6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Hiába hangzik el visszatérően politikusi körökből (leginkább Nagy Márton minisztertől) célként a korábbi növekedési ütem újbóli elérése; annak nincs semmilyen realitása. Ezt nyugodtan kimondhatjuk, a KSH most közzétett második GDP-becslése alapján. 

A 2023-as recessziós év volt, ezt tudtuk és érezni is lehetett, hiszen nagy volt a fogyasztás-visszaesés, széles rétegeknek csökkent az életszínvonala, főként a megelőző (választási) évhez mérve. Az ütemesés, majd a visszaesés („negatív növekedés”) már 2022 nyarától megindult a kormányzati megszorítások révén és a megelőző időkben kizúdított lakossági és vállalati támogatások miatti pénztöbblet felszívódásával – amihez pedig a belobbanó infláció hathatósan hozzájárult.

Széles rétegeknek csökkent az életszínvonala. Fotó: Depositphotos
Széles rétegeknek csökkent az életszínvonala. Fotó: Depositphotos

A kormányzati körökben élt a remény, hogy 2022 második felében, 2023 elején ez a korrekció lezajlik, és a magyar gazdaság visszatér valamilyen növekedési pályára. Valamilyenre – de semmiképp sem a 2020 előttire. Hiába hangzik el visszatérően politikusi körökből (leginkább Nagy Márton minisztertől) célként a korábbi növekedési ütem újbóli elérésnek a célja; annak nincs semmilyen realitása. Ezt nyugodtan kimondhatjuk, a KSH most közzétett második GDP-becslése alapján. 

Igaz, már 2023 sem úgy alakult, ahogy a kormány remélte, és amilyen makrogazdasági adatokra (egyebek között másfél százalékos gazdasági növekedésre) alapozta az éves költségvetést. Az évközi termelési adatok, a fogyasztási mutatók alapján a nyárra bizonyos lett, hogy mindenképpen recesszióban volt a magyar gazdaság. 

Ami elég váratlan volt, az a termelési oldalon az ipar tartós gyengélkedése, amihez a korábban túlpörgetett építőipar teljesítményesése társult. A jelentős 2023-as visszaeséstől a rendkívüli mezőgazdasági teljesítmény-megugrás mentette meg az országot: itt az ingadozó agrártermelés szerencsés tavalyi megnövekedése és a világpiaci (meg a hazai) mezőgazdasági árak drasztikus megemelkedése találkozott: ritka gazdaságstatisztikai eset, hogy egy évben a mezőgazdaság hozzáadott értéke 68 százalékkal nőjön az előző évhez képest: ez történt nálunk 2023-ban. Ugyanezen évben a szolgáltatási szektorban 1,6, az iparban 5,2, az építőiparban 5,6 százalék volt a létrehozott érték csökkenése.

A felhasználási oldali mutatók is világosan mutatják a 2023-as év rendkívüli jellegét: a háztartások tényleges fogyasztása 1,2 százalékkal csökkent, de esett a bruttó felhalmozási volumen is 14,4 százalékkal (nagyot zsugorodtak a beruházások, készletek). Eközben a külkereskedelem, amely roppant előnytelenül alakult a megelőző évben, jelentős korrekción esett át: 2023-ban az export volumene stagnált (mínusz 0,1 százalék), az importé 5,1 százalékkal csökkent. Szerencsére a nemzetközi cserearányok tavaly már nem voltak annyira borzasztók, mint 2021 végétől 2022 során, így a rendelkezésre álló hazai jövedelmet nem szívták le a ránk nézve előnytelenül alakuló külkereskedelmi árak, bár például a szerencsétlenül megkötött energiabeszerzési szerződések révén jelenleg is nagy árveszteség éri az országot. 

Ha mind a fogyasztás, mind a beruházás volumene ekkorát esett, hogyan nem lett nagyobb a 2023-as visszaesés? A nyers adatok szerinti 0,9 százalék (vagy a statisztikai kiigazítással 0,7 százalékos) visszaesés azért nem ment fel ennél nagyobbra, a GDP két-három százalékára, mert a bruttóhazaitermék-mutatón javít a nettó export, mint felhasználási tényező. 

A felhasználási oldali tételek az elmúlt években gyorsan változtak, és a hullámzások elég jól követték az elmúlt időszak eseményeit és politikai intézkedéseit. A 2020 tavaszán megszakadó hosszú konjunktúraszakaszban a lakossági fogyasztás és a beruházási tevékenység még egyaránt fűtötte a gazdasági növekedést, némi importtöbblet mellett, ám akkor beütött a Covid-válság: minden esett. Jött a rákövetkező helyreállás, ismét növekvő fogyasztással, felhalmozással, és még a nettó export is pozitív értéket vett fel. 

Erre következett viszont egy nyilvánvaló politikai intervenció, a 2022. tavaszi választást megelőző kiköltekezés. Az pedig a második negyedévben páratlan felhasználás-növekedést hozott, hatalmas lakosságifogyasztás-megugrással, amihez felpörgetett beruházási hullám társult – amíg rá nem léptek a fékre 2022 nyarán-őszén. A beruházások zsugorodása már lefele tolta a felhasználási oldalt, idővel a lakossági pluszpénzek is elfogytak, és 2023 elején nagyot esett a lakossági fogyasztás is. A tavalyi naptári év GDP-jének komoly visszaesését a nettó export adatsora fékezte meg. Amögött viszont nem a kivitel dübörgése áll, hanem az export stagnálása és a behozatal komoly zsugorodása. Ez az állapot nem ígér jót 2024-re. 

Ezen a bázison kettő százalékos idei növekedés néz ki – erőltetés nélkül. Van azonban erőltetési szándék. Nagy Márton megnyilatkozásai szerint: „fokozatosan visszatérünk a 4-5 százalékos növekedési pályára”. 

A magyar gazdaság azonban korábban sem volt ilyen növekedési pályán, még igen kedvező külső feltételek között sem. Négy százalékos és afeletti gazdasági növekedést a 2004 és 2006 közötti három évben ért el Magyarország – a gyurcsányi költségvetési túlköltekezés, devizahitelezés idején. Ezt 2006 után kényszerű kiigazítás követte, 2009-ben már méretes visszaeséssel; egészében véve hét év jött 2006-ot követően negatív vagy legfeljebb éves kettő százalékos GDP-adattal. A mai visszatekintés szerint aranykor 2017-2019 között volt, amikor valóban 4 százalék fölé is ment a növekedési ütem: rendkívüli kedvező külső viszonyok és rekordmértékű EU-s forrásbeáramlás mellett. De azt is ennél jóval gyengébb évek előzték meg és követték. Nincs olyan pálya, amelyre vissza lehetne térni. 

Ettől függetlenül a növekedés erőltethető költségvetési stimulussal, ám az komolyan emelné a gazdaság-finanszírozás kockázatait. A magyar állam hitelkockázati besorolása ismert módon törékeny, noha a japán hitelminősítő intézmény éppen most erősítette meg a magyar szuverén ratinget (igaz, a due diligence eljárás bizonyára még azelőtt történt, hogy felszínre került volna az idei államháztartásideficit-cél feladása).   

A kamarai évnyitó rendezvényen egyszerre kellett a résztvevő potentátoknak szembesülni a mára előállt helyzettel, benne a tavalyi recesszióval és az idei gyenge évkezdettel, a növekvő munkanélküliséggel. A helyzethez kellene hát szabni a kormányzati terveket – ha nem jönnének megint választások. De jönnek, ezért bizony meglehet, hogy nyárig mégis gazdaságélénkítési eszközök bevetésével próbálkoznak. Ám nagyon is meglehet, hogy akkor az év derekán nagy megszorító kiigazítás válik szükségessé a finanszírozási terhek gyors növekedése és/vagy a forintárfolyam gyengülése miatt. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!