Több mint 80 fős, 15-20 méter hosszúságú, és 5-7 méter szélességű vadonatúj utasszállító katamaránra szóló pályázati kiírás nyertesére bukkantunk az európai uniós közbeszerzési értesítőben. A nyílt eljárásra mindössze két cég pályázott, s közülük végül a Horányi Hajógyár Kft. nyert, s jutott ezzel egész pontosan 492,8 millió forintos megbízáshoz. A hoppon maradt másik pályázó a budaörsi székhelyű Como Yacht Kft. volt.
A közbeszerzés nyertes cégének tulajdonosa a Varga Miklós közvetett tulajdonában álló Magyar Kikötő Fejlesztő és Hajózási Üzemeltető Zrt. Varga cégcsoportja kikötőket üzemeltet a Hajógyári szigeten, a Marina-parton, Szentendrén, Sződligeten és Szigetmonostoron belvízi személyszállítással, hajóértékesítéssel és -javítással foglalkozik.
A katamaránt leszállító szigetmonostori Horányi Hajógyár Kft. igazán csak 2020-ban indult be, a tavalyi évet már 286,2 milliós nettó árbevétel mellett 37 milliós tiszta nyereséggel zárta.
Varga Miklós – aki egyébként a hajózásban régi motoros – egy másik cégét, a Marina Operator Kft.-t épp most ősszel választották ki az egyszereplős közbeszerzésen arra, hogy a magyarországi Neszmély és a szlovákiai Dunaradvány közötti, dunai révátkelő kompot két évig, nettó 398,7 millió forintért üzemeltesse. 2020-ban pedig, amikor az állam megvette a Hajógyári szigetet, s a bérlőket kiebrudalták, akkor a szintén a tulajdonában álló Wiking Yacht Club volt a kevesek egyike, akik a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel egyeztetve mégis maradhattak.
Vargának fontos lehet a gyermekek segítése, hiszen tavaly úgy nyilatkozott, hogy minden évben vendégül látnak 150 hátrányos helyzetű gyereket és motorcsónakoztatják őket, de más gyermekjótékonysági szervezetekkel is együttműködik.
Dübörögnek a közbeszerzések az alapítvány körül
De visszatérve az Erzsébet Alapítványhoz, honlapjuk szerint a táboraiban 2016-ban 90 ezer, 2021-ben viszont már 140 ezer gyermek vett részt. 2021-től a zánkai gyermektábor megújult kikötőjéből már gyermekekkel a fedélzetükön futottak ki a sétahajók, a sárkányhajók (amelyeket 2017-ben a Hungaroring Zrt.-től vásároltak meg), valamint egy teljeskörűen felújított katamarán vitorlás is.
Mindebből az következik, hogy a most vásárolt vadonatúj katamaránnal viharos sebességgel gyarapodik az alapítvány hajóparkja. Az alapítvány a zánkai táborral együtt anno a forgalmas zánkai kikötőt is megkapta, ahonnan 2019-ben, röviddel az átadás után ki is tiltották a „civil” hajósokat.
S ha már közbeszerzések: érdekesség, hogy olykor az alapítvány saját cége nyeri el a kiírt közbeszerzéseket. Így történt 2022 szeptemberében is, amikor a 162 millió forintos, komplex üzemeltetési feladatok ellátását a két ajánlatból az Erzsébet Gyermek- és Ifjúsági Táborok Szolgáltató Kft. nyerte el. 2021-ben pedig bruttó 13,4 milliárd forintos ajánlati árral ugyanígy a saját cégük kapta a közbeszerzési megbízatást, amelynek értékét most novemberben 15,9 milliárd forintra módosítottak. Az eljárás formálisan nyílt volt, mert más nem tett ajánlatot a hatalmas munkára, hogy a 2021-2024-es szezonokban összesen 355 178 főt (plusz 43 648 segítő munkavállalót) táboroztatassanak.
Aztán idén a fonyódligeti Erzsébet-tábor újabb fejlesztésére kiírt 773 millió értékű közbeszerzést sem más, mint Mészáros Lőrinc három gyermekének cége, a FEJÉR-B.Á.L. Építő és Szolgáltató Zrt. nyerte a jó kapcsolatot ápoló alapítványtól.
Végezetül: talán kevesek tudják, hogy az alapítvány 2022. júniusi sajtóközleménye szerint tavaly óta a "Testvérek" (szerzetesek, katekéták, diakónusok és lelkészek) bevonásával még nagyobb hangsúlyt kap a keresztény szellemiség a balatoni élménytáborokban, amelyekben a felújításoknál kápolnák is létesültek. Így minden bizonnyal szép számban vesznek részt az erkölcs- és hittantanárok, akiknek 2023. január 1-jétől a kormány tüntetőleg (kvázi üzenve a sztrájkoló pedagógusoknak) béremelést szavazott meg.