3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az adózás szempontjából túl olcsó volt az olaj, így 2020 negyedik negyedévében is marad a magasabb adótétel az üzemanyagok esetében.

Miközben az autósok idén rég nem látott számokkal találkozhattak a benzinkutaknál tavasszal, hiszen az üzemanyagok ára 300 forint alatt is járt, maradéktalanul nem örülhettek. Egyrészt azért nem, mert az árak a kijárási korlátozások alatt voltak mélyponton, amikor behatárolt volt az emberek mozgása. Másrészt az olcsó üzemanyagárak hátterében az olajár esése állt. Emiatt viszont a jövedéki adó mértéke változott év közben.

Az üzemanyagokra kivetett jövedéki adó jelenti az áfa mellett a legnagyobb tételt az árakban, mely a benzin esetében fix 120 forint literenként, a gázolajnál fix 110,35 forint. Ez növekedett év közben, az árakat ugyanis negyedévente vizsgálják felül. Az év elején magasabb olajárat jegyeztek fel - az első három hónap átlaga 50 dollár felett volt -, később azonban ez az adómegállapítás szempontjából fontos szint alá csúszott, így adóemelésre került sor. A szabályok szerint, ha az olaj ára tartósan 50 dollár vagy az alá csökken, akkor a benzin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal, a gázolajé pedig literenként 10 forinttal nő.

Az adó miatt nem csökkennek az árak - Illusztráció (forrás: MTI)
Az adó miatt nem csökkennek az árak - Illusztráció (forrás: MTI)

Az autósok számára ráadásul fejfájást okozott, hogy nem csak az adó mértéke növekedett, de az olaj ára is emelkedett a nyár folyamán. Így az árak ismét a 370-es szint körül alakultak. Igaz, idén megtörtént az a rég látott eset is, hogy helyet cserélt a benzin és a gázolaj ára, hiszen korábban hosszú évekig a dízelért kellett többet fizetni, most viszont a 95-ös benzin drágább.

Hiába nőtt azonban az üzemanyagok és az olaj ára is az utóbbi időszakban, a negyedéves átlagára az 50 dolláros szint alatt maradt, így az autósok az utolsó negyedévben is a megemelt jövedéki adót fogják a költségvetésnek fizetni.

A tavaszi korlátozások és a gazdasági visszaesés egyébként az első kilenc hónap fogyasztási statisztikáiban is visszaköszönnek. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) napokban közzétett adatai szerint 5,8 százalékkal kevesebb motorbenzin és 8,6 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott idén az első kilenc hónapban, mint egy évvel korábban, az üzemanyag-fogyasztás így átlagosan 7,5 százalékkal csökkent a tavalyi azonos időszakhoz képest.

Érdekesség, hogy miközben a fogyasztás összességében csökkent, a prémium szegmensben mind a benzin, mind a gázolaj esetében növekedést mértek. Prémium motorbenzinből 234,2 millió liter fogyott, 180,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A gázolaj esetében a magasabb minőségű termékekből 186,1 millió liter kelt el az első kilenc hónapban, ami 15,2 százalékos bővülés a tavalyi azonos időszakhoz képes.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!