Az alacsony morál nem feltétlenül a mérgező céges kultúra mellékterméke, mivel a váratlan, drámai változások gyakran szerepet játszanak abban, hogy a dolgozói morál visszaesik - legyen szó akár a pandémiáról, akár az egyéb világpolitikai események hatásairól. Sok cégnél még csak most térnek vissza a dolgozók az irodába, és az elmúlt két év mindenkin otthagyta a nyomát. A Robert Half nemzetközi munkaközvetítő a rossz munkamorál jeleinek felismeréséhez, és a probléma orvoslásához adott tanácsokat blogposztjában.
Melyik az a három árulkodó jel, amire minden főnöknek figyelnie kell?
Tartósan negatív hozzáállás
Mindenkinek becsúszik egy-egy rossz nap a munkahelyen, és a stressz is okozhat csüggedtséget, amit olykor igen nehéz leplezni – ez önmagában még normális. Csakhogy a tartósan rossz hozzáállás, különösen olyasvalaki részéről, aki korábban egyébként pozitív erő volt a cég életében, jel arra, hogy valami nincs rendben, és súlyosan sérült a morál. A csapatjátékos-képesség romlása, vagy az új feladatok iránti elkötelezettség hiánya szintén egyértelműen azt jelzi, hogy baj van.
Mit tehet ilyenkor a főnök? Az első lépés az, hogy azonosítsa, mi a probléma, így érdemes időt szakítani arra, hogy négyszemközt beszéljünk a problémás kollégával, akár személyesen, akár videóhíváson. Tudjuk meg, mi a gond, a probléma munkahelyi, vagy magánéleti jellegű-e? Ha munkahelyi gond van, a vezető javasolhat megoldásokat, ha pedig magánéleti a gond, akkor érdemes arra bátorítani a dolgozót, hogy szánjon elég időt a probléma orvoslására. Mindezek után fontos arról is egyeztetni, hogy a csúszásba került, nehezen elvégzett feladatok megoldása is sikerüljön, akár a teher átmeneti csökkentésével, akár plusz segítség nyújtásával.
Rossz munkateljesítmény, romló munkaminőség
A határidők elmulasztása, a munka minőségének romlása, és a hibák sokasodása mind az alacsony munkamorál mellékhatásai lehetnek. Az ilyen jellegű problémák kialakulásának első jele, hogy a dolgozók lelkesedése vagy érdeklődése csökken a feladataik iránt.
Ha elfogytak a kihívások, és a dolgozó már rutinból, unatkozva látja el a feladatait, könnyen ahhoz vezethet, hogy elveszti a motivációját. A rossz munkateljesítmény érméjének másik oldala viszont az, hogy a munkavállalók egészen egyszerűen túlterheltek, és nehezen tudnak megfelelni a szokásos követelményeknek.
Mit tehet ilyenkor a főnök? Hosszútávon a legjobb stratégia egy olyan munkakörnyezet kialakítása, amely arra ösztönzi a munkavállalókat, hogy ragadják magukhoz a kezdeményezést, oldják meg a problémákat, és ne féljenek irányítani, ha szükséges – a munkaközvetítő szakértői szerint ehhez kulcsfontosságú, hogy a menedzsment jó példát mutasson a dolgozóknak.
Emellett érdemes rendszeres megbeszéléséket bevezetni a csapattagokkal, ahol felmérhetjük, hogy érzik magukat, hogyan bírják a rábízott munkát, nincsenek-e túlterhelve, vagy éppen nem kaptak éppen olyan feladatot, amit nem szívesen látnak el? Ha a főnök tudja, hogy mire van szüksége az alkalmazottainak a sikerhez, és hogy ki mit csinál a legszívesebben, akkor könnyű úgy módosítani a feladatköröket, hogy mindenki a neki megfelelő munkát végezze. A munkatársak elismerése egy másik módja annak, hogy a termelékenységet és a munkamorált magasan tartsa a menedzsment – legyen szó bónuszokról, dicséretekről, és más, alapvető elismerésekről.
Elszabaduló pletykafészkek
Nem tudjuk elégszer hangsúlyozni, hogy a kommunikáció alapvető fontosságú a sikeres vezetéshez - és a dolgozói morál erősítéséhez a változások idején. Az a menedzsment, amely nem kommunikál átgondoltan, proaktívan, és tisztán a kollégákkal, azt kockáztatja, hogy vadabbnál-vadabb pletykák szabadulnak el, ezek pedig pillanatok alatt lerombolják a munkamorált.
Mit tehet ilyenkor a főnök? A legfontosabb, hogy mindig igyekezzünk minél gyorsabban megosztani a legújabb információkat a csapattagokkal, valamint gondoskodjunk arról, hogy az alkalmazottak az őket érintő változásokat és bejelentéseket elsőkézből hallják, ne az irodai pletykafészkeken keresztül. Szintén az őszinte munkahelyi kommunikáció része az, hogy vezetőként éreztessük a munkavállalókkal azt, hogy bármikor fordulhatnak hozzánk, legyen szó akár kérdések feltételéről, akár az aggodalmak kifejezéséről.