4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Amikor a dolgozók morálja magas, úgy tűnhet, hogy nincs olyan dolog, amit a csapat ne tudna elérni, nincsenek megmászhatatlan hegyek: a jó hangulatú, szupertermékeny munkavállalók minden vezető dolgát pofonegyszerűvé teszik. De mi van akkor, ha a morál pocsék, és minden feladat megoldása óriási nehézséget jelent?

Az alacsony morál nem feltétlenül a mérgező céges kultúra mellékterméke, mivel a váratlan, drámai változások gyakran szerepet játszanak abban, hogy a dolgozói morál visszaesik - legyen szó akár a pandémiáról, akár az egyéb világpolitikai események hatásairól. Sok cégnél még csak most térnek vissza a dolgozók az irodába, és az elmúlt két év mindenkin otthagyta a nyomát. A Robert Half nemzetközi munkaközvetítő a rossz munkamorál jeleinek felismeréséhez, és a probléma orvoslásához adott tanácsokat blogposztjában.

Melyik az a három árulkodó jel, amire minden főnöknek figyelnie kell?

Tartósan negatív hozzáállás

Mindenkinek becsúszik egy-egy rossz nap a munkahelyen, és a stressz is okozhat csüggedtséget, amit olykor igen nehéz leplezni – ez önmagában még normális. Csakhogy a tartósan rossz hozzáállás, különösen olyasvalaki részéről, aki korábban egyébként pozitív erő volt a cég életében, jel arra, hogy valami nincs rendben, és súlyosan sérült a morál. A csapatjátékos-képesség romlása, vagy az új feladatok iránti elkötelezettség hiánya szintén egyértelműen azt jelzi, hogy baj van.

Ez magyarázhatja, hogy romlik a munka minősége. Fotó: Pexels
Ez magyarázhatja, hogy romlik a munka minősége. Fotó: Pexels

Mit tehet ilyenkor a főnök? Az első lépés az, hogy azonosítsa, mi a probléma, így érdemes időt szakítani arra, hogy négyszemközt beszéljünk a problémás kollégával, akár személyesen, akár videóhíváson. Tudjuk meg, mi a gond, a probléma munkahelyi, vagy magánéleti jellegű-e? Ha munkahelyi gond van, a vezető javasolhat megoldásokat, ha pedig magánéleti a gond, akkor érdemes arra bátorítani a dolgozót, hogy szánjon elég időt a probléma orvoslására. Mindezek után fontos arról is egyeztetni, hogy a csúszásba került, nehezen elvégzett feladatok megoldása is sikerüljön, akár a teher átmeneti csökkentésével, akár plusz segítség nyújtásával.

Rossz munkateljesítmény, romló munkaminőség

A határidők elmulasztása, a munka minőségének romlása, és a hibák sokasodása mind az alacsony munkamorál mellékhatásai lehetnek. Az ilyen jellegű problémák kialakulásának első jele, hogy a dolgozók lelkesedése vagy érdeklődése csökken a feladataik iránt.

Ha elfogytak a kihívások, és a dolgozó már rutinból, unatkozva látja el a feladatait, könnyen ahhoz vezethet, hogy elveszti a motivációját. A rossz munkateljesítmény érméjének másik oldala viszont az, hogy a munkavállalók egészen egyszerűen túlterheltek, és nehezen tudnak megfelelni a szokásos követelményeknek.

Mit tehet ilyenkor a főnök? Hosszútávon a legjobb stratégia egy olyan munkakörnyezet kialakítása, amely arra ösztönzi a munkavállalókat, hogy ragadják magukhoz a kezdeményezést, oldják meg a problémákat, és ne féljenek irányítani, ha szükséges – a munkaközvetítő szakértői szerint ehhez kulcsfontosságú, hogy a menedzsment jó példát mutasson a dolgozóknak.

Emellett érdemes rendszeres megbeszéléséket bevezetni a csapattagokkal, ahol felmérhetjük, hogy érzik magukat, hogyan bírják a rábízott munkát, nincsenek-e túlterhelve, vagy éppen nem kaptak éppen olyan feladatot, amit nem szívesen látnak el? Ha a főnök tudja, hogy mire van szüksége az alkalmazottainak a sikerhez, és hogy ki mit csinál a legszívesebben, akkor könnyű úgy módosítani a feladatköröket, hogy mindenki a neki megfelelő munkát végezze. A munkatársak elismerése egy másik módja annak, hogy a termelékenységet és a munkamorált magasan tartsa a menedzsment – legyen szó bónuszokról, dicséretekről, és más, alapvető elismerésekről.

Elszabaduló pletykafészkek

Nem tudjuk elégszer hangsúlyozni, hogy a kommunikáció alapvető fontosságú a sikeres vezetéshez - és a dolgozói morál erősítéséhez a változások idején. Az a menedzsment, amely nem kommunikál átgondoltan, proaktívan, és tisztán a kollégákkal, azt kockáztatja, hogy vadabbnál-vadabb pletykák szabadulnak el, ezek pedig pillanatok alatt lerombolják a munkamorált.

Mit tehet ilyenkor a főnök? A legfontosabb, hogy mindig igyekezzünk minél gyorsabban megosztani a legújabb információkat a csapattagokkal, valamint gondoskodjunk arról, hogy az alkalmazottak az őket érintő változásokat és bejelentéseket elsőkézből hallják, ne az irodai pletykafészkeken keresztül. Szintén az őszinte munkahelyi kommunikáció része az, hogy vezetőként éreztessük a munkavállalókkal azt, hogy bármikor fordulhatnak hozzánk, legyen szó akár kérdések feltételéről, akár az aggodalmak kifejezéséről.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!