11p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Központi programok nélkül nem tud kitörni a lakhatási szegénységből az ország egyharmada. Ehhez kormányzati akarat kellene, de láthatóan nincs ilyen szándék. A kormány a felső középosztály egy részét támogatja, a szociálisan rászorulók ügyeit meg rátolja az önkormányzatokra – pénzt nem adva nekik. Az is baj, hogy a kidolgozott szakpolitikai javaslatok csak ritkán jutnak el a valódi döntéshozói szintre.

Hamarosan alapjog lehet Európában a lakhatás, ezt támogatta múltheti határozatában az Európai Parlament. A testület törvényben korlátozná a lakhatási költségeket, emellett uniós célként határoznák meg a hajléktalanság felszámolását 2030-ra minden tagállamban. A magyar kormánypárt EP-képviselői a javaslat ellen szavaztak. Megkérdeztük, hogy mivel indokolták ezt, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz tőlük. A kormánynál afelől is érdeklődtünk, hogy mit tesz a kabinet a hajléktalanság felszámolása érdekében, itt is várunk a válaszra.

A javaslatot megszavazó EP-képviselők a megfelelő lakhatás fogalmába többek között a tiszta és jó minőségű ivóvizet, a megfelelő és méltányos higiénés körülményeket, valamint a szennyvíz- és vízhálózatok meglétét is beleértették. Az indítványra igent mondók szerint kötelező és legalább az Egészségügyi Világszervezet (WHO) iránymutatásaihoz igazodó minimum követelményeket kellene bevezetni az Európai Unióban az egészséges otthonokra, köztük a beltéri levegőminőségre.

Tízezernyi önkormányzati bérlakás vár felújításra Budapesten (fotó: Mester Nándor)
Tízezernyi önkormányzati bérlakás vár felújításra Budapesten (fotó: Mester Nándor)

A képviselők felszólították az Európai Bizottságot és a tagállamokat, hogy a házfelújításokra vonatkozó előírások között fordítsanak kiemelt figyelmet a kibocsátáscsökkentésre és a lakások energiahatékonyságának növelésére. A most elfogadott dokumentum előkészítésében a közép-és kelet-európai országokban működő lobbi szerveztek közül egyedül a Habitat for Humanity magyarországi csoportjának szakértői vettek részt.

Elképesztő tömegek a lakhatási szegénységben

Magyarországon legalább hárommillió ember él úgynevezett lakhatási szegénységben, többségük külső segítség nélkül élete végéig ott is marad. A lakásszegények csoportjába sok réteg tartozik: a rezsit fizetni nem képes kisnyugdíjas, a cigánytelep túlzsúfolt lakója, a lakáshitellel több mint egy éve tartozó, a hajléktalan, vagy a lakbér és a rezsi kifizetése után csak szegényesen táplálkozni tudó fiatal és sokan azok, akik düledező viskókban vagy komfort nélküli lakásokban élnek.

A fenti táblázatból egyértelműen látszik, hogy a kormány a szegényebb tömegek életkörülményeinek javítására (rászorultsági támogatás, lakásfenntartás, önkormányzatok lakáscélú kiadásainak támogatása és hajléktalanellátás) már sok éve nominálisan szinte azonos összegeket költ és idénre is ezt tervezte a költségvetésben, vagyis még az inflációval sem emelte ezeket a kereteket. Eközben jelentősen növelte a lakásvásárlási ösztönzőket: öt év alatt 30-50 százalékkal megemelte a kamattámogatásokat, az adóvisszatérítéseket, a családi otthonteremtési kedvezmény összegét és a rászorultsági alapon nem célzott támogatásra elkülönített pénzt.

Több szervezet is igyekszik szakmai anyagokkal bombázni a kormányzatot, hogy változtasson a helyzeten és vegye komolyan a szociálisan rászorulók támogatását, de eddig erre szinte semmilyen hajlandóságot nem látni a kormány részéről.

Nem adnak pénzt a lakhatásra

„Évente lakhatási jelentést adunk ki és elkészítjük javaslatainkat, amik a szakértői szintig jutnak, jó esetben egy-két elemet beépítenek ezek közül a kormányzati programokba, de egyértelmű, hogy a kormánynak nem ez a terület a legfontosabb. A jobb anyagi körülmények között élőket, a felsőbb osztályokat segíti, a tulajdonszerzést és az újlakások építését támogatja, nem figyel a lakhatási költségekre, az adósságkezelésre vagy arra, hogy a környezetkímélő lakásfelújítás támogatásakor a valóban rászorulókat segítse” – vázolta a helyzetet lapunknak Szegfalvi Zsolt, a Habitat for Humanity Magyarország ügyvezető igazgatója.

Utalt rá, hogy ez az óriási lemaradás több évtizede súlyos társadalmi probléma Magyarországon, ám a mostani kormányzat által hozott intézkedések nemhogy csökkentenék, inkább növelik a társadalmi különbségeket.

„Viszonylag kis költséggel, de például javítható lenne a meglévő lakásállomány felújítása, ezáltal több pénz maradna a háztartásoknál és a klímavédelmet is szolgálnánk. Mindez javítaná az életminőséget és a lakhatást is” – mondta, hozzátéve, hogy konzultáltak a Novák Katalin miniszter által felügyelt szakértői csoporttal például a januártól bevezetett lakásfelújítási támogatáshoz szükséges önerő előfinanszírozásáról. Állítólag a tárca nélküli miniszter csapata már dolgozik azon, hogy célzottan olyanok is kaphassanak ehhez pénzt, akiknek nincs elegendő önereje a nagyobb felújítás előzetes kifizetéséhez (merthogy az állami pénzt csak utólag utalják ki – a szerk.)

Az önkormányzatok többsége évtizedek óta nem tud mit kezdeni a tulajdonukban lévő bérlakásokkal. Budapesten van egy "bezzeg" kerület, a XIII., ott már hosszú évekre visszanyúló program működik. Amiatt is kiemelkedik, hogy új bérlakások építését is végzi. A 2019 végén indult új ciklusban azt vállalták, hogy legalább 50 új bérlakást építenek. A bérlakások tizedét fiatalok számára hirdetik meg és továbbra is működtetik a fecskelakás programot. A fiatal kerületi házaspárok, élettársak részére első lakástulajdon szerzéséhez speciális lakás árverési feltételrendszert dolgoz ki az önkormányzat.

Különösen a főváros belső kerületeiben nagyon rossz az önkormányzati lakások állapota. Most, hogy a kormányzati elvonások mély sebeket ejtettek a kerületi költségvetéseken, a helyi testületek vagy leállítják vagy évekkel eltolják a szükséges felújításokat. Kitűnő példa erre Józsefváros, ahol azért is lehet a II. világháború vagy az 56-os forradalom idején játszódó filmeket forgatni, mert nem kell semmit átalakítani a hitelességhez: romos épületből még mindig bőven van. És zömük önkormányzati bérház. 2021 elején 4300 önkormányzati bérlakás volt a kerületben, ebből 860 üresen állt. A bérlakások felújítására eredetileg több mint egymilliárd forintot fordítottak volna, de a kormányzati elvonások miatt erre jó darabig nem lesz lehetőség - közölték.  

A Habitat ügyvezető igazgatója szerint emelni kellene a vissza nem térítendő támogatások összegét és természetesen nem lenne szabad magukra hagyni az önkormányzatokat sem. „A szociális gondok megoldását áttolta a kormány az önkormányzatokra, de azok már csak a kormányzati elvonások miatt sem képesek érzékelhetően javítani a tömegek lakhatásán. Egyébként jó lenne, ha megint lenne egy központi program a lakhatással összefüggő adósságkezelésre és a lakásfenntartási támogatásokra. Pár éve ezt áthelyezték az önkormányzatokhoz, mondván: oldják meg ők. Átláthatatlan lett a rendszer, nem tudni, ki és hol érhet el különféle támogatásokat, nincsenek egységes rászorultsági mutatók” - fűzte hozzá a szakember.

A Habitat 2020 januárjában a kormány által felügyelt Budapesti Fejlesztési Központtal is konzultált többek között a megfizethető bérlakások témájában. Akkor és ott megismételték a korábban elkészített javaslataikat a piaci bérlakásrendszer újraszabályozásáról és egyebek mellett a rövid távú lakáskiadás korlátok közé helyezéséről. Utóbbit az önkormányzatokra testálta a kabinet, de valójában nem hagyott nagy játékteret, ráadásul a járvány miatt bevételeiktől eleső helyi testületek sem akarnak túl sokat szigorítani az airbnb-n.

Több szakmai szervezet, így a Habitat is a több évtizeddel ezelőtt elfogadott lakástörvény teljes átdolgozását sürgeti. Javasolja a Habitat egy lakásbérleti központ felállítását, ahol regisztrálnák a bérbeadókat, rendeznék a kaució és a bérleti szerződések körüli ügyeket és a lakáskiadással összefüggő adózási rendelkezéseket is nyomon követnék, folyamatosan tájékoztatnák az érintetteket.

Berozsdált rozsda program

A bérlakások ügyét komplexebben kellene kezelni, ebben a piaci alapon működő bérlakásokat fejlesztők és a különféle lobbi szervezetek is egyetértenek. Nagyságrendekkel több állami forrás kellene a szociális bérlakások építésére, az önkormányzatoknak erre - kevés kivétellel - szinte semmi pénze nincs. Itt megemlítjük, hogy a kormány elhalóban lévő rozsdaövezeti programjának első ismertetésekor a kabinet még azt mondta, hogy az 5 százalékos áfát részben azért találták ki az új építésű lakásokra, hogy így megfizethető bérlakások is épüljenek a vállalkozóknak adott adókedvezmény révén.

Nagy, új társasházak teljes egészében bérházként működtetése egyelőre nem elterjedt gyakorlat. Idén nyáron azonban elkészül az első ilyen épület a IX. kerületben. Ott 256 lakást fognak hosszú távú bérleményként üzemeltetni. A fejlesztő az egyik legnagyobb hazai lakásépítő, a Metrodom Csoport, ez a cég adta el az ingatlant mintegy nyolc milliárd forintért. A vevő Flatco Real Estate Kft. lapunknak küldött üzenetében prémium kategóriás kialakítást ígért és azt is hangsúlyozta, hogy további bérházak megvásárlásának a lehetőségét is fontolgatja.

Szakértői támogatás

A Habitat egyebek mellett a Fővárosi Önkormányzat lakhatási koncepciójának kidolgozásához szakértői segítséget adott. Egyes kerületi önkormányzatoknak a lakásrendeletekkel kapcsolatban juttatott el észrevételeket. Újpesten, Zuglóban és néhány vidéki kistelepülésen többszáz család lakásának felújítását segítették partnercégeik felajánlását eljuttatva az érintetteknek. 

Feljebb írtuk, hogy megfeneklett az ötszázalékos áfa-elgondolás azon része, hogy majd ezzel kedvet kaphatnak az ingatlanfejlesztők a bérlakásépítésre is. Nézzük meg, másutt milyen eszközöket alkalmaznak. A fejlesztőket és a befektetőket ösztönző európai programok elég sokrétűek, érdemes lenne kormányzati szinten is tanulmányozni ezeket.

Kitűnő külföldi példák, csak szemezgetni kellene

A direkt állami szabályozáson kívül a legtöbb országban adókedvezményeket vezettek be az ingatlanfejlesztőknek. (ÁFA csökkentés, TAO levonhatóság). Franciaországban adókedvezmény jár azoknak a bérbeadóknak, akik megfizethető bérleti díjat határoznak meg. Csökkentett ÁFÁ-t kell fizetni azoknál az ingatlanoknál, amelyekben legalább a lakások 25 százaléka megfizethető díjú bérlakás. Luxemburgban adót vet ki az állam a kihasználatlanul álló, be nem épített földterületek után, ezzel ösztönözve azok kihasználását. Dánia előírja, hogy az újépítésű lakóingatlanok lakásainak legalább 25 százaléka megfizethető kategóriába essen.

A fordított ösztönzés is elég gyakori Európában, tehát a bérlőket is lehet terelgetni. A megfizethető bérlakások igénybevételére ösztönöz, hogy azok magas színvonalúak, munkáltatói vagy kormányzati támogatással bérelhetők, és sok esetben hosszabb távon lehetőség van a megvásárlásukra is. Spanyolországban egy közepes távú (5 éves) lakásbérlet során a bérleti díj egy hányada, illetve egyéb, egyszeri befizetések beszámítanak a lakás későbbi vételárába. A lakásbérlet lejártával a fennmaradó ellenértéket kedvezményes jelzáloghitellel lehet finanszírozni.

Hollandiában központilag meghatározott kritériumok alapján (bérleti díj, kor, éves jövedelem és vagyoni helyzet) állami támogatás igényelhető a lakás megvásárlásához, Belgiumban az igényelhető állami támogatás a bérleti díj maximum 33 százaléka, Olaszországban pedig egy bizonyos kor (35 év) és jövedelem (55 ezer euró) alatt állami támogatás vehető igénybe a bérleti díjra, valamint SZJA kedvezmény is jár - olvastuk a Deloitte összefoglalójában.

A múltheti EP-állásfoglalás uniós célkitűzésként határozná meg a hajléktalanság felszámolását 2030-ig. Emellett fenntartaná a hajléktalanság kialakulását megelőző és a hajléktalanok védelmét szolgáló, a koronavírus-járvány miatt bevezetett rendkívüli intézkedéseket, különösen a kilakoltatási moratóriumot, az energiaellátás folyamatos fenntartását és az ideiglenes elhelyezés garantálását.

A képviselők emellett felszólították a tagállamokat, illetve a regionális és a helyi hatóságokat, hogy fogadjanak el jogszabályt a bérlők és a saját lakásukban élők jogainak védelmére. Véleményük szerint a lakhatás akkor nevezhető megfizethetőnek, ha az azzal összefüggő költségek rendezése után a lakónak elegendő forrása marad az egyéb alapvető kiadásokra. Az elfogadott szöveg végezetül megemlítette, hogy a rövid távú, turisztikai célú lakáskiadás lakásokat von el a piacról és felviszi az albérletek árát, ami nagyban megnehezíti a megélhetést a belvárosokban és a turisztikai központokban.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!