9p

Lezajlott a hazánkat érintő hitelminősítések idei első köre: a sort április 26-án kezdte a Standard and Poor’s, majd május 31-én a Moody’s, június 14-én pedig a Fitch következett. Egy hitelminősítői döntés hasonlít egy egyetemi vizsgához: van egy képünk arról, hogy mennyire készültünk fel. Tudjuk, hogy inkább a bukás veszélye fenyeget (leminősítenek) vagy kitűnőre fogunk vizsgázni (felminősítenek). A bukást vagy a kiváló eredményt a hitelminősítők általában már jó előre (1-2 évvel annak megtörténte előtt) jelzik pozitív vagy negatív kilátással. Ez alapján – bár nem ez volt a piac és a legtöbb elemző által várt eset – volt némi félnivalónk.

Nézzük sorban, hogyan állunk a három hitelminősítőnél:
    • A Standard and Poor’s esetében maradtunk a BBB- szinten stabil kilátással. Ezt azt jelenti, hogy itt a befektetésre ajánlott kategória alsó határán vagyunk. 
    • A Moody’s a besorolásunkat a Baa2 szinten hagyta stabil kilátással – itt tehát egy kategóriával feljebb vagyunk, mint a Standard and Poor’snál és nem kellett a leminősítéstől sem tartanunk. 
    • Érzékenyebb kérdés volt a Fitch ítélete. A hitelminősítő megerősítette BBB besorolásunkat és negatív kilátásunkat is – itt tehát a Moody’s-zal vagyunk egy szinten, de a kilátás rosszabb. A negatív kilátás tavaly január óta volt érvényben, azaz itt nem volt kizárható egy leminősítés.

Sok a kockázati tényező
Sok a kockázati tényező
Fotó: Depositphotos

De mit mondanak a hitelminősítők? Mik az erősségek? Mik a gyengeségek? Mikor kerülhet sor le- vagy felminősítésre? A minősítésekhez kapcsolódó értékelések során nem csak az érdemjegyet ismerhetjük meg: az értékelések általános jellemzője a normalizálódó inflációnak, a folyó fizetési mérleg helyreálló egyensúlyának, a beruházások által ösztönzött növekedésnek, illetve működőtőke-beáramlásnak a dicsérete. Ezek lehetnek azok a tényezők, amelyek miatt megúsztuk a leminősítést – ha egy rosszabb gazdasági helyzetben nem történt meg, akkor most már nem annyira indokolt.

A jövőre vonatkozó kilátásokat akár pozitív, akár negatív irányba alapvetően két tényezőcsoport befolyásolja a hitelminősítőknél. Az egyik ilyen tényezőcsoport a politikai tényezők csoportja: az Európai Unióval való kapcsolat változása, a politikai környezet alakulása, a jogállamisági kérdések. Ennek alakulását a továbbiakban nem tárgyalom, ez inkább politikai, mint gazdasági kérdés, bár nagyban befolyásolja a gazdasági helyzetünket is (nem véletlenül veszik figyelembe a hitelminősítők): a hazánknak járó uniós források visszatartása lassítja a növekedést; a kockázati megítélés romlása gyengíti a forintot, ezáltal magasabb kamatpályára kényszerítve a jegybankot; az Európai Bíróság által kiszabott gigabírság pedig lyukat üt a költségvetésen. 

És itt elérkeztünk a második tényezőcsoportig: a költségvetés állapotáig, illetve ehhez kapcsolódóan az államháztartási hiány és az államadósság alakulásáig. Ez pedig egy jelentős kockázati tényező – nézzük a számokat. A koronavírus, majd az ezt követő energiaválság mindenhol súlyosan érintette a költségvetést: az Európai Unió GDP-arányos költségvetési hiánya a 2019-es 0,4 százalékról 2020-ra 6,7 százalékra emelkedett, majd ezt követően 2023-ig 3,5 százalékról mérséklődött. Ez tehát az unió átlagát tekintve is meghaladja a 3 százalékos előírást. Magyarországon a hiány a 2019-es 2,0 százalék után 2020-ra 7,6 százalékra emelkedett, majd 2023-ban is magasan, 6,7 százalékon alakult – ennél csak a 7,4 százalékos olasz hiány volt nagyobb, de nem sokkal maradt el tőle a 6,6 százalékos román deficit sem. 

Költségvetési hiány 2019-ben a GDP százalékában
Költségvetési hiány 2019-ben a GDP százalékában
Fotó: Eurostat, Gránit Alapkezelő

A hitelminősítőket azonban nemcsak a múlt érdekli, legalább olyan fontos számukra a jövő is, azaz hogy sikerül-e ledolgozni ezt a hiányt. A kormányzati tervekben (a költségvetésben, illetve a tavalyi konvergenciajelentésben) idénre 2,9 százalékos növekedés szerepelt – tavalyra pedig 3,9 százalékos. A 2,9 százalékos idei deficitet azonban a tavalyra várt 1,5, illetve az idénre várt 4,0 százalékos növekedés mellett számították ki. Ennél azonban a makropálya kedvezőtlenebbül alakult: tavaly növekedés helyett 0,9 százalékos visszaesés történt, míg idénre már csak 2,5 százalékos bővülést vár a kormányzat.

Költségvetési hiány 2023-ban a GDP százalékában
Költségvetési hiány 2023-ban a GDP százalékában
Fotó: Eurostat, Gránit Alapkezelő

Ezzel párhuzamosan lett a tavalyi hiány is jóval magasabb a tervezettnél. Ennek hatására az idei deficitcélt a kormányzat 4,5 százalékra emelte, ám kérdés, hogy ez mennyire lesz tartható. A jelek szerint, ha nem történik semmi, akkor nem lesz tartható. Ez egyrészt adódik abból, hogy az év első négy hónapjában a hiány meghaladta az egész éves előirányzatot (és bár a májusi egyenleg kismértékű pozitívumot mutatott, a decemberi, jellemzően kirívóan magas deficit lehetetlenné teheti a teljesülést). 2 hitelminősítő, a Standard and Poor’s és a Fitch elemzéséből is arra következtethetünk, hogy a kormányzat konszolidációs tervet vetített számukra előre. Ezt erősíti meg Gulyás Gergely június 13-ai Kormányinfón elmondott véleménye, mely szerint ha szükséges lépéseket tenni a deficitcél elérése érdekében azt megteszik – hogy mennyire állunk közel a deficitcélhoz, az viszont a gazdasági növekedéstől függ.

Mennyire állunk tehát közel a deficitcélhoz, mekkora az a pénzösszeg, amelyet esetleg ki kell igazítani? Erre a kérdésre az elemző nem tud egykönnyen válaszolni, hiszen a költségvetés kapcsán csak foltokat látunk: az eredetileg 2,9 százalékos hiánnyal tervezett költségvetés van érvényben, így ahhoz tudjuk viszonyítani az eltéréseket – noha tudjuk, hogy az azokban szereplő számok már nem igazak. Fontos megemlíteni, hogy az eltérések elemzésénél az Eurostat által figyelembe vett, eredményszemléletű (ESA-módszertan szerinti) hiánnyal foglalkozunk (ennek kellene 3 százalék alatt lennie), ezt pedig a módszertan szerint nem terheli például a reptérvásárlás. 

Először is nézzük meg, hogy mennyivel nőtt meg a költségvetési mozgástér a hiánycél 2,9 százalékról 4,5 százalékra történő emelésével. Itt figyelembe kell venni azt is, hogy a GDP várható értéke az idei kisebb növekedés és a tavalyi recesszió miatt kisebb a költségvetési törvényben tervezettnél. Az idei konvergenciaprogram becslését felhasználva az adódik, hogy

a hiánycél megemelése mintegy 1180 milliárd forintnyi mozgásteret teremt a költségvetés számára.

Emellett csak a nyugdíjprémium megspórolását lehet említeni a pozitív eltérések között (nem lesz 3,5 százalékos növekedés), ez 20,5 milliárd megspórolását jelenti. A kormány ugyan döntött 675 milliárd forintnyi beruházás elhalasztásáról, ám a bejelentés szerint ez nem a megvalósulást befolyásolja, csak a kifizetést, azaz az eredményszemléletű hiányt nem érinti.

A negatív irányú eltérések alapvetően három fő irányból érkeznek: magasabb kamatkiadások, nagyobb infláció miatti magasabb nyugdíjkiadások, illetve alacsonyabb áfabevételek.

A magasabb kamatok, illetve nagyobb adósság nyomán a kamatkiadások is magasabban alakulnak. A kormányzat idei várakozása GDP 4,8 százalékának megfelelő kamatkiadás – ez 2020 előtt a GDP 2 százaléka körül alakult. Ezzel számolva a kamatkiadások mintegy 400 milliárd forinttal haladhatják meg a költségvetési törvényben szereplő szintet. Míg tehát a koronavírus 2020-as megérkezését megelőzően jellemző nullás kamatkörnyezetben a fiskális politika könnyebben – olcsóbban – adósodhatott el, most ennek már komoly ára van és a nulla kamatok világa legalább rövid távon nem is tér várhatóan vissza, ez pedig hazánk számára is a korábbinál magasabb kamatszintet jelent. Ha pedig a kamatok már mérséklődnek is, az államadósság átárazódásának időigénye (amíg a magasabb kamaton kibocsátott állampapír kifut) miatt ez nem is azonnal jelenik meg a finanszírozás költségében. Ez különösen fájdalmas a mostani időszakban, amikor az uniós források visszatartása azok előfinanszírozását igényli. 

Kamatkiadás a GDP százalékában
Kamatkiadás a GDP százalékában
Fotó: Eurostat, Gránit Alapkezelő

A nyugdíjak esetében a pluszkiadást az jelenti, hogy a tavalyi infláció magasabb volt a vártnál, így novemberben pótlólagos nyugdíjemelésre volt szükség, ez pedig az idei évre nagyobb kiadást jelent, a nyáron elfogadott költségvetési törvényben pedig értelemszerűen nem jelent meg. Ez mintegy 186 milliárd forintot jelent pluszkiadásként. 

A legnagyobb gond az áfabevételek esetében tapasztalható. Ezt egyrészt okozza a kedvezőtlen fogyasztási pálya, másrészt azonban ehhez képest is van egy elmaradás. Kiindulva a tavalyi év teljesüléséből, az idei évre várt fogyasztásbővülésből és inflációból itt mintegy 1200 milliárd forintnyi eltérés azonosítható a tervtől. 

A fenti három tételben találhatunk egy közös pontot: mindhárom esetben a magas infláció hozzájárult a költségvetési helyzet romlásához: a monetáris politika szigorítására volt szükség, ami emelte a kamatkiadásokat; a nyugdíjak értékének megőrzése növelte a nyugdíjkiadásokat; a csökkenő vásárlóerő visszafogta a fogyasztást, így az áfa-bevételek értéke mérséklődött. Az infláció leszorítása és alacsony szinten való lehorgonyzása tehát nemcsak a monetáris politika célja, de a fiskális politika számára is kedvező.

És akkor elérkeztünk a számítások határaihoz, hiszen a többi tényező értékeléséhez már szükség lenne az új költségvetési törvényre. A fentieket összesítve

mintegy 650 milliárd forintos eltérés adódik, csak ezeket figyelembe véve ekkora korrekciót kell végrehajtani. Ez a GDP 0,8 százaléka.

Hogy ez valójában 400 vagy 900 milliárd forint, ezt nem tudhatjuk: az ismertetett információhiány mellett ezt a gazdasági növekedés alakulása is befolyásolja. 

És hogy ebből mit látnak a hitelminősítők? A fenti számokat vélhetően ők is ismerik, valami hasonló becslést végeznek – hiszen ez a dolguk. Ennek alapján ígérhette a kormányzat a hiány lefaragását, korrekciós intézkedéseket. Fontos tehát a szándék is, de még fontosabb, hogy ezek meg is valósuljanak. Ez nem azt jelenti, hogy a 4,5 százalékos hiány már felminősítést jelent vagy hogy a 4,6 százalékos deficit már leminősítést, de a tartósan magas hiány és nem mérséklődő államadósság jelentős kockázat a hitelminősítés szempontjából. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!