5p

Kevesebb volt a magyar és a külföldi vendég is.

Annyira gyenge lett a júliusi turizmus Magyarországon, hogy még a kormánypropaganda is csak nehezen találhatja meg benne a pozitívumot. A tények azonban makacs dolgok: a nyár második hónapjában a Balatonnál visszaesett tavaly nyárhoz képest a turizmus. Ezt a blamázst nehéz volt összehozni, miközben a nemzetközi turizmus dübörög a világban, és elvileg a kormányzati hírek szerint a magyarok is olyan jól élnek, hogy alig győzik nyaralásra költeni a felesleges pénzüket.

A Központi Statisztikai Hivatal adati szerint idén júliusban a turisztikai szálláshelyeken közel 2,5 millió vendég mintegy 6,7 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 1,9 százalékkal több, a vendégéjszakáké 1,4 százalékkal kevesebb volt az egy évvel korábbinál. A legnagyobb vesztes a Balaton: a hazai vendégek száma 5,3 százalékkal, a külföldieké 3,2 százalékkal volt kevesebb, mint tavaly júliusban. Összességében a legfelkapottabb hazai turisztikai régióban (valójában a Balaton környékének turisztikai minősége évről évre egyre versenyképtelenebb a nemzetközi piacon) a vendégéjszakák száma 2,3 millióról 80 ezerrel visszaesett, miközben a regisztrált szálláshelyek száma növekedett, vagyis a kevesebb éjszaka még több szálláshely között oszlott el. A magyarok tavaly júliusban 1,6 millió éjszakát töltöttek a tónál, most 1,5 milliót. A külföldiek 660 ezret tettek hozzá, ami nemzetközi viszonylatban kevéske.

Júliusban nem volt tömeg a Balatonon
Júliusban nem volt tömeg a Balatonon
Fotó: Mfor/Mester Nándor

Persze a júliusi hírek alapján már lehetett számítani arra, hogy a július nagyon gyenge volt a Balatonnál. Még a Somogy Vármegyei hírportál is megírta, hogy például július közepén meglehetősen visszafogottan csordogált a forgalom a fonyódi kikötőben. A vendéglátóhelyek többnyire már kinyitottak, csak vendég nem igazán volt. A Magyar Narancs is megírta, hogy Siófokon július 5-én, szombaton délelőtt kellemes októberi forgalommal lehetett találkozni. A Fő tér teljesen kihalt volt, fotópontként egy pad fölé emelt, a kicsit olcsó giccses kínai művirágokkal ékesített diadalív előtt kosz és a kövezetbe taposott rágógumipöttyök. A cukrászdában egy almás pite, két gombóc fagyi tejszínhabbal 2500 forintba került.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, Somlyai Zoltán pedig úgy nyilatkozott július közepén, hogy nem indult könnyen a turisztikai szezon a Balaton egyes területein, és a szélsőséges vihar sem segítette a folyamatot. Szerinte Tihany, Balatonfüred, Siófok vagy Keszthely esetében nagy az érdeklődés, de egy adott desztináción belül is eléggé változó képet mutatnak a számok. Mint mondta: a foglalási ablak problematikához tartozik a Balatonnál, hogy ha valaki olyan szobát foglal, amelyért nem fizetett előre, és megteheti, hogy ingyen lemondja, akkor egy rossz időjárás-jelentés után ezt könnyen meg is teszi. Az elnök szerint szállodások is sokat tanultak már ebből a balatoni sajátosságból, ezért aki csak teheti, előleget kér vagy akár a teljes szállásdíjat, és akkor nem kerül sor tömeges lemondásokra.

Budapest persze júliusban is megtette a magáét, az 1,4 millió vendégéjszakával a külföldiek szépen pörgették a bizniszt, ez augusztusban még több lehetett, de a főváros egyedül már nem tudja megmenti az egész ország turizmusát. Nem új probléma, hogy bár a külföldiek özönlenek Budapestre, a város határait nem lépik át, nem vonza őket a vidéki Magyarország. Számos más országgal ellentétben még nem terjedt el az a szokás, hogy a külföldiek a fővárosban autót bérelnek, és bejárják az egész országot Békéscsabától Győrig. Aligha tett jót az országimázsnak a külföldi fiatalok körében, hogy ekkoriban azzal volt tele a nemzetközi sajtó is, hogy a magyar kormány betiltja a Pride-ot. A német turisták száma például látványosan csökkent.

Ennek ellenére a Nemzetgazdasági Minisztérium közölte:

Magyarország egyre népszerűbb úti cél mind a belföldi, mind a nemzetközi utazók számáraA kormány azon dolgozik, hogy ez a trend a jövőben is tovább erősödjön, ezért mindent megtesz hazánk turisztikai vonzerejének növelése érdekében.

Arra például nem tért ki az illetékes minisztérium, hogy Széchenyi-pihenőkártyával az előző év azonos hónapjához viszonyítva folyó áron 1,1 százalékkal kevesebbet, 7,3 milliárd forintot költöttek a kártyatulajdonosok a turisztikai szálláshelyeken. Ez szintén annak a jele, hogy a magyarok nem nyaralásra költötték el a maradék pénzüket.

A gazdasági tárca szerint a szálláshelyek országszerte 140 milliárd forint bevételt könyvelhettek el júliusban, amely közel 2 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ebből mintegy 96,6 milliárd forintot vidéken költöttek el a vendégek, ahol a bevétel 5,9 százalékkal volt magasabb, mint egy éve. Tehát a kevesebb vendégéjszaka is minimálisan több bevételt eredményezett összességében az ágazatnak, aminek az infláció az oka: júliusban a belföldi üdülés 5,6 százalékkal volt drágább átlagosan, mint egy éve, míg a külföldi üdülés csak 4,1 százalékkal drágult.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!