5p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Éves szinten alig fél százalékkal javult az ipar teljesítménye, havi szinten pedig már komolyabb visszaesést jelentettek augusztusról - a legnagyobb baj az autóiparban van. A chiphiány és az energiaár-válság megoldása egyelőre egyáltalán nem látszik.

2021 augusztusában az ipari termelés volumene munkanaphatástól megtisztítva mindössze 0,6 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. Egy hónap alatt pedig 2,7 százalékkal visszaesett a kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás - derül ki a statisztikai hivatal ma közzétett friss, előzetes adataiból. 

A KSH azt írja: az éves összahasonlításban mért növekedéshez a feldolgozóipari alágak többsége hozzájárult, azonban a legnagyobb súlyú járműgyártás jelentősen csökkent. A visszaesést elsősorban a globális félvezetőhiány miatti gyárleállások okozták. Szintén mérséklődött a kibocsátás a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásában, ugyanakkor az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása emelkedett.

Forrás: KSH
Forrás: KSH

Csőstül jön a baj

Az ING gyorselemzése kiemeli: a kínálati zavarok továbbra is fennállnak, vagyis az alapanyagok és alkatrészek beszerzése továbbra is akadozik, ami így a megszokottnál hosszabb nyári leállásra késztette a gyártókat. Emellett az energiaválság is vélhetően egyre inkább érezteti hatását, hiszen az exponenciálisan emelkedő nyersanyagárak már több szektorban veszélyeztetik a termelést.

Mindez jól látható az ipar augusztusi teljesítményében. Havi alapon ugyanis a termelés volumene 2,7 százalékkal mérséklődött a szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatokat figyelembe véve, ami jócskán alulmúlta a várakozásokat. Éves összevetésben is eltűnt már az alacsony bázis okozta kedvező statisztikai hatás: 2020 augusztusához képest az ipar teljesítménye csupán 0,6 százalékkal volt jobb (munkanaphatástól megtisztítva).

A KSH által ma közölt adat csak előzetes, így kevés részletet tartalmaz. Ugyanakkor arra kitér az adatközlés, hogy a legnagyobb súlyú járműgyártás kibocsátása jelentősen csökkent a félvezetőhiány miatti gyárleállások következtében. Nem meglepő módon ez az ellátási lánc probléma az elektronikai ipart is negatívan érintette, ahol szinten mérséklődött a termelés. Vélhetően a kisebb súlyú szektorok képesek voltak még bővülni, valamelyest kompenzálva a főbb feldolgozóipari szektorok visszaesését - írja az ING.

Mintha falba ütközött volna a magyar ipar

Az ipari termelés fixbázisú volumenindexét megfigyelve az is jól látható, hogy az újranyitást követő rendkívül dinamikus kilábalás után mintha falba ütközött volna az ipari kibocsátás. A szállítási problémák, a beszerzési nehézségek és a munkaerőhiány együttese már effektív korlátot jelent a termelés felfuttatásában. Előre tekintve pedig nem látszódik a problémák oldódása - írja Virovácz Péter, az ING szenior közgazdásza.

A szállítás tovább drágul és egyre nagyobb késésekkel kell számolni az iparvállalatoknak, ha egyáltalán sikerül szerezniük megfelelő alkatrészeket. A félvezetőhiányt az új osztrák gyártói kapacitás némiképp orvosolhatja, ám itt is hónapokban mérhető, mire a pozitív hatás jelentkezik. Emellett pedig az egekbe szökő gáz- és olajár, valamint az egyéb ipari alapanyagok ára egyre rontja a kényszerből csökkentett termelés profitabilitását. A munkaerő szintén drágul és a potenciális munkaerőtartalék zsugorodása egyre nehezebbé teszi a megfelelő munkaerő felvételét. 

Mindent egybevetve, meglehetősen nehéz ősz előtt áll a hazai ipar, így könnyen lehet, hogy jóval kisebb mértékben lesz képes az exportszektor hozzájárulni a gazdaság növekedéséhez, mint azt jelenleg gondoljuk. 

Eközben pedig a tartós költségoldali nyomás a termelői árak elszaladásán keresztül folyamatosan begyűrűzik a fogyasztói árakba is - írja az ING szakértője.

Nehéz ősz: nem látszik a megoldás a problémákra, kezdenek letérdelni az európai ipar szereplői

A chiphiány a magyarországi üzemek működését is látványosan befolyásolta. Az Audi és a Mercedes is kénytelen volt rövidebb ideig leállítani a termelését már az év elején, majd a kecskeméti üzemben április végén is volt egy kényszerszünet. A vállalatok magyarországi egységei a nyári leállásokat a korábban megszokottak szerint igyekeztek bonyolítani, ám augusztusi sajtóhírek szerint a Mercedesnél végül a félvezetőkkel kapcsolatos problémák miatt egy héttel meghosszabbították azt. Később a mikrochipek hiánya miatt a Magyar Suzuki Zrt. jelentette be, hogy esztergomi gyárában szeptember 6. és 18. között leáll a termelés.

A laikusok nem igazán értik, hogy az immár 10 hónapja zajló hiányt miért nem tudják a chipgyártók orvosolni. A szakértők szerint ennek több oka is van - ezekről korábbi cikkünkben írtunk bővebben:

Ami pedig az energiaválságot illeti: az energiahordozók ára napról napra újabb rekordokat dönt, a helyzet folyamatosan romlik. Európa-szerte több nagy energiafelhasználó üzemben ideiglenes leállást vezettek be, mert a gyárak működtetése jelenleg elképesztően drága lenne. Az érintett cégek között van német ammóniagyártó üzem, vezető brit műtrágya-gyártó, de visszafogta termelését több vegyiüzem, így az osztrák Borealis és két norvég gyár is.

A Bloomberg felidézi: a holland határidős gázárak egyetlen nap alatt több mint 22 százalékot ugrottak szerdán úgy, hogy az előző nap is 20 százalékkal emelkedett a jegyzés. Az Egyesült Királyságban egyetlen nap alatt 27,6 százalékos ugrást láttunk. A hűvösebb őszi, téli időszak közeledtével viszont a lakosság egyre nagyobb része is be akar majd fűteni, ami méginkább nehezíti a helyzetet - a szakértők most attól tartanak, hogy az árválság ellátási válságba csaphat át.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!