4p

Ragyogó napsütés, vasárnap, kora este, a budai Vár aljában vagyunk. A teraszról a bútorok beszedve, belül sötétség. Az ajtón kiírás: hétfőn-kedden zárva. Abból élünk, hogy zárva tartunk – újból felbukkan a régen viccként emlegetett mondás? Jegyzet

Amint arról egy vendéglőssel szerdán beszélgettem – mert ő még az, a javából –, nincs most errefelé átmenő forgalom, a turisták másutt szállnak ki a buszból, akiket csoportosan terelgetnek, egy előre megbeszélt, nagyobb helyre. A magyar vendég délben beül ebédelni – ha erre dolgozik – vagy rendel valamilyen kedvelt fogást, ha nem ér rá főzni, és jön érte a futár. De egyre kevesebben engedhetik meg maguknak ezt is.

A tulajdonos meg a fia a pincér

Egy sör, egy pohár bor, némi snack – ja, itt ilyen nincs is – borravalóval ötezer forint, és csak egy órát beszélgettünk – mondja a szemben lakó szomszéd, aki régen törzsvendég volt. Hozzátéve: ezért nem adok ki ennyit, a sört a mellette lévő boltban is megvásárolhatom.

Ők még csak kínlódnak valahogy – a tulajdonos meg a fia a pincér –, de számos neves étterem lehúzta a rolót, most, a főszezonban. Volt már bezárási hullám tavaly is, azt még akkor a Covidnak, meg a hirtelen berobbanó rezsiárrobbanásnak tudta be mindenki. Most összetettebb a helyzet.

A Ráday utca sem a régi

A vendég a lábával fizet – idézte, tavalyi interjúnkban a magyar vendéglátás ikonikus alakjának, Jakabffy Lászlónak találó szavait Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke. Számokat is mondott: a Covid következtében hozzávetőleg 3400 üzlettel lett kevesebb a vendéglátásban az elmúlt három évben, az elkövetkező időszakban ennek a többszörösére lehet számítani. A csődhullám januárban, az ünnepek elmúltával lesz igazán erős – jósolta akkor.

Most ott tartunk, hogy a főszezonban kapunk hírt bezárásokról, olyan helyekről, mint a Ráday utca. Hajdan turistatömegek hullámzottak itt. Az egyik kedvelt hely az Input volt, kiváló séffel. A minap olvasom, hogy lehúzták a rolót. Pedig kiváló zenés estek zajlottak itt, sajtótájékoztatóknak, rendezvényeknek adtak helyet.

Igaz, a Ráday utca már nem az, ami hajdanán. Másutt hullámzik a nép, áttevődött a forgalom jó része az V. kerületbe. Pedig nagyon sok most a turista a fővárosban, a BKV-s buszvezetők arról panaszkodnak, hogy nem tudják tartani a menetidőt, mert a felszálló külföldiek náluk érdeklődnek az útvonalról, meg hogy hol kell jegyet venni, ha a Várba igyekeznének.

Ha nincs átmenő forgalom, meghal a hely

Nemrég Újbudán is bezárt két kedvenc hely, pedig az egyik BBQ-s volt, a másik tépett marhahúsos burgeres, ahogy kell. Azok az éttermek, amelyek hajdanán mellékutcákban, lakótelepes övezetben nyíltak – akkortájt, amikor még a magyarok rendre beültek esténként sörözni, hétvégén meg vacsorázni – egyre-másra megszűnnek. 

A diáksereg sem segít

New Yorkban naponta annyi étterem szűnik meg, amennyi nyílik – jegyzi meg, némi malíciával, egy szakmabeli ismerősöm. Csakhogy Budapest nem New York, az emberek „röghöz kötöttebbek”, sokszor már két utcával arrébb sem mennek el egy-egy jó falatért. Délben a munkahelyükről kiszaladók is a közeli büféket keresik, értelemszerűen. Az általánosítás persze ez esetben is sántít: bizonyos tehetősebb rétegek egy-egy jó séf kedvéért elég messze elzarándokolnak. De ők alig 1-2 százalékát teszik ki a potenciális vendégkörnek. 

Most ott tartunk, hogy a főszezonban kapunk hírt bezárásokról. Fotó: Depositphotos
Most ott tartunk, hogy a főszezonban kapunk hírt bezárásokról. Fotó: Depositphotos

Abból élünk, hogy zárva tartunk – írtam tavaly egy cikkben, és ma sem lehet másképp jellemezni a helyzetet. Sokan abban bíztak, hogy a vakációzó diáksereg, mint munkaerő, besegít – de van, ahol ez sem elég.

Közben egymásnak teljesen ellentmondó nyilatkozatok jelennek meg a lapokban a turizmusról és a vendéglátásról: megfizethetetlen lángosok, fesztiválokon 5-6 ezer forintért árusított hamburgerek, rémhírek az ürességtől kongó szállodákról, megint másutt teltházzal   dicsekvő igazgatók.

Kinek jó mindez? 

Az a vendéglátó üzlet nem fog bezárni, amelyik egy nagyobb üzemeltetői csoportba tartozik, így bírja csak ki a szezonalitást, vagy amelyik étterem egy nemzetközi szállodaláncban üzemel. Netán több lábon áll, mondjuk egy egész évben látogatott termálfürdő helyen működik, vagy egy tekintélyes borászat része. Meg amelyiknek ügyes a marketingje, pontosabban: akik ügyesen szerepelnek a közösségi médiában. Mert a fiatalok már ez alapján döntenek – vagy véletlenszerűen beesnek valahova.

Kinek jó mindez?  – tette fel a kérdést egy vendéglős ismerősöm. Miért kell újabb és újabb „ötletekkel” ellehetetleníteni a szakmát? NTAK, SZÉP kártya-módosítás, rezsirobbanás, tízféle adó, infláció…

A kérdés költői marad, egyelőre senki nem tud rá válaszolni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!