6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A menedzsment tagjai még mindig gyakran elkövetik azt a hibát, hogy azt feltételezik, hogy azért, mert egy csapattag nem panaszkodik, biztos boldog. Pedig lehet, hogy épp most jött el egy beszélgetés ideje arról, hogy minden rendben van-e?

Az exit-interjú ma már egy viszonylag ismert fogalom: a felmondó kollégát a HR-es, vagy a korábbi főnöke kikérdezi, hogy jobban megértse, miért döntött a távozás mellett. De mi van azokkal a beszélgetésekkel, amikor még nem történt meg a baj, a kolléga nem mondott fel, és a vezető azt akarja megtudni, hogy minden rendben van-e?

A Harvard Business Review szerint erre a beszélgetésre legalább negyedévente sort kell keríteni azért, hogy a munkavállalók úgy érezzék, igenis hallják a hangukat. A szaklap tanácsai a felkészülésben segítenek.

Nem teljesítményértékelés, vagy munkabeszélgetés

A körülmények tiszta kommunikálása az első lépés, hiszen most nem teljesítményértékelő beszélgetésről van szó, vagy egy munkameetingről, hanem sokkal inkább arról, hogy a vezető kíváncsi arra, minden rendben van-e. A HBR szakértője kezdésnek egy hasonló meghívószöveget javasol:

„Szeretném, ha tudnád, hogy nagyra értékelem, hogy a csapatunkban dolgozol, ezért fontosnak tartottam, hogy megtudjam, jól érzed-e magad a munkahelyeden. Nincs konkrét napirend, de szeretném, ha a meeting előtt elgondolkoznál a következő kérdések megválaszolásán.”

Ezek a kérdések jó kiindulási pontok a megbeszélés alaphangjának beállításához – a szakértő azt javasolja, hogy nagyjából négyet tegyünk fel kezdésnek.

  • A munkád melyik részét élvezed a legjobban?
  • A munkád melyik részét élvezed a legkevésbé?
  • Hogy érzed, képes vagy egyensúlyt teremteni a munka és az otthoni élet közt
  • Mi volt a legnagyobb kihívás az elmúlt időszakban? Hogyan támogathatnálak jobban?
  • Van valami, amiről visszajelzést szeretnél tőlem?

Készüljünk fel a beszélgetésre fejben is!

A hallgatási és kapcsolatteremtési készségünket nagyban befolyásolja a lelkiállapotunk, így fontos, hogy a menedzser úgy érkezzen egy ilyen beszélgetésre, hogy nem egyik találkozóról rohan a másikra, vagy közeli határidővel dolgozik. Ezért a szakértő azt tanácsolja, hogy hagyjunk magunknak időt a beszélgetés időpontjának megválasztásakor arra, hogy mentálisan felkészüljünk, akár ezen kérdések megválaszolásával:

  • Ki az, akivel beszélgetni fogok, és mire van szüksége ahhoz, hogy minden nap elvégezze a munkáját?
  • Milyen hatással lenne rám és a csapatunkra, ha ez a kolléga holnap távozna?

Fontosak az ilyen beszélgetések. Fotó: Pixabay
Fontosak az ilyen beszélgetések. Fotó: Pixabay

Kezdjük jól a megbeszélést!

Akár személyesen, akár telefonon vagy videóhíváson keresztül bonyolítjuk a beszélgetést, tegyünk félre minden zavaró tényezőt. Egy bejövő telefon, egy értesítésre elkalandozó tekintet, és egy lopva elolvasott email könnyen elveheti a dolgozó kedvét attól, hogy nyíltan válaszoljon a feltett kérdésekre, pedig ez kulcsfontosságú lenne. Ezután hangsúlyozzuk, hogy mi a jelenlegi találkozó célja, és kezdésként a legjobb feltenni a korábbi üzenetben már feltett kérdések egyikét, majd fokozatosan mélyebbre haladni.

Kérdezzünk, és figyeljünk a válaszra!

A HBR szakértőjének, a vezetőképzéssel foglalkozó Christopher Littlefield-nek az elmondása szerint gyakran előfordul, hogy a menedzserek bepánikolnak a hasonló beszélgetések előtt, hiszen mi van, ha a csapattagnak olyan problémája van, amit nem lehet megoldani? Mi van, ha olyan fizetésemelést vagy előléptetést kér, amely nem megoldható? Littlefield szerint azonban még ha ez is a helyzet, akkor is jobb megismerni a kolléga aggodalmait, megérteni azokat, hiszen ezek az érzések és benyomások akkor is ugyanúgy léteznek, ha a főnök ignorálja azokat.

Ezért fontos, hogy mikor a kolléga és csapattag megosztja a tapasztalatait, tényleg hallgassuk meg őket, majd örüljünk vele együtt a jó dolgoknak, és reflektáljunk arra, ami elhangzott. Néhány példa arra, hogy hogyan nézhet ki mindez a gyakorlatban:

Kolléga: „Nagyon élvezem az otthoni munkát, úgy érzem, hogy csapatként sokkal hatékonyabbak vagyunk így.”

  • Örüljünk együtt!: „Ezt jó hallani, én is így érzek.”
  • Reflektáljunk!: „Mit gondolsz, szerinted miért van ez így?”

Kolléga: „Nagyon élveztem a legutóbbi projektem megvalósítását!”

  • Örüljünk együtt!: „Örömmel hallom, én is elégedett vagyok a munkával, amit beletettél!”
  • Reflektáljunk!: „Mit élveztél a legjobban a megvalósításban?”

Halljuk meg a rejtett panaszokat!

Ha a kolléga elkezdi megosztani a frusztrációit, esetleg panaszkodik a munkájával kapcsolatban, fontos, hogy a vezető ellenálljon a kísértésnek, hogy konkrét megoldási javasoljon, ez viszont általában nem az, amire a dolgozónak szüksége van. A szakértő ezért azt javasolja, hogy inkább ismerjük el a frusztrációkat, majd kérdezzük meg, hogy hogyan oldhatnánk meg a problémát közösen. Néhány példa arra, hogy hogyan nézhet ki mindez a gyakorlatban:

Kolléga: „Úgy érzem, hogy minden nap non-stop megbeszéléseken vagyok, és sokszor éjfélig fenn vagyok, hogy elvégezzem a tényleges feladataimat.”

  • Ismerjük el!: „Megértem, hogy elkötelezett vagy a munkád iránt, és frusztráló, amikor úgy érzed, hogy napközben nincs elég időd arra, hogy elvégezd."
  • Kérdezzünk!: „Mit gondolsz, mit tehetnénk a probléma megszüntetése érdekében?”

Kolléga: „Úgy érzem, hogy minden egyes nap ugyanazt csinálom, és nem jutok előrébb a karrieremben.”

  • Ismerjük el! „Értem, hogy elkötelezett vagy a fejlődés iránt, és jelenleg úgy érzed, hogy ez egyáltalán nem történik meg."
  • Kérdezzünk!: „Mit gondolsz, hogyan garantálhatnánk azt, hogy legyen tered a fejlődésre?”

Egyezzünk meg a következő lépésekben!

A beszélgetés utolsó tíz percében térjünk át a következő lépésekre: ha több dolog van, amit nem volt idő megbeszélni, tűzzünk ki egy következő időpontot a folytatásra. Ha vannak olyan konkrét lépések, amelyek már végrehajthatók, azokat foglaljuk írásba, majd köszönjük meg a kolléga nyitottságát, és nagyjából jelöljük a következő hasonló beszélgetés időpontját.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!