8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Mégsem kell januártól átállniuk a központi adóadminisztrációs rendszerre. Az autósoknak pedig az a jó hír, hogy jövőre egy hónappal később, április 15-ig kell megfizetniük - immár a NAV-nak - a gépjárműadót.

Ridegtartás - talán e fogalom írja le legpontosabban, ahogy a kormány "gondoskodik" az önkormányzatokról a tavalyi helyhatósági választás óta. Közismert, hogy az elmúlt szűk 10 évben megszokott Fidesz-dominancia megtört egy éve, amikor a főváros mellett egy sor nagyvárosban is az ellenzék vette át az irányítást.

Karácsony Gergely főpolgármester (Fotó: Bánkuti András)
Karácsony Gergely főpolgármester (Fotó: Bánkuti András)

Már ezt megelőzően is voltak egyértelmű jelei annak, hogy az Orbán-kormány célja a helyi autonómia szűkítése. Évek óta tart a hatáskörök, felügyeleti jogok elvonása az oktatásban, egészségügyben, erodálva a helyi döntési szabadságot. Természetesen, mint minden politikai döntés esetében, itt is felhozhatók pro és kontra érvek: a helyi finanszírozási modellek nem tudták minden esetben kielégítően biztosítani a működtetéshez szükséges forrásokat, ezért a helyi adósságok átvállalásával a központi kormányzat a feladatokat is átveszi, lineárissá téve a struktúrát.

Ezzel szemben pedig felhozható, hogy a helyi közösségek önkormányzáshoz való joga csorbul a központosítás által, lényegében a helyben keletkező bevételek felhasználásáról dönthetnek csak, kisebb ráhatásuk marad a település irányítóinak a város, a falu életére.

Ledarálnak, eltűntem

A tavalyi választás után aztán beindult a Fidesz-dózer, a koronavírus-járvány alatt egy sor olyan parlamenti döntés született, amivel még kisebb mozgásterük lett az önkormányzatoknak. Elég felidézni a gépjárműadó-bevételek helyhatóságokra eső részének elvonását a járványra hivatkozva, vagy a kiemelt fejlesztési térségek esetében az iparűzési adó (kormánypártiak által uralt) megyei önkormányzatokhoz irányítását.

A fővárost megkülönböztetett bánásmódban részesítette a kormány, jelentős bevételeket vonva el Budapesttől, melynek hivatkozási alapja az volt, hogy a bajban a településeknek is ki kell venniük a részüket a védekezés költségeiből. Ezért más tételek mellett megtolták a szolidaritási hozzájárulást, 12 milliárd forintot elvonva a fővárosi költségvetésből, amely amúgy is forráshiányos lett a gazdasági visszaesés miatt, kevesebb iparűzési adó folyt például be.

A satut tovább szorította a kormány az őszi adócsomagban, amiben főleg a vállalkozások adminisztrációját érintő intézkedések szerepelnek. Ezek lényege, hogy a helyi szintről a központi szintre helyezik át az adóadminisztrációs ügyeket, tehát a következő évtől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal intézi ezeket. A csomag szerint a gépjárműadó mellett az iparűzési adó is ebbe a körbe kerül.

A bevételeket ugyan meghagyják a településeknek, mint ahogy az adómegállapítási jog is helyben marad, de minden más feladat átkerül a NAV-hoz. Ami azt jelenti, hogy az adózó ezentúl a központi adóhatósággal kerül állandó kapcsolatba, a helyi adóhatósági feladatkör kiüresedik. A kormány optikáján keresztül persze ez másképpen néz ki: jóval egyszerűbb lesz így a vállalkozások élete, elég lesz egy hivatallal fenntartani a kapcsolatot.

Az előbb felsorolt intézkedések miatt prüszkölt is rendesen a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Önkormányzat, amely ráadásul komoly csatát vív a budapesti beruházások - Lánchíd felújítása, Biodóm, Csömöri út-Drégelyvár utcai közúti felüljáró  finanszírozása - miatt a kormányzattal. E viták terepe a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, ahol Karácsony Gergely főpolgármester és Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár folytat kimerítő szakmai és politikai párviadalokat, a tárgyalóasztalnál és a nyilvánosság előtt egyaránt, a másik felet okolva a tervezett beruházások elhúzódásáért.

Sok hűhó semmiért

A mostani adócsomag, mint említettük elsősorban adminisztrációs javaslatokat tartalmaz. Ezek iránya - ahogy minap megjelent interjúnkban kifejtette Kiss Ambrus  főpolgármester-helyettes - nem hagy sok kétséget a kormányzat valódi szándékai felől. 

Az interjúnkban ezt mondta minderről Kiss Ambrus:

Érzékelhető a NAV részéről egy centralizációs törekvés, nevezetesen, hogy ők gyűjtsék be ezeket a forrásokat is. Minden önkormányzat egy úgynevezett ASP-rendszeren keresztül kezeli az adóbevallásokat, kivéve a fővárost, amely egy úgynevezett HAIR-rendszert működtet. Idén december 31-éig nekünk is át kellene térnünk az ASP-re. Csakhogy az FKT, nagyon helyesen, megállapította, hogy adózási élmény szempontjából a Kincstár által működtetett állami ASP-rendszer nem jobb, sőt bizonyos tekintetben még rosszabb, mint a Fővárosi Önkormányzat szisztémája. 

 

Egyszóval, én minden centralizációs törekvést akkor tartok jónak, ha ezzel nem sérül a szolgáltatást igénybe vevők lehetősége. Márpedig most ez a veszély fennáll, ami ellen én küzdök.

 

Egyébként az állam most is mindent lát az önkormányzatokról, hiszen azok egy úgynevezett interface-n keresztül kapcsolódnak a kincstári rendszerhez. Nincsenek tehát titkok, olyannyira, hogy mi idén február óta minden hónapban közzéteszünk a honlapunkon egy ugyanolyan szintű jelentést, mint amilyet a Kincstár az állami költségvetésről. De persze érzékelem, hogy a folyamat vége az lehet, hogy majd a NAV szedi be az iparűzési adót és osztja szét az önkormányzatoknak. Nyilván nem véletlen, hogy most ebbe az irányba tettek egy adminisztratív lépést.

Vagyis a főpolgármester-helyettes szerint előbb-utóbb az iparűzési adó beszedését is centralizálják. Innen pedig már nem járunk messze attól - tesszük mi hozzá - hogy a folyamat végén az adó megállapítása is a központi szervhez kerüljön, végső soron pedig a felhasználásról is központi döntés szülessen. Ami végleg megpecsételné a helyi autonómiát.

De visszatérve a nyilatkozatra, most egy jó hírrel tudunk szolgálni a fővárosi vezetés számára. Az adócsomaghoz tegnap benyújtott bizottsági módosító szerint ugyanis mégsem kell átállniuk év végéig az ASP-szerinti adóadminisztrációra. Az amúgy rendre a kormányzati akaratot képviselő gazdasági bizottság módosítója szerint 2021. január elseje helyett 2023. április 1.-től kell átállnia a fővárosnak az ASP-re. Ebben bizonyára közrejátszott a főpolgármester-helyettes által említett megállapodás is az FKT-n (azaz a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsán) belül, ahol, mint említettük, a kormány is képviselteti magát, elsősorban Fürjes Balázson keresztül, de a felettes szerv vezetőjeként Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter is figyelemmel kíséri a tárgyalásokat.

Vagyis a gazdasági bizottság módosítója egy olyan politikai konszenzus eredménye, amire kivételes esetekben van példa Magyarország modern kori politikatörténetében.

A módosító indoklásából más is kiderül, az, hogy a nagy egybeborulásnak nagyon is gyakorlatias oka van: egyik fél sem készült fel az átállásra. A bizottsági dokumentum szerint:

A hatályos szabályok értelmében annak a települési önkormányzatnak, amely 2014. június 30-án még nem használta a kincstár által rendelkezésre bocsátott számítógépes programrendszert (az ASP Adó szakrendszert), az adóbevallások feldolgozására, nyilvántartásra, adókivetésre ezt az állam által ingyenesen rendelkezésre bocsátott számítógépes programot 2021. január l-jétől kötelezően kellene alkalmaznia. Jelenleg csak Budapest Főváros Önkormányzata használ saját forrással üzemeltetett számítógépes programot az adóadatok nyilvántartására. E programrendszerről az ASP Adó szakrendszerre való áttéréshez szükséges fejlesztések mind a Kincstár, mind a Főváros 50 részéről ugyanakkor jelentős időigényűek. Így annak érdekében, hogy a Főváros ASP Adó szakrendszerhez való csatlakozása gördülékenyen, az adózók számára észrevétlenül valósuljon meg, az indítvány ezt a csatlakozási határidőt 2023. április 1-jere módosítja.

Érdemes újra felidézni a Kiss Ambrus által mondottakat, ő ugyanis azzal magyarázta az átállás szükségtelenségét, hogy a főváros által használt adminisztrációs rendszer egyszerűen jobb, mint a központi. Mi azért üdvözöljük, hogy végül sikerült mindkét fél számára megnyugtató módon rendezni az ügyet. A kormányzat nyert egy kis időt, hogy felkészüljön az átállásra, a főváros pedig elodázva láthatja a centralista törekvések valóra váltását.

Az pedig a gépjárműtulajdonos számára lényeges információ, hogy tekintettel az adófajtát érintő jelentős változásokra, a következő évben az első befizetés - immár a NAV-hoz teljesítendő - határideje egy hónappal kitolódik: március 15.-e helyett április 15.-ig kell teljesíteni ezt a kötelezettséget. A szeptember közepi határidő változatlan marad.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!