3p

Az ágazati lobbi erősnek bizonyult.

Az eredeti szándékkal szemben mégsem kapnak a nyakukba brutális bírságot azok a cégek, amelyek színlelt szerződésekkel buknak le a munkaügyi ellenőrzéskor. Erről egy módosító javaslat rendelkezik, amelyet "A családvédelmi akciótervvel összefüggő egyes törvények módosításáról" szóló törvényjavaslathoz nyújtott be a parlament törvényalkotási bizottsága.

Képünk illusztráció
Képünk illusztráció

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a csomag részeként arra tett javaslatot, hogy egyes esetekben legalább a minimálbér négyszeresére rúgó munkaügyi bírságot is kiszabhassanak a vétkes foglalkoztatókra. Az előterjesztés szövege szerint

a munkaügyi bírság összege a foglalkoztatás megkezdésétől a bejelentés nélküli foglalkoztatás megállapításáig kifizetett munkabér vagy munkadíj kétszerese, de legalább a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) négyszerese.

Ez a bírságtétel feleződött volna a kisebb cégek esetében, ahol legfeljebb 20 főt foglalkoztatnak. Szintúgy feleződött volna a bírság összege azokban az esetekben, amikor a foglalkoztató az eljárás során kitűzött határidőn belül eleget tesz a bejelentési kötelezettségének.

A visszaesők viszont még súlyosabb büntetésnek néztek volna elébe, ha az előző, bírságot kiszabó határozattal lezárt eljárást követő három éven belül hasonló bűnbe esik a foglalkoztató. Ebben az esetben a törvényben az első alkalomra meghatározott büntetési tétel kétszeresét kellett volna megfizetniük a cégeknek.

Bár a javaslat indoklása az intézkedés szükségességét elsősorban az építőipari ágazattal hozta összefüggésbe - egy olyan kormányhatározatra hivatkozik Kásler Miklós tárcája, amely az építésgazdaság általános fejlesztéséről szól - de az első szakértői értelmezések a KATA szerint adózókkal szerződéses viszonyban álló megbízókkal szembeni fellépésként értékelték az előterjesztésnek ezt a pontját. Főleg, hogy a kormány általában is szigorítani készül az így adózók ellenőrzését, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara intenciója szerint.

Mindez azonban már tárgytalan, ilyen szankcióktól nem kell tartaniuk a cégeknek.

A törvényalkotási bizottság múlt pénteken benyújtott összegző módosító javaslata ugyanis lényegében az összes pontot törli a törvényjavaslatból, amely a munkaügyi ellenőrzésekről és bírságokról rendelkezett volna, annyit fűzve hozzá, hogy "a munkaügyi bírság módosítása nem időszerű". Vélhetően az építőipari ágazati lobbi erejét mutatja ez a fordulat, s nem a KATA-ügyfelekkel rendelkező cégek hatékony fellépését.

Szintúgy nem nyúlnának hozzá a bizottsági csomag alapján a hatályos törvényi rendelkezés azon részéhez, amely összegszerűen írja elő a bírságot. Ez jelenleg 30 ezer forinttól 10 millióig terjed, a minisztérium ezt emelte volna 100 ezer forinttól 20 millióig, de törvényalkotási bizottság szerint ez sem időszerű. A törvényjavaslatról a mostani héten szavaz a parlament.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!