet is megkerülve alkosson jogszabályokat, még akár olyan fajsúlyút is, mint az ország költségvetése.

Orbán Viktorék a parlament megkerülésével írták át a büdzsét. Fotó: Depositphotos
Orbán Viktorék a parlament megkerülésével írták át a büdzsét. Fotó: Depositphotos

Az új költségvetés mellett az állam adóbevételeit is meg kívánták emelni, ennek volt első lépése a katázók kinyírása. Az Orbán-kormány által bevezetett, valóban „söralátét” jellegű, kedvező adózási formát arra hivatkozva nyírták ki, hogy az azt alkalmazók tömegesen csaltak adót, állításuk szerint a munkaviszonyt leplezték ezzel a módszerrel. Az ősszel azonban elsőként lapunk bizonyította be, ez

csak hangulatkeltés volt a katázók ellen,

az adóhatósági adatok azt bizonyították, nem voltak tömegesek az ilyen csalások.

A magyar családok százezreit érintő kata kicsinálása mellett a nagyvállalatoktól is külön bevételt követelt meg a kormányzat. Orbán Viktor az új kormányának megalakítása után pár héttel már be is jelentette, a megszorító intézkedések keretében hat szektorra „extraprofitadót” vetnek ki. Nevezetesen

  • a bankokat,
  • a biztosítókat,
  • a nagy kereskedelmi láncokat,
  • az energiaipari és kereskedőcégeket,
  • a telekommunikációs vállalatokat
  • és a légitársaságokat

különadó befizetésére kötelezték.

Az összeomlott költségvetés újratervezése a múlt év végén történt meg, és januárra az is kiderült, milyen számok alapján kalkulálták újra a büdzsét Varga Mihályék. A kormányrendeleti formát öltött költségvetést megalapozó számok között az eredetileg várt 4,1 százalékos GDP-növekedés helyett immár csak 1,5 százalékos előrejelzéssel találkozhattunk. Az inflációt tekintve még durvább az eltérés, hiszen

eredetileg 5,2 százalékos fogyasztóiár-index változással kalkuláltak, míg az új büdzsében immár 15 százalékos pénzromlással számoltak.

A forint árfolyamát is újrakalkulálták, az eredetileg tervezett 377 forintos euró-, illetve 346 forintos dollárárfolyammal szemben a rendeleti büdzsét már 408,8 forintos euró- és 410,8 forintos dollárárfolyammal tervezték.

Lapunk ezután cikksorozatot indított, ahol ágazatonként néztük végig, hol növeli a bevételeket, mire költ többet Orbán Viktor kormánya, és mik a páriának tartott szektorok. Például a sport – egyáltalán nem meglepő módon – jól járt a rendeleti büdzsével.

És bár az eredeti költségvetési törvény még akkora gazdasági bővüléssel számolt, ami kötelezővé tette volna a nyugdíjprémium kifizetését, a rendeleti büdzséből ez az összeg elpárolgott. A nyugdíj- és egészségkasszát vizsgáló cikkünkben feltártuk azt is, az egészségügy a kormányzat mostohagyermeke.

Persze van, amire az Orbán-kormány szerint muszáj nagyságrendekkel többet költeni. Rogán Antal propagandagépezete ugyancsak a rendeleti költségvetés egyik nagy nyertese.

A „miből?” kérdését is megvizsgáltuk. A fogyasztói árak emelkedésével természetesen együtt jár az adóvonzatának, az áfának az emelkedése is, így a költségvetési törvényhez képest a rendeleti költségvetés már 800 milliárd forinttal magasabb áfabevétellel számolt. Megállapítottuk azt is, hogy míg a kata kinyírása előtt elfogadott költségvetési törvény még jelentős, 227 milliárd forint bevétellel számolt 2023-ra ebből az adónemből, a kormányrendeletben kihirdetett büdzsé már csak harmadekkora befolyt összeget remél belőle.

A rendeleti költségvetést végül valóban az Országgyűlés elé terjesztette a kormány, így

az ország 2023-as költségvetéséről a Tisztelt Ház három hónappal az évkezdet után, március 31-én szavazott,

és azt csak a most szerda esti Magyar Közlönyben hirdették ki.

Az ötödik Orbán-kormány első évéről készült elemzéseinket itt lehet elolvasni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!